عصر خودرو

کارشناسان نفتی وال‌استریت پیش‌بینی کردند

وضع نفت سال ۲۰۱۶ وخیم‌تر می‌شود

عصر بازار- اکثر کارشناسان وال‌استریت بر این عقیده هستند که سقوط تاریخی قیمت نفت در سال آینده (۲۰۱۶)، احتمالا پایان خواهد یافت، اما پیش از آنکه رشد قیمت‌ها شروع شود، احتمال ریزش قیمت‌ها بیش از میزان کنونی می‌رود.

وضع نفت سال ۲۰۱۶ وخیم‌تر می‌شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۱:۰۰

    به‌گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، نفت 18 ماه فاجعه‌بار را پشت سر گذاشته و طی این مدت، به‌دلیل اشباع بازار و عرضه بیش از تقاضا، شاهد سقوط 68 درصدی قیمت‌ها بوده است. همچنین، دیروز شاهد سقوط جدید قیمت نفت و رسیدن آن به پایین‌ترین سطح هفت سال اخیر بودیم.

    به‌گزارش بخش مالی سی‌ان‌ان، سقوط قیمت جهانی طلای سیاه، سبب به راه افتادن موجی ویران‌کننده در صنعت نفت شده، هزاران کارگر این بخش را بیکار کرده و موج جدیدی از ورشکستگی شرکت‌ها و همین‌طور سقوط قیمت سهام به راه انداخت.

    بسیاری از کارشناسان نفتی وال‌استریت بر این باورند که قیمت نفت در اواخر سال 2016 میلادی احیا خواهد شد بااین‌حال، ممکن است آلام ناشی از سقوط نفت همچنان ادامه داشته باشد به‌طوری‌که برخی از کارشناسان معتقدند پیش از آنکه قیمت‌ها دوباره اوج بگیرد، بازهم شاهد افت بیشتر قیمت‌ها نسبت به سطح کنونی خواهیم بود.

    «مایک ویتنر»، رییس بخش جهانی مطالعات نفت در موسسه مطالعاتی «سوسیته‌جنرال» می‌گوید: برای احیای قیمت نفت همچنان راهی طولانی در پیش است و مشکل اشباع بازارها همچنان، برای مدتی با ما همراه خواهد بود.

    موسسه مالی گلدمن ساکس نیز پیش‌بینی می‌کند در ماه فوریه 2016، میانگین قیمت نفت خام بشکه‌ای 38 دلار خواهد بود که این قیمت بسیار پایین‌تر از قیمتی است که نفت طی سالیان متمادی به خود دیده است.

    مشکل اصلی در بروز چنین اتفاقی این است که هنوز تعدیل دوباره بازار جهانی نفت رخ نداده و به عبارت دیگر، میزان عرضه جهانی نفت همچنان بیش از میزان تقاضای بازارهاست. بخش اعظم اشباع بازار، از تولید سرسام آور نفت آمریکا ناشی شد. اوپک، به سرکردگی عربستان سعودی نیز با حفظ سقف تولید خود، بر وخامت بازار نفت افزود. استراتژی اوپک، کنار زدن تولیدکنندگان پرهزینه نفت، به‌خصوص در آمریکا بود. این کارتل نفتی همچنین، در جلسه اخیر خود که در ابتدای ماه جاری (دسامبر) برگزار کرد، همچنان بر حفظ سقف تولید خود اصرار ورزید.

    پیش‌بینی نفت 20 دلاری ازسوی موسسه «گلدمن ساکس»
    ارزانی نفت باعث شده تا میزان تولید نفت در آمریکا نسبت به اوج آن در ماه آوریل، کاهش یابد اما این کاهش حجم تولید همچنان برای کاستن از میزان اشباع بازارهای جهانی کافی نیست.

    در واقع، عرضه بیش از تقاضا به حدی تشدید شده که ترافیک شدیدی برای نفتکش‌ها در سواحل گلف کاست آمریکا در ماه نوامبر وجود داشت. ازسوی دیگر، روز به روز بر شمار تولیدکنندگان نفت در آمریکا که بدهی‌های آنها افزایش می‌یابد، اضافه می‌شود، اما کمپانی‌های قدرتمند همچنان به برنامه‌های استخراجی و اکتشافی خود ادامه می‌دهند.

    با توجه به این اتفاقات، موسسه گلدمن ساکس معتقد است که قیمت نفت برای آنکه تولیدکنندگان را مجاب کند تا حجم تولید خود را در سطح منطقی کاهش دهند، باید به بشکه‌ای 20 دلار افت کند که این افت قیمت از سال 2002 تاکنون بی‌سابقه بوده است.

    بازگشت دوباره ایران به بازار هم می‌تواند بیش از پیش بر قیمت‌ها سایه افکند. تحریم‌های اقتصادی غرب علیه ایران احتمالا از اوایل ژانویه اجرایی می‌شود، ضمن اینکه به‌رغم سقوط قیمت‌ها، مقامات ایرانی نیز بر پس‌گیری سهم خود از بازار نفت تاکید کرده‌اند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها