عصر خودرو

با توجه به تغییرات شاخص دلار و بهای نفت؛

فلزات اساسی سال ۲۰۱۶ به کدام سو می روند؟

عصر بازار- پرسشی که این روزها ذهن فعالان بازارهای کالایی را مشغول کرده این است که طی ماه های آینده و در واقع در سال ۲۰۱۶ میلادی، روند تغییرات شاخص دلار و بهای نفت، بازار فلزات اساسی را به چه سمت و سویی خواهد کشاند.

فلزات اساسی سال ۲۰۱۶ به کدام سو می روند؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از  بورس کالای ایران، هفته پیش مهمترین نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا برگزار شد و در آن نرخ های بهره 0/25 درصد بالا برده شد. با آنکه این تصمیم عاملی مهم برای حمایت از ارزش دلار است اما پس از اعلام آن، ارزش دلار در برابر یورو رشد قابل ملاحظه ای نداشت زیرا ارزش یورو نیز به دلیل موضع گیری بانک مرکزی اروپا در نشست اخیر خود، رشد کرده بود و این موضوع در کنار عاملی دیگری همچون روند رو به پایین بهای نفت در شرایط فعلی، تولید کنندگان بازار فلزات را نگران می کرد.

    بر این اساس کارشناسان پیش بینی کرده اند که قیمت نفت با فلزات رابطه‌ای تنگاتنک دارد و احتمال نوسانات رو به پایین بهای فلزات اساسی تا پایان سال جاری میلادی وجود دارد، البته نا گفته نماند که با افزایش تقاضای جهانی نفت بهبود روند معاملات برای  فلزات هم رو به رشد خواهد رفت.

    البته دیروز در بورس فلزات لندن قیمت اکثر کالاهای اساسی به طور موقتی به دلیل جو فعلی بازار و نوسان بهای نفت با تغییرات مثبتی بسته شد، اما این در شرایطی است که تحلیل گران رشد قیمت فلزات رنگی را موقتی و کوتاه مدت عنوان می کنند.

    به این تریب روز گذشته مس در بورس فلزات لندن با افزایش 2/15 درصدی به هزار و 650 دلار در هر تن رسید که بالاترین قیمت این فلز در سه هفته گذشته محسوب می شود. همچنین آلومینیوم و سرب نیز به ترتیب با نرخ یک هزار و 508 و یک هزار و 669 دلار در هر تن معامله شدند. این در شرایطی است که قلع و نیکل نیز طی این روز با قیمت های 8 هزار و 655 و 14 هزار و 675 به فروش رسیدند.

    از سویی نکته قابل توجه دیگر این است که دفتر ملی آمار چین اعلام کرده نخستین نشانه های رونق در اقتصاد این کشور نمایان شده است. البته در هفته های اخیر خبرهای منتشر شده از اقتصاد چین مثبت نبوده اما امیدهایی درباره ثبات در شاخص های اقتصادی در ماه های آینده وجود دارد. کارشناسان معتقدند بدون شک روند بهتر شدن شرایط اقتصاد چین تدریجی خواهد بود، زیرا نه تقاضای داخلی این کشور افزوده شده و نه شرایط اقتصاد جهان بطور کامل رضایت بخش است.

    داده های مربوط به تراز تجاری چین در ماه گذشته نشان داد هم صادرات و هم واردات باز هم کاهش یافته است. همچنین بخش های تولید کارخانه ای و ساخت و ساز دچار ضعف هستند. بر این اساس با توجه به متغیر های کاهشی نباید انتظار داشت که قیمت فلزات اساسی در ماه های آینده رشدی قابل ملاحظه داشته باشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها