عصر خودرو

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد:

بورس کالا آماده رویه‌های جدید قیمت‌گذاری است

عصر بازار- رئیس سازمان بورس با اعلام جزییات جدید از بازگشایی نماد معاملاتی «های وب» و دلایل عدم راه‌اندازی بازار ثانویه ارز و سکه گفت: بورس کالا آمادگی دارد، هر نرخی که متولیان قیمت‌گذاری کشور اعلام کند، همان رویه را انجام دهند.

بورس کالا آماده رویه‌های جدید قیمت‌گذاری است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، شاپور محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار امروز در حاشیه برگزاری مسابقات دانشجویی ستارگان بورس در جمع خبرنگاران پیرامون علل عدم ورود گواهی سپرده سکه و بازار ثانویه ارز به بازار سرمایه گفت: تکالیفی برای سازمان بورس برای این بازارها از جمله ایجاد نماد معاملاتی و تخصیص کد معاملاتی به اشخاصی که قصد معامله داشتند، وجود داشت که این اقدام انجام و به دولت نیز این آمادگی اعلام شد.

    شاپور محمدی افزود: بانک مرکزی طبق قانون پولی و بانکی متولی ارز در کشور است و به طور طبیعی اولویت راه‌اندازی بازار اوراق گواهی ارز صادراتی با بانک مرکزی است. تقریباً اغلب اشخاص ترجیح می‌دهند سامانه مورد تأیید بانک مرکزی متولی راه‌اندازی چنین بازاری باشد، اما بازار سرمایه نیز این آمادگی را همواره دارد که هر وقت به این جمع‌بندی برسند که از طریق سازوکار بورس انجام شود، وجود دارد.

    *امید بازار سرمایه به تغییر در بانک مرکزی

    به گفته وی در این راستا اقدام‌های مناسبی از سوی شرکت سپرده گذاری مرکزی و بورس اوراق بهادار تهران و همچنین شرکت مدیریت فناوری با کمک‌های شبانه روزی صورت گرفت، اما اینکه بر اساس صلاح‌دید کلی مدیران اقتصادی کشور این بازار در بازار سرمایه یا در سامانه‌های نیما و جامع تجارت ایران باشد، امری است که همه باید به تصمیمات گرفته شده در این زمینه احترام بگذارند و امیدواریم، اگر درآینده بانک مرکزی به این جمع بندی برسد که در بازار سرمایه این موضوع آرام بگیرد، به طور حتم این بازار همکاری خواهد کرد.

    محمدی از همکاری سازمان بورس با سازمان توسعه تجارت وزارت صمت و بانک مرکزی سخن گفت و افزود: امید می‌رود بازار ارز ثانویه با ثبات و رو به توسعه به شکلی که برای بازارها مفید باشد، آنچنان پیش برود که به توان از این طریق به همه فعالان اقتصادی کمک کرد.

    *پول با حمایت لفظی جایی نمی‌رود

    رییس سازمان بورس در مقابل این پرسش خبرنگار فارس که چرا با وجود حمایت لفظی رییس جمهور از بازارسرمایه، اما نقدینگی چندانی به سمت بازار سرمایه سرازیر نمی‌شود، گفت: در مورد جذب منابع در بازار سرمایه باید گفت، سودآوری بنگاه‌ها و شرکت‌ها باعث می‌شود تا یک کشور زنده نگاه داشته شود .

    در این زمینه باید همه اقشار و نهادها کمک کنند شرکت‌های بورسی به عنوان شفاف‌ترین شرکت‌های کشور که اشتغال و صادرات مناسبی دارند و همواره مالیات مناسبی پرداخت می‌کنند، با ارتقای سودآوری روبرو باشند.

    وی ادامه داد: به طور طبیعی برخی مشوق‌های مالیاتی که به پیشنهاد سازمان بورس ارائه شده از سوی وزیر اقتصاد با جدیت بالایی در حال پیگیری است و در حال نتیجه دادن است که اگر مصوبه قطعی آن منتشر شود، پیرامون سازوکار اجرایی آن توضیح کامل به بازار سهام ارائه خواهد شد. علاوه بر این‌ها باید حمایت‌هایی از جمله تأمین مالی ارزان که وظیفه بازار سرمایه و بازار پول است برای سرکت های بورسی به عنوان شرکت‌های بزرگ کشور مورد توجه قرار گیرد.

    دبیر شورای عالی بورس با بیان اینکه برای جذب منابع باید از سودآوری شرکت‌ها شروع کرد ، افزود: با ارتقای سودآوری شرکت‌های بورسی می‌توان مردم را برای ورود به این بازار تشویق کرد. این وظیفه ملی است که سازمان بورس در حد قوانینی که بر سازمان بورس حاکم است، حتماً آن را دنبال خواهد کرد.

    *از  "های وب" تا بانک پاسارگاد در فهرست متوقف‌ها

    محمدی درباره دلیل توقف طولانی مدت نماد معاملاتی ناشرانی همچون بانک پاسارگاد پس از حدود دو سال با وجود حضور در هیات مدیره بورس اوراق بهادار تهران و یا رفت و برگشت اخبار مختلف در مورد بازگشایی نماد معاملاتی ناشر داده گستر عصر نوین به خبرنگار فارس گفت: زمانی در این کشور نمادهای معاملاتی متوقف شرکت‌ها به 67 نماد معاملاتی می‌رسید، اما اکنون در حد 12 یا 15 نماد معاملاتی و حتی ممکن است در برخی روزها به 20 نماد معاملاتی نیز برسد .

    وی افزود: ناشر بانک پاسارگاد هم اکنون سهامداران خود را دعوت به مجمع عادی سالیانه کرده و امیدواریم در صورت برگزاری مجمع سهامداران، این نماد معاملاتی آماده بازگشایی شود.

    در مورد ناشر «های وب» اما حسابرس این شرکت طبق قولی که به سازمان بورس داده بود، قرار بود صورت‌های مالی دوره 96 خود را تا تاریخ 26 تیرماه جاری به سازمان بورس ارائه دهد و هم اکنون  نیز تلاش‌ بسیاری برای دریافت این گزارش‌ها ادامه دارد.

    محمدی تاکید کرد: در این مورد هیات مدیره «های وب» نیز باید با حسابرس همکاری داشته باشد تا به این ترتیب با یک صورت مالی مورد تأیید مجمع که به استحضار سهامداران رسیده و با برطرف شدن ابهام‌ها مشکلی برای بازگشایی نماد معاملاتی آن وجود نداشته باشد.

    *رکورد شفافیت با کوتاه شدن دوره توقف نماد های معاملاتی

    رییس سازمان بورس در مورد سایر نمادهای معاملاتی متوقف مانده نیز با بیان اینکه اغلب این ناشران هنوز صورت‌های مالی و مستندات درخواستی به سازمان بورس نداده‌اند، عنوان کرد: اطلاعات این ناشران در اغلب موارد در دسترس مردم قرار نمی‌گرفت، اما با این همه امروز باید گفت، تأخیر در ارسال اطلاعات از 40 مورد در ماه به دو یا سه مورد کاهش یافته است. متوسط روزهای تأخیر در ارائه اطلاعات نیز از 35 روز بطور متوسط در سال 95 الان به دو یا سه روز تأخیر رسیده است.

    وی افزود: بنابراین هم اکنون رکورد مناسبی در شفافیت برای بازار سرمایه وجود دارد و همچنان بهبود مستمر برای رفع ناهنجاری‌ها ادامه دارد.

    محمدی با تاکید بر اینکه نباید حتی 10 نماد معاملاتی متوقف نیز در بازار وجود داشته باشد ، یادآور شد:بر اساس تعریف جدید صورت گرفته در دستورالعمل‌های جدید معاملاتی، توقف نماد تنها برای 10 روز مورد قبول است اما در شرایط خاص فقط تا 20 روز این توقف قابل تمدیدخواهد بود . بنابراین در بیش از این تعداد، باید شرکت‌ها را خاص تلقی کرد و ترتیباتی ایجاد کرد که شفافیت را بیشتر نماید.

    *بورس کالا آماده نرخ گذاری جدید

    وی در برابر این پرسش فارس که آیا عرضه کالا با دلار 4200 تومانی در بورس کالا و انتقاد از اینکه اختلاف قیمتی با ارز بازار آزاد به ایجاد رانت و حتی انحصارهای عجیب انجامیده را قبول دارید؟ پاسخ داد: درباره اینکه قیمت پایه کالا چگونه تعیین شود، به طور طبیعی بورس کالا آمادگی دارد، هر نرخی که متولیان قیمت گذاری کشور اعلام کند، همان رویه را انجام دهند.

    رئیس سازمان بورس گفت: تعادل در یک دامنه نوسان معقول و در یک بازار انعطاف پذیر ایجاد خواهد شد. اگر قیمت به گونه‌ای باشد که بازار را بطور مداوم به سقف قیمتی نزدیک کند طبیعی است که آن قیمت باید مورد دقت بیشتری قرار گیرد، بنابراین اگر تعیین قیمت پایه و نرخ ارزی که مورد مبنا قرار می‌گیرد، از سوی دستگاه‌هایی که وظیفه قانونی آن‌ها نرخ گذاری است تعیین شود ، بطور حتم بورس کالا همکاری خواهد کرد.

    برچسب ها