عصر خودرو

توسط بورس تهران:

هم‌اندیشی تخصصی"ریزساختارهای بازار در بورس‌های اوراق بهادار" برگزار شد

عصر بازار- روز چهارشنبه ۲۵ آذرماه، هم‌اندیشی تخصصی"ریزساختارهای بازار در بورس‌های اوراق بهادار" توسط بورس اوراق بهادار تهران برگزار شد.

هم‌اندیشی تخصصی"ریزساختارهای بازار در بورس‌های اوراق بهادار" برگزار شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس تهران، این نشست با حضور جمعی از مدیران و کارشناسان سازمان بورس، بورس اوراق بهادار تهران، شرکت‌های کارگزاری، تأمین سرمایه، سبدگردان و سایر نهادهای مالی روز چهارشنبه 25 آذرماه در محل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق‌بهادار و تسویه وجوه برگزار شد. در این نشست گزارش مدیریت تحقیق و توسعه بورس تهران در حوزه‌ی ریزساختارهای بازار بورس‌های اوراق بهادار مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

    براساس این گزارش، در این جلسه گزارشی از سازوکارهای بااهمیت ریزساختارهای بازار شامل حدود نوسان قیمت، تعیین قیمت مبنا، مراحل معاملات و نشست‌های معاملاتی و توقف معاملات توسط مدیریت تحقیق و توسعه ارایه شد. در حوزه‌ی حدود نوسان قیمتی مباحث بااهمیتی مانند تعریف حداقل تغییرات قیمت (tick size)، حدود نوسان قیمتی ایستا، حدود نوسان پویا و سازوکار برگزاری حراج نوسان یا تلاطم ارایه شد. در ادامه، سازوکارهای تعیین قیمت مبنا یا مرجع (که قیمت پایانی یکی از آن‌ها است) و تجربیات بورس‌های منتخب ارایه شد.

    همچنین قیمت مبنا به طور گسترده در تعریف حدود نوسان قیمت روزانه‌‌‌‌‌‌، محاسبه‌ ارزش خالص دارایی صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، تعیین ارزش انقضای ابزارهای مشتق (مانند قراردادهای اختیار معامله)، محاسبه شاخص‌های مختلف، ارزیابی عملکرد مدیران پرتفوی و تسویه‌ی انواع مختلف قراردادهای مالی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به همین دلیل انتخاب روش مناسب برای محاسبه‌ی قیمت مبنا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

    در ضمن از سازوکارهای متداول تعیین قیمت مبنا به برگزاری حراج پایانی، محاسبه‌ی میانگین موزون قیمت، آخرین قیمت معامله و روش میانه اشاره شد.

    در ادامه این جلسه هم اندیشی، مراحل یا فازهای معاملاتی و ویژگی‌های هر یک از آن‌ها ارایه شد. در این حوزه، متداول‌ترین مراحل معاملاتی از جمله مرحله‌ی پیش‌گشایش، حراج ناپیوسته یا آغازین، مرحله‌ی پیوسته (جلسه‌ی اصلی) معاملات، پیش‌پایانی، حراج پایانی و معاملات پایانی و ویژگی‌های هر یک از آن‌ها به همراه تجربیات بورس‌های منتخب مورد بحث  قرار گرفت.

    گفتنی است در بخش پایانی ارایه گزارش ریزساختارهای بازار، سازوکارهای مدیریت نوسان بازار در بورس‌های توسعه‌یافته دنیا یعنی توقف معاملات ورقه‌ی بهادار یا کل بازار مورد اشاره قرار گرفت. نحوه‌ی اعمال و مدت زمان توقف معاملات به صورت خودکار یا صلاحدیدی همواره از موضوعات چالشی میان مقام ناظر و سایر فعالان بازار بوده است و از این رو سازوکارها و تجربیات بورس‌های منتخب برای فعالان بازار ارائه شد.

    لازم به ذکر است در پایان هم‌اندیشی جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد و سؤالات، نظرات و پیشنهادات حاضرین در جلسه در حوزه‌ی ریزساختاهای بازار مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

    شایان ذکر است معاونت توسعه‌ی بورس اوراق بهادار تهران در نظر دارد در راستای افزایش تعامل و هماهنگی با ارکان بازار سرمایه و هم‌چنین افزایش سطح دانش و آگاهی فعالان بازار، مطالعات و گزارش‌های پژوهشی خود را در قالب برگزاری چنین جلساتی ارایه کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو