عصر خودرو

در هفته گذشته رقم خورد؛

رشد ۳۲ درصدی حجم معاملات آتی سکه

عصر بازار- حجم معاملات قراردادهای آتی سکه طی هفته گذشته در بورس کالای ایران به ۱۷ هزار و ۱۸۶ قرارداد و ارزش آن به بیش از یک هزار میلیارد و ۵۸۲ میلیون ریال رسید، این در شرایطی است که طی هفته ماقبل، حجم معاملات آتی سکه به ۱۲ هزار و ۹۷۵ قرار داد رسیده بود که این موضوع نشان از رشد ۳۲ درصدی حجم معاملات هفتگی بازار آتی دارد.

رشد ۳۲ درصدی حجم معاملات آتی سکه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، طی هفته اخیر در بین سررسیدهای فعال بازار آتی سکه، بیش‌ترین حجم معاملات با 11 هزار و 596 قرارداد و ارزش بیش از یک هزار میلیارد و 69 میلیون ریال به قرارداد تحویل تیر سال آینده اختصاص داشت.  این در شرایطی است که سررسید اردیبهشت ماه سال 95 با حجم 3 هزار و 437 قرارداد و به ارزش بیش از 315 میلیارد ریال در جایگاه دوم قرار گرفت.

    رتبه سوم معاملات به قرارداد آتی سکه تحویل دی با یک هزار و 125 قرارداد به ارزش 102 میلیارد ریال اختصاص یافت. همچنین قرارداد تحویل اسفند نیز حجم معاملات کمتری را نسبت به سایر سر رسیدها تجربه کرد و با یک هزار و 28 قرارداد به ارزش بیش 94 میلیارد ریال در رده آخر سررسیدهای بازار آتی سکه قرار گرفت.

    رویداد جالب توجه معاملات آتی سکه طی هفته گذشته این بود که حجم قرارداد سکه تحویل دی از اسفند ماه پیشی گرفت و با کمترین اختلاف قیمت و از روندی نزدیک به یکدیگر هفته گذشته را پشت سر گذاشتند . دو قرارداد دورتر اردیبهشت و تیر سال آینده نیز با اختلاف حجم زیاد و فاصله قیمتی سه هزار تومانی به روند معاملات خود در هفته گذشته پایان دادند.

    از طرفی روند معاملات آتی سکه در آخرین روز از هفته معاملاتی نسبت به ابتدای هفته با نوسان قیمت رو به رو شد؛ به طوری که سکه سررسید دی ماه بدون تغییری نسبت به معاملات روز چهارشنبه با نرخ 915 هزار تومان معامله شد. سکه تحویل اسفند با قیمت 915 هزار تومان به فروش رسید که افت 0/09 درصدی را در روز پنجشنبه به ثبت رساند. قرارداد تحویل اردیبهشت نیز با قیمت 919 هزار تومان معامله شد و افزایش0/12 درصدی را در این روز تجربه کرد. در آخر نیز سکه تحویل تیر سال آینده با قیمت 922 هزار تومان مورد معامله قرار گرفت و با رشد0/05 درصدی را نسبت به روز چهارشنبه اخیر رو به رو شد.

    از سویی قیمت سکه نقدی طی روز پنج شنبه گذشته بر خلاف متغیرهای کلیدی بر قیمت سکه یعنی طلای جهانی و نرخ ارز، تغییری را تجربه نکرد، به طوری که هر قطعه سکه تمام بهار آزادی به قیمت 915 هزار تومان رسید. نیم‌سکه نیز با قیمت 465 هزار تومان، ربع سکه با قیمت 257 و سکه یک گرمی با نرخ 168 هزار تومان در این روز به فروش رسید.

    به عقیده برخی از فعالان بازار طلا و سکه روند نزولی ارز و کاهش قیمت جهانی طلا موجب افت بهای سکه تا 911 هزار تومان شده است و از آنجا که این هشتمین هفته ای است که قیمت جهانی طلا سیر نزولی داشت به نظر می رسد جو روانی ایجاد شده حاصل از افزایش نرخ بهره فدرال رزرو تاثیر خود را در شرایط فعلی بر ادامه افت بهای انس و در نتیجه سکه بگذارد.

    همچنین برخی از تحلیل گران بازارهای جهانی  بر این باورند که افزایش نرخ بهره فدرال رزرو می تواند در کوتاه مدت موجب تقویت بیشتر ارزش دلار نیز شود و این مساله باز هم به ضرر قیمت طلا خواهد بود.

    این در شرایطی است که شورای جهانی طلا  در آخرین گزارش خود در سال 2015 میلادی پیش بینی کرده است که افزایش تقاضای هند و چین در سال 2016 میلادی مانع از کاهش شدید قیمت این فلز زرد خواهد شد. البته به نظر می رسد با توجه به در پیش بودن تعطیلات کریسمس و افت مبادلات بین المللی، قیمت طلا در هفته های نخست ژانویه نیز با کاهش روبرو شود که این مسئله می تواند انگیزه خرید سکه طی مدت مذکور را برای معامله گران افزایش دهد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها