عصر خودرو

عملکرد سالیانه متفاوت دو شرکت

ضعف فروش در یک فولادی

عصر بازار: در این گزارش، وضعیت نمادهای «فخوز»، «کگل» و «ولساپا» را بر اساس تحلیل‌های کارشناسی منتشرشده در سایت تدان بررسی می‌شود.

ضعف فروش در یک فولادی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، شرکت فولاد خوزستان گزارش سه ماه نخست تولید و فروش خود را ارائه کرده است که مورد بررسی کارشناسی قرار گرفته است. همچنین، شرکت‌های صنعتی و معدنی گل‌گهر و لیزینگ رایان سایپا گزارش عملکرد سال مالی منتهی به اسفند 93 را منتشر کرده‌اند که صورت‌های مالی آنها نیز بررسی شده‌اند.

    رکود اقتصادی، گریبان‌گیر «فخوز»
    شرکت فولاد خوزستان که با نماد «فخوز» در بورس تهران فعالیت می‌کند، گزارش آمار تولید و فروش در سه ماه نخست سال را منتشر کرده که در سایت تدان مورد بررسی کارشناسی قرار گرفته است. بر اساس این گزارش، فولاد خوزستان در سه ماه ابتدای سال، توانسته مجموعا 853 هزار و 447 تن محصول را به فروش برساند که حدود 22 درصد کل میزان فروش در سال 94 بر اساس بودجه پیش‌بینی شده خود شرکت است. این در حالی است که سال 93، فقط 19 درصد، اما در سال‌های 92 و 91 به ترتیب 28 و 25 درصد کل مقدار بودجه را در سه ماه نخست فروخته بود. در این میان، مشاهده می‌شود این شرکت که عمده محصولات تولیدی آن «بلوم و بیلت» و «اسلب» است در سه ماه ابتدای سال جاری، فروش بالایی در بلوم و بیلت داشته است (بیشترین مقدار فروش از سال 91)؛ این در حالی است که فروش اسلب از سال 92 روند کاهشی دارد.

    یکی از نکات قابل توجه در مورد این شرکت، وضعیت نامطلوب فروش در بورس کالا است؛ به طوری که عدم تقاضا در این بازار کاملا مشهود است.سال 93، این شرکت توانسته به ترتیب 78 درصد و 68 درصد از «اسلب» و «بلوم و بیلت» عرضه‌شده خود در بورس کالا را به فروش برساند. این در حالی است که در سه ماه نخست سال جاری، از «اسلب» و «بلوم و بیلت» عرضه شده، به ترتیب فقط 41 درصد و 50 درصد آنها به فروش رسیده است. این موضوع بار دیگر بر تشدید رکود اقتصادی در داخل کشور تاکید می‌کند. به طوری که فولادسازان مدعی هستند که حدود 3 میلیون تن محصولات فولادی در انبارها انباشته شده و امکان فروش آنها نیست. همچنین، قیمت اسلب در سال جاری حدود 7 درصد و قیمت بلوم و بیلت حدود 20 درصد نسبت سال گذشته کاهش یافته است. این موضوع که متاثر از افت قیمت‌های جهانی، رکود بازارهای داخلی و افت ظرفیت تولید واحدهای نوردی است، احتمالا کل مبلغ فروش در گزارش سه‌ماهه نسبت به پیش‌بینی شرکت اندکی از شرایط مطلوب فاصله داشته باشد (نامطلوب بودن قیمت و مقدار فروش). با این حال، در صورت حصول توافق هسته‌ای و خروج اقتصاد کشور از رکود می‌توان در میان‌مدت به بهبود وضعیت این شرکت نیز در جهت فروش امیدوار بود.

    تلاش «کگل» برای جبران زیان
    شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر که با نماد «کگل» در بورس تهران فعالیت می‌کند صورت‌های مالی سال منتهی به اسفند 93 را منتشر کرده و در سایت تدان مورد بررسی کارشناسی قرار گرفته است. مشابه سایر سنگ‌آهنی‌ها، «کگل» نیز با مشکل افت شدید قیمت‌های جهانی و همچنین رکود در بازار داخل مواجه بوده است. با این حال، بررسی کارشناسان نشان می‌دهد این شرکت توانسته با یافتن برخی مشتریان خارجی (رشد صادرات) بخشی از ریزش سودآوری خود را جبران کند. همچنین، این شرکت توانسته بیش از هزار میلیارد تومان به طرح‌های توسعه‌ای خود تزریق کند که این اقدام از طرق مختلف انجام شده و سهم تسهیلات بانکی در آن محدود است؛ بنابراین، از این نگاه شرکت افق مناسبی در بلندمدت دارد، هرچند هنوز کاهش تقاضا و همچنین احتمال افت بیشتر قیمت‌های جهانی، نگرانی‌هایی را درخصوص این شرکت ایجاد می‌کند.

    در بررسی اقلام ترازنامه‌ای شرکت، مشاهده می‌شود وجه نقد و سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت به ترتیب با 91 و 24 درصد کاهش مواجه بوده که بر مصرف منابع مالی توسط شرکت تاکید می‌کند. در بحث دارایی‌های ثابت اما، بیش از 44 درصد رشد را شاهد هستیم که عمده آن (حدود 60 درصد) مربوط به دارایی‌های در دست تکمیل است. بررسی‌ها نشان می‌دهد این پروژه‌های در حال تکمیل، پیشرفت‌های مناسبی نیز داشتند و احتمالا بسیاری از آنها در سال‌های 94 و 95 قابل بهره‌برداری باشند که می‌تواند سودآوری شرکت را بهبود بخشد.

    همانطور که اشاره شد «کگل» به منظور تامین مالی پروژه‌های در حال تکمیل خود اقدام به تامین مالی از طرق مختلف کرده که مهم‌ترین آنها انتشار اوراق سلف موازی استاندارد، صدور اوراق مشارکت، افزایش سرمایه و همچنین خارج کردن سپرده‌های بانکی هستند. این موضوعات سبب شده بدهی‌های شرکت در سال 93 افزایش شدیدی را تجربه کند؛ این یکی از دلایلی است که وزارت صنعت به این شرکت‌ها جهت پرداخت بدهی‌های 92 و 93 تا سال 95 مهلت داد (بدهی‌ها تا سال 95 استمهال شد).
    در بررسی اقلام صورت سود و زیان مشاهده می‌شود، فروش شرکت 7 درصد کاهش یافته و در مقابل، بهای تمام‌شده 22 درصد افزایش یافته است؛ این موضوع باعث کاهش 35 درصدی سود ناخالص شرکت شده است. به این ترتیب، «کگل» در مقایسه با سال 92 حدودا 38 درصد با کاهش سودآوری همراه شده و 474 ریال سود اعلام کرده است. همچنین، شرکت اقدام به خرید سهام فولاد صبانور کرده که این سرمایه‌گذاری با کاهش ارزش مواجه شده است. «کگل» به منظور عدم کاهش سود حاصل از این سرمایه‌گذاری، آن را به سرمایه‌گذاری بلندمدت تبدیل کرده که مورد تایید حسابدار قرار نگرفته است. بنابراین، با احتساب این موضوع، سود هر سهم شرکت به 462 ریال به ازای هر سهم کاهش می‌یابد.

    با این حال، در سمت فروش این شرکت نکته قابل توجه رشد 13 درصدی مقدار تولید است، در حالی که به علت افت قیمت‌های جهانی کل مبلغ فروش 7 درصد افت داشته است. همچنین، میزان فروش داخلی تقریبا ثابت بوده، اما در فروش صادراتی حدودا 187 درصد رشد مقدار فروش داشته است.
    عملکرد مناسب «ولساپا»
    شرکت لیزینگ رایان سایپا که با نماد «ولساپا» در بورس تهران فعالیت می‌کند صورت مالی سال منتهی به اسفند 93 را منتشر کرده و در سایت تدان بررسی کارشناسی شده است. بر اساس این تحلیل، شرکت مزبور مشابه بسیاری از شرکت‌های لیزینگی عملکرد مناسبی داشته و در ادامه نیز در صورت بهبود وضعیت خودرو (رفع تحریم‌ها) و همچنین احتمال کاهش نرخ سود بانکی می‌تواند وضعیت بهتری را نیز به ثبت رساند.

    در بررسی اقلام ترازنامه این شرکت نکته قابل توجه، افزایش 150 درصدی حساب‌ها و اسناد پرداختنی است. بر اساس بررسی کارشناسی، عمده این افزایش مربوط به افزایش بدهی «ولساپا» به شرکت‌های سایپا، پارس‌خودرو، سایپا دیزل و زامیاد است (بیش از 93 درصد کل حساب‌ها و اسناد پرداختنی مشمول شرکت‌های مزبور می‌شود). بنابراین، بدهی اصلی شرکت به خودروسازها است که به علت خرید خودرو و لیز کردن آن، امری طبیعی محسوب می‌شود و حتی نشان از بهبود عملکرد و پویایی شرکت دارد. از سوی دیگر، پیش‌دریافت‌های شرکت نیز 300 درصد رشد داشته است که عمده آن مربوط به درآمد فروش اعتباری است. بنابراین، از این منظر نیز وضعیت مناسبی است، زیرا پیش‌دریافت‌های مزبور از جانب مشتریان دریافت شده و بیان‌گر بهبود عملکرد شرکت است.

    در بررسی اقلام سود و زیان شرکت، مشاهده می‌شود درآمد حاصل از لیزینگ رشد 72 درصدی را در سال 93 نسبت به سال مالی ماقبل تجربه کرده است. این در حالی است که هزینه تامین منابع مالی عملیات لیزینگ، با 60 درصد رشد در مدت مشابه مواجه بوده است. این موضوع سبب شده است تا سود قبل از کسر مالیات و سود پس از کسر مالیات به ترتیب 128 درصد و 101 درصد رشد را تجربه کند (سود نهایی هر سهم 317 ریال گزارش شده است).

    علت اصلی تفاوت قابل توجه سود قبل و پس از کسر مالیات، مربوط می‌شود به ذخیره مالیات سال‌های قبل. به عبارت دقیق‌تر، شرکت اصلی برای سال‌های 91 و 92 در مجموع مبلغ 137 میلیارد ریال ذخیره مالیات در نظر گرفته و پرداخت کرده است؛ این در حالی است که در برگ تشخیص مالیات، مبلغ 280 میلیارد ریال مالیات صادر شده است. هرچند شرکت به این موضوع اعتراض کرده است، اما حدود 20 میلیارد از سود خالص شرکت به علت ذخیره مالیات سال‌های قبل کاهش یافته است. شرکت در سال جاری نیز 158 میلیارد ریال ذخیره مالیات در نظر گرفته که به عقیده کارشناس سایت تدان، با توجه به سوابق مالیاتی، ذخیره بیش از این مبلغ نیز ضروری است.

    برچسب ها