عصر خودرو

نماد معاملاتی ۳۰ شرکت بورسی متوقف شد؛

افت بورس در ترافیک مجامع

عصر بازار- شاخص کل بورس تهران در ادامه روند فرساینده روزهای اخیر، ضمن واگذاری کانال ۱۰۸ هزار واحدی، ۳۲۹ واحد دیگر عقب نشست و در سطح ۱۰۷ هزار و ۷۸۱ واحدی قرار گرفت. همچنان حضور پررنگ سهامداران در سمت فروش سهام نشان‌دهنده نبود چشم‌انداز قابل‌اطمینان در حوزه سیاست خارجی، بازارهای جهانی و نوسان ارزهای غیررسمی است.

افت بورس در ترافیک مجامع
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، علاوه بر این، سیل توقف نمادهای بورسی در فصل پرترافیک مجامع نیز بیش از پیش بر بهای سهام فشار وارد کرد. از سوی دیگر، اشتیاق زایدالوصف سرمایه‌گذاران برای خرید سهام پتروشیمی پارس فضای عمومی بازار را تحت‌الشعاع خود قرار داده است و مانع از خودنمایی جریان نقدینگی در دیگر سهام بازار است. فشار این عوامل بر قیمت سهام به‌حدی بود که رشد قیمت جهانی فلزات پایه هم توجهی در بین سهامداران بورس تهران جلب نکرد.

    بازه زمانی پیش‌گشایش معاملات بورس تهران در این هفته حاوی نکات جالب‌توجهی است. از ابتدای هفته که پای معاملات ثانویه غول تازه‌وارد صنعت پتروشیمی یعنی نماد «پارس» به تابلوی معاملات باز شد، شاهد حضور چشمگیر سرمایه‌گذاران برای خرید این سهم بودیم. ارزش صف خرید این سهم در زمان پیش‌گشایش معاملات تا روز دوشنبه بیش از 4 هزار میلیارد تومان بود. این رقم در روز گذشته کاهش یافت و به رقم 2 هزار و 500 میلیارد تومان رسید. گرچه میزان تقاضا در این سهم افت نسبی را نشان می‌دهد، اما در مقیاس فعلی معاملات، همچنان رقم معناداری به حساب می‌آید. در وضعیتی که میانگین ارزش کل معاملات خرد سهام از ابتدای هفته جاری تا کنون رقم 186 میلیارد تومان را نشان می‌دهد، وجود نقدینگی 13 برابری در صف «پارس» نشان‌دهنده قدرت تقاضا در بازار و گریز از مرکز نقدینگی به دلیل ریسک‌های حاکم بر بازار است. هر چند صف‌نشینی در «پارس» برای بازار به جهت خودنمایی پول‌های پارک‌شده در پشت سهام، مثبت ارزیابی می‌شود، اما تمرکز بیش از حد متقاضیان به این تک‌سهم مانع از گردش روان وجوه در کل بازار شده است؛ به‌طوری‌که تعدیل سودآوری، انتشار گزارش‌ها سه‌ماهه یا تغییرات مولفه‌های موثر بر ارزش سهام از دیدرس معامله‌گران خارج شده است.

    اما نکته دیگری نیز در ارزش معاملات دیروز نهفته بود. به‌رغم روزهای ابتدای هفته، جریان نقدینگی در معاملات دیروز رشد بیش از 50 درصدی را به نمایش گذاشت. در این روز نزدیک 276 میلیارد تومان سهم بین معامله‌گران بورسی دست‌به‌دست شد. با در نظر گرفتن شرایط عمومی بازارها برآورد می‌شود که برگزاری تعداد زیادی از مجامع شرکت‌های بورسی، عرضه سهام را از سوی بخشی از سهامداران به خصوص فعالان حقیقی بازار افزایش داد و در نتیجه نقل‌وانتقال سهام را تقویت کرد.
    توقف پرشمار نمادها برای برگزاری مجامع

    در واپسین‌روزهای تیرماه آخرین سکانس‌های مجامع بورسی در حال اکران است. مطابق پیام ناظر بازار، 30 نماد بورسی به دلیل برگزاری مجمع در پایان معاملات دیروز متوقف شدند. در فرابورس نیز شاهد توقف 24 نماد به دلیل برگزاری مجمع بودیم. اگر چه تقسیم سود از جذابیت‌های مجامع بنگاه‌های بورسی به شمار می‌رود، با این حال احتمالا برخی سهامداران تمایلی برای حضور در مجامع ندارند و قبل از برگزاری مجمع از جایگاه سهامداری خارج می‌شوند. به نظر می‌رسد رشد ارزش معاملات، فشار عمومی عرضه و افت دوباره شاخص سهام پیامد چنین شرایطی است.
    عقب‌نشینی مجدد حقیقی‌ها در خرید

    چنان‌که اشاره شد میل به نقد کردن وجوه در بین بسیاری از سهامداران خرد در معاملات دیروز مشهود بود. به‌عنوان مثال می‌توان به معاملات چند نماد برجسته بازار نظیر فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت بندرعباس و پتروشیمی فناوران اشاره کرد که ضمن ثبت خالص خرید سهام آنها به نام معامله‌گران حقوقی، در پایان معاملات دیروز متوقف شدند. معامله‌گران حقیقی در اغلب صنایع دیروز بیشتر فروشنده بودند تا خریدار. به بیان دقیق‌تر، سهامداران حقیقی در 9 گروه خالص خرید مثبت داشتند؛ اما در 21 گروه در جایگاه فروشنده خالص سهم قرار گرفتند. البته ذکر این نکته هم قابل‌توجه است که مطابق نمونه‌های تاریخی، سهامداران حقیقی با بروز بیش از پیش ریسک‌های سیستماتیک، تمایل چندانی برای مشارکت در سمت تقاضا را نداشته‌اند. بنابراین طبیعی است وقتی معاملات سهام در محاصره مخاطرات محیطی شامل ریسک‌های سیاسی و جنگ تجاری بین دو غول‌ اقتصادی قرار دارد، معامله‌گران ریسک‌گریز حقیقی از سمت تقاضا عقب بنشینند. حال با روگردانی متقاضیان در معاملات نمادهای بزرگ و کالایی، سرمایه‌گذاران با افق دید کوتاه‌مدت، به دنبال سودهای موقت به سهام کوچک‌تر بازار تمایل پیدا می‌کنند. این موضوع در معاملات دیروز در واگرایی نماگر اصلی بازار با شاخص کل هم‌وزن- با اثر یکسان نمادها- انعکاس یافت. شاخص کل هم‌وزن به‌رغم نماگر اصلی بازار در جریان دادوستدهای دیروز سبزپوش شد تا رشد تقاضا در سهام کوچک‌تر بازار را گوشزد کند. در این میان، حرکت محسوس نقدینگی در نمادهای کوچک و خالص خرید اشخاص حقیقی در نمادهایی نظیر قطعه‌سازان خودرویی جالب توجه بود. در مجموع، سهامداران حقیقی به ترتیب، در گروه دستگاه‌های برقی، سایر مالی، دارویی‌ها و سرمایه‌گذاری بیشترین خالص خرید را به نام خود ثبت کردند. مجموع این خالص خرید معادل یک میلیارد و 400 میلیون تومان است.

    در نقطه مقابل، حضور پررنگ فعالان حقوقی بازار در سمت خرید به جابه‌جایی حدود 85 میلیون تومان سهم از پرتفوی فعالان حقیقی به سبد سهام سهامداران حقوقی انجامید. فروش بیش از 100 میلیاردی در نماد پتروشیمی پارس از سوی معامله‌گران حقیقی بیشترین نقش را در این جابه‌جایی بر عهده داشت. در مجموع حدود 50میلیارد تومان سهم «پارس» به سبد معامله‌گران حقوقی بازار اضافه شد. شناسایی سود از سوی سهامداران حقیقی پس از نوسان 20 درصدی نماد «پارس» در آستانه برگزاری مجمع این سهم نیز در تغییر مالکیت سهام «پارس» مزید بر علت شد.

    علاوه بر گروه پتروشیمی، سهام گروه‌های خودرو، فلزات اساسی، کانه‌های فلزی و پالایشی نیز با حمایت از سوی فعالان حقوقی بازار مواجه شدند. خالص خرید اشخاص حقوقی در این 5 صنعت بزرگ بازار به رقم بیش از 80 میلیارد تومان رسید. به جز نماد پتروشیمی پارس که با عرضه قابل‌توجه سهم از سوی حقیقی‌های بازار مواجه شد، به‌ترتیب در نماد شرکت‌های سایپا، فولاد مبارکه اصفهان و هلدینگ فارس نیز شاهد بیشترین تغییر مالکیت سهم به نام فعالان حقوقی بازار بودیم. شایان توجه است که قدرت فعالان حقیقی و حقوقی در 8 گروه برابر بود و بنابراین تغییر مالکیتی در این صنایع صورت نگرفت.
    همگام با صنایع

    معاملات دیروز در حالی پایان یافت که بیشترین نقدینگی جذب سهام صنعت پتروشیمی شد. در این میان، استقبال قابل‌ملاحظه سرمایه‌گذاران به نماد تازه‌وارد پتروشیمی پارس، جابه‌جایی بیش از 105 میلیارد تومانی سهام «پارس» را به دنبال داشت. به بیان دیگر، نزدیک 40 درصد از ارزش معاملات در این سهم به گردش درآمد. گروه خودرو هم که طی روزهای اخیر در مرکز توجه بورس‌بازان قرار گرفته است در رتبه دوم فهرست بیشترین ارزش معاملات گروهی قرار گرفت. در بین نمادهای این گروه، سایپا بیشترین نقدینگی را پس از «پارس» به خود اختصاص داد. همچنین قطعه‌سازان این گروه شامل لنت‌ترمز ایران و تولید محور خودرو در کنار نمادهای رادیاتور ایران و سایپا آذین در رتبه‌های نخست جدول بیشترین افزایش روزانه قیمت قرار گرفتند. به نظر می‌رسد که ریسک‌های ارزی و جهانی حاکم بر سهام کالامحور بازار زمینه را برای کوچ بخشی از نقدینگی به گروه خودرو فراهم کرده است.

    بررسی روند قیمت‌ها در مقیاس گروهی حاکی از افت شاخص 23 گروه از صنایع 38گانه بورس تهران است. عنوان صنعت با بیشترین افت روزانه شاخص طی روز گذشته به ترتیب به صنایع تامین آب و برق، استخراج زغال‌سنگ و استخراج نفت و گاز اختصاص یافت. در بین صنایع بزرگ نیز شاخص گروه‌های فلزات، کانه‌های معدنی و پالایشی در محدوده منفی قرار گرفت. در نقطه مقابل، درفضای منفی حاکم بر بازار، شاخص 12 گروه افزایش یافت. گروه‌های دباغی و چرم، قند و شکر، ماشین‌آلات برقی و خودرو به ترتیب عنوان صنایع با بیشترین رشد روزانه شاخص را به خود اختصاص دادند.
    فلزات پایه در حمایت سیگنال مسکن چین

    معاملات دیروز بورس تهران در شرایطی آغاز شد که بسیاری از فلزات پایه در بازار جهانی با رشد قیمت مواجه شدند. در بین فلزات رنگین، قیمت هر تن فلز روی تا ساعت تنظیم این گزارش رشد بیش از 5/ 1 درصدی را ثبت کرد و به سطح بالاتر از 2هزار و 500 دلاری بازگشت. فلز سرب نیز با رشد قیمت در مقیاس روزانه همراه شد و در محدوده 2 هزار و 180 دلار قیمت قرار گرفت. مس اما در حالی که در ابتدای معاملات افزایش نسبی را تجربه کرد، در ادامه تحت فشار قیمتی قرار گرفت و وارد محدوده منفی شد. طی هفته قبل، قیمت فلزات پایه تحت تاثیر شوک جنگ تجاری افت نسبتا سنگینی را تجربه کردند. در ادامه، انتشار گزارش ضعیف تولیدات صنعتی چین طی روز دوشنبه مجددا قیمت‌ها را تحت فشار قرار داد.

    رشد اقتصادی چین روند آهسته‌تری را طی ماه‌های اخیر تجربه کرده و تولیدات صنعتی در این کشور در ماه ژوئن به کمترین میزان طی دو سال گذشته رسیده است. ضمن اینکه گمانه‌زنی‌ها از پیامدهای جنگ تجاری این کشور با ایالات متحده نیز موجب ابهام در دورنمای رشد اقتصاد جهانی شده است. با وجود این چشم‌انداز، گزارش بازار مسکن چین طی روز گذشته موجب تحریک تقاضای فلزات در بازار جهانی شد. اداره آمار ملی چین صبح دیروز از رشد محسوس قیمت مسکن در این کشور خبر داد. بر اساس داده‌های این گزارش، قیمت مسکن در ماه ژوئن نسبت به ماه مشابه سال قبل به میزان 5 درصد افزایش یافته است. همچنین قیمت مسکن در ماه ژوئن رشد 1/ 1 درصدی را نشان داد که این نرخ رشد در 21 ماه اخیر بی‌سابقه بوده است. به این ترتیب، با سیگنال مثبت بازار مسکن چین تقاضای فلزات در بازار جهانی تقویت شد و قیمت‌ها را وارد مدار مثبت کرد.بهای نفت برنت در معاملات دیروز به پایین‌ترین سطح طی سه ماه گذشته رسید. دو روز قبل بود که قیمت نفت برنت بیش از 4 درصد کاهش یافت و در سطح 5/ 71 دلار معامله شد.

    پیش از این، قطع عرضه در لیبی و ناآرامی در عراق از جمله عوامل حمایت‌کننده از رشد قیمت نفت طی هفته اخیر بودند. اما در ادامه بازگشایی میدان نفتی لیبی و آمار رشد صادرات روزانه نفت خام عراق، قیمت نفت را تحت فشار قرار داد. افزون بر این، رفتار قیمت‌های نفت حکایت از برداشت مثبت ناظران بازار به دیدار مهم ترامپ و پوتین و احتمال رشد تولیدات غول‌های نفتی جهان دارد. ضمن اینکه وزیر خزانه‌داری آمریکا در رابطه با تحریم‌های نفتی ایران در گفت‌وگو با رویترز اظهار کرد که ایالات متحده در صورت عدم‌توانایی متحدان در کاهش واردات از ایران استثنائاتی را برای خریداران نفت در نظر خواهد گرفت.با وجود تمام تحولات بازارهای جهانی اما سهامداران بورس تهران واکنش چندانی به قیمت‌ها نشان ندادند. نه تلاطم در بازار نفت قیمت سهام وابسته را متاثر کرد و نه رشد فلزات پایه در جریان معاملات دیروز تقاضای گروه فلزات را تحریک کرد.به نظر می‌رسد بی‌ثباتی در بازارهای جهانی و وضع تعرفه‌ها عامل مهم عقب‌نشینی تقاضا در سهام شده است. از سوی دیگر، گرچه اروپا همچنان پایبندی خود به برجام را ابراز داشته و طبق مذاکرات صورت گرفته متعهد به تداوم خرید نفت ایران و روابط بانکی شده است، اما همچنان اطمینانی در این خصوص از سوی سهامداران حاصل نشده است.
    معاملات از دریچه آمار

    همان‌طور که اشاره شد شاخص کل افت 3/ 0درصدی را در معاملات دیروز ثبت کرد. با این حال، استقبال سهامداران از پتروشیمی پارس برای چهارمین حضور بر تابلو موجب شد تا این نماد همچون روزهای گذشته در صدر فهرست نمادهای موثر بر شاخص قرار بگیرد و به تنهایی حدود 213 واحد از نماگر اصلی بازار حمایت کند. در مقابل، نمادهای هلدینگ خلیج فارس، ملی مس ایران، پتروشیمی مبین و فولاد مبارکه اصفهان به‌ترتیب بیشترین تاثیر کاهنده را بر افت شاخص کل داشتند. در حالی که بزرگان بازار افت قیمت سهم را تجربه کردند، شاخص کل هموزن به لطف رشد نسبی تقاضا در سهام کوچک‌تر بازار در محدوده مثبت قرار گرفت. همچنین ارزش معاملات خرد به سطح 276 میلیارد تومان افزایش یافت.

    برچسب ها