عصر خودرو

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس تشریح کرد:

چرایی کاهش قیمت نفت پس از اجلاس اوپک

عصر بازار- سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: در سال ۲۰۱۱ در نشستی سقف تولید اوپک را ۳۰ میلیون بشکه در روز اعلام کردند و امروز علی‌رغم اینکه ایران در تحریم است و زیر سهم خود تولید می‌کند اما کشورهای عضو ۳۱ و نیم میلیون بشکه یعنی یک و نیم میلیون بالای سقف را تائید کردند.

چرایی کاهش قیمت نفت پس از اجلاس اوپک
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، حسین امیر‌خامکانی با اشاره به اجلاس اخیر اوپک اظهار کرد: ما از قبل هم پیش‌بینی می‌کردیم که این اجلاس اثری نخواهد داشت چراکه میزان تولید و صادرات کشورهای عضو اوپک هم تغییر نکرد منتهی دستور کار دیگر، تغییر دبیرکل سازمان اوپک بود که چندین سال تکرار شده و عربستان هم حامی وی بوده است.

    وی افزود: در این اجلاس برخی کشورها مانند ایران تلاش کردند دبیرکل تغییر کند و باتوجه به اینکه عربستان مخالف بود اما ایران، ونزوئلا و الجزایر تلاش کردند وی فقط سرپرست باشد نه دبیرکل و ظرف شش ماه آینده فرد جدیدی در نشستی فوق العاده جایگزین وی شود.

    امیری‌خامکانی با اشاره به اینکه امروز یک و نیم میلیون بشکه در روز بیش از سقف اوپک را کشورهای عضو تولید می‌کنند بیان کرد: در رابطه با تولید برخی کشورها مانند ایران، الجزایر و ونزوئلا تاکید داشتند که کشورهای عضو اوپک سقف تولید را رعایت کرده و بیش از سهیمه تولید نکنند.

    سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: در سال 2011 در نشستی سقف تولید اوپک را 30 میلیون بشکه در روز اعلام کردند و امروز علی‌رغم اینکه ایران در تحریم است و زیر سهم خود تولید می‌کند اما کشورهای عضو 31 و نیم میلیون بشکه یعنی یک و نیم میلیون بالای سقف را تائید کردند که فکرمی‌کنم در این قضیه یکی از خبرگزاری‌های کشورهای خارجی هم شیطنت یا اشتباه کرد و به جای اینکه اعلام کند 31و نیم میلیون بشکه در حال تولید است اعلام کرد اوپک سقف تولید را یک و نیم میلیون بسته است.

    وی ادامه داد: بعد از این مساله، فورا برخی سایت‌های داخلی و خارجی این خبر را تکرار کردند و فردای آن روز قیمت نفت کاهش یافت و به اعتقاد من دلیل آن، اثر روانی شایعه‌ای بود که از اجلاس اوپک بیان شد در حالیکه هیچ تغییری در سقف اعلام نشد.

    امیری‌خامکانی تصریح کرد: متاسفانه وزیر نفت برخی کشورهای عضو اوپک مانند نیجریه مصاحبه کرده و خواسته بود ایران افزایش تولید را به تاخیر بیندازد و ایران با این حرف غیرمنطقی مخالفت کرد اما برخی افراد داخل کشور این صحبت را تکرار می‌کنند و می‌گویند وزیر نفت اعلام کرده است تولید را افزایش دهیم، قیمت را کم می‌کند و نباید اقدام شود، که این حرف کاملا غیرکارشناسی است.

    وی افزود: وقتی چهار سال پیش سقف اوپک 30 میلیون بشکه در روز بسته شد هر کسی سهمی داشت و سهم ما نیز دو میلیون و 200 تا دو میلیون و 500 هزار بشکه در روز بود که در این چند سال تحریم توان صادراتی ما کمتر شد و حتی به زیر یک میلیون بشکه در روز رسیدیم.

    سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: به ‌رغم اینکه ما بیش از یک میلیون بشکه در روز کاهش صادرات داریم اما سازمان اوپک یک و نیم میلیون بشکه در روز افزایش تولید دارد یعنی برخی کشورها نه تنها سهم ما راغصب کرده‌اند بلکه بیش از آن هم تولید می‌کنند و اگر افزایش تولید باعث کاهش قیمت‌ها می‌شود آن کشورها مقصر هستند اما ما باید به سهم خود برسیم.

    وی تاکید کرد: منافع ملی ما این است که به سهم تعیین شده قبلی خود در سازمان اوپک برسیم و حداقل دو و نیم میلیون بشکه در روز تولید کنیم، سایر کشورهایی که اضافه از سهم خود نفت تولید می‌کنند باید این میزان را کاهش دهند ضمن اینکه تاکید ما هم بر همین بود که کشورهایی که بیش از سهم خود تولید می‌کنند کاهش و کشورهایی که زیر سهم تولید می‌کنند، تولید خود را افزایش دهند.

    امیری‌خامکانی در پایان خاطرنشان کرد: ما باید بعد از تحریم‌ها به سهم واقعی خود برسیم، در نشست اوپک نیز توصیه‌هایی شد مبنی بر اینکه اعضا همچنان بازار را رصد، مدیریت و اعلام نظر کنند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها