عصر خودرو

مؤسسه وود مکنزی؛

رشد تقاضای نفت در ۲۰۳۶ متوقف می‌شود

عصر بازار- یک مؤسسه مشاوره پیش‌بینی کرد رشد تقاضای نفت زودتر از انتظار بسیاری از شرکت‌های نفتی، متوقف خواهد شد.

رشد تقاضای نفت در ۲۰۳۶ متوقف می‌شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر ، مؤسسه وود مکنزی که یکی از پرنفوذترین مؤسسه‌های مشاوره در جهان است، پیش‌بینی کرد که رشد تقاضای نفت در کمتر از 20 سال آینده متوقف می‌شود، زیرا رویکرد گسترده در بخش حمل‌ونقل به استفاده از خودروهای برقی و بدون راننده، شتاب می‌گیرد.

    وود مکنزی که همکاری نزدیکی با شرکت‌های انرژی دارد، در گزارش دورنمای بلندمدت خود اعلام کرد که مصرف نفت از سال 2036 میلادی رو به کاهش می‌گذارد که زودتر از برآورد شرکت‌های نفتی است.

    این پیش‌بینی نشان می‌دهد پیش‌بینی توقف رشد تولید نفت که زمانی بحثی حاشیه‌ای بود، اکنون از سوی اغلب فعالان بازار پذیرفته شده است و بر برنامه سرمایه‌گذاری بزرگ‌ترین شرکت‌های نفت و گاز جهان تأثیر می‌گذارد.

    اد راول، رئیس بخش پژوهش نفت در مؤسسه وود مکنزی، گفت: بسیاری از مشتریان ما تأیید می‌کنند که توقف رشد تقاضای نفت، واقعیت دارد و مسئله تنها این است که این اتفاق چه زمانی روی می‌دهد.

    وی گفت: خودروهای بدون راننده یا روبات - تاکسی‌ها، واقعا چهره حمل‌ونقل را در دهه‌های آینده دگرگون می‌کنند.

    این کارشناس نفتی افزود: ما فرض را بر این می‌گذاریم که این خودروها در سال 2030 میلادی اقتصادی و تا سال 2035 میلادی به طور گسترده پذیرفته می‌شوند و هر خودروی بدون راننده در مقایسه با خودروهای الکتریکی متعارف، تأثیری شدیدتر بر افت تقاضای نفت خواهد داشت.

    به گفته راول، در 10 سال آینده، افزایش بهره‌وری در مصرف سوخت بیشترین تأثیر را بر کند شدن روند رشد تقاضای نفت خواهد داشت. در نتیجه، حدود سال 2030 میلادی، تقاضای بنزین نخستین بخش از تقاضای نفت خواهد بود که آسیب می‌بیند. دیگر بخش‌های تقاضای نفت، از جمله پتروشیمی، شاهد رشد بهتری خواهند بود.

    با این همه، راول تأکید کرد که پیش‌بینی توقف رشد تقاضای نفت، به معنای افت قیمت این کالا در کوتاه‌مدت نیست. اگرچه پیش‌بینی می‌شود که آمریکا در میانه دهه آینده میلادی به بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان تبدیل شود، انتظار می‌رود که رشد تولید نفت دیگر کشورهای غیر عضو اوپک در حدود سال 2023 میلادی متوقف شود و این مسئله، وابستگی به اوپک را بیشتر می‌کند.

    راول گفت: می‌توان گفت که بازار نفت به توقف رشد تقاضا نیاز دارد، زیرا بخش تقاضا نیازمند اکتشاف‌های بیشتری است تا بتواند کمبودها را جبران کند.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو