عصر خودرو

نزول آتی سکه با اهرم اونس طلا

عصر بازار- در معاملات هفته گذشته بازار آتی سکه بورس کالای ایران، قیمت‌ها متاثر از انتظارات برای افزایش نرخ بهره در آمریکا در نشست ۱۵ و ۱۶ دسامبر (سه‌شنبه و چهارشنبه) با روندی نزولی آغاز شد تا اینکه در روز سه‌شنبه به کف هفتگی خود رسید، اما در دو روز انتهایی هفته اندکی از کف فاصله گرفت و مجددا در مسیر صعودی قدم گذاشت.

نزول آتی سکه با اهرم اونس طلا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، در معاملات هفته گذشته بازار آتی سکه بورس کالای ایران، قیمت‌ها متاثر از انتظارات برای افزایش نرخ بهره در آمریکا در نشست 15 و 16 دسامبر (سه‌شنبه و چهارشنبه) با روندی نزولی آغاز شد تا اینکه در روز سه‌شنبه به کف هفتگی خود رسید، اما در دو روز انتهایی هفته اندکی از کف فاصله گرفت و مجددا در مسیر صعودی قدم گذاشت.

    بر اساس این گزارش، روز یکشنبه در شرایط بسته بودن بازارهای جهانی طلا، نرخ ارز نیز در بازار داخل با نوسان چندانی روبه‌رو نشد، از این‌رو قیمت‌ها در بازار نقدی و آتی سکه با آنکه متمایل به کاهش بود، اما تغییر محسوسی را تجربه نکرد.

    روز دوشنبه اما قیمت هر دلار آمریکا در بازار غیررسمی با افت 5 تومانی همراه شد، در بازار جهانی نیز قیمت طلا، تحت تاثیر ترس معامله‌گران طلا برای افزایش نرخ بهره در آستانه نشست فدرال‌رزرو کاهش معناداری را تجربه کرد. به این ترتیب روز دوشنبه در کلیه سررسیدهای بازار آتی قیمت سکه طلا تا حداکثر 3 هزار تومان نسبت به روز یکشنبه افت کرد.

    روز سه‌شنبه کف قیمت سکه در کلیه قراردادهای بازار آتی در هفته گذشته به ثبت رسید. در این روز تا حداکثر 8 هزار تومان افت قیمت برای سکه در کلیه سررسیدهای این بازار، نسبت به روز یکشنبه مشاهده شد. از دلایل این امر باید به افت قیمت طلای جهانی و نرخ دلار در بازار داخل در معاملات این روز اشاره کرد.

    سه‌شنبه هر دلار آمریکا با افت 10 تومانی به نرخ 3625 تومان معامله شد. نزدیک شدن به زمان اجرایی شدن برجام با نشست روز دوشنبه شورای حکام و بستن پرونده پی‌ام‌دی با چشم‌انداز تقویت سمت عرضه ارز، یکی از عوامل فشار بر نرخ دلار محسوب می‌شد. در همین حال قیمت هر اونس طلا نیز با افت 3 دلاری نسبت به روز دوشنبه به قیمت 1061 دلار رسید. برایند این عوامل در معاملات روز سه‌شنبه، موجب ثبت کمترین قیمت سکه در سررسیدهای بازار آتی در هفته قبل شد.

    روز چهارشنبه و پنج‌شنبه این هفته اما قیمت‌ سکه در قراردادهای بازار آتی از کف فاصله گرفت و رشد محدودی را پس از طی کردن 3 روز افت نسبی تجربه کرد که متاثر از تعدیل نوسانات نرخ طلای جهانی در این دو روز بود.

    قیمت طلا روز چهارشنبه پیش از اعلام نتایج نشست فدرال‌رزرو آمریکا با افزایش نسبی روبرو شده بود و 1.2 درصد افزایش را تجربه کرد. اما چهارشنبه شب در پایان نشست دو روزه، فدرال‌رزرو اعلام کرد نرخ بهره را برای نخستین بار از سال 2006 میلادی به میزان 0.25 درصد افزایش می‌دهد. همین عامل موجب شد تا روز پنج‌شنبه قیمت هر اونس طلا با 0.5 درصد کاهش به کمتر از 1067 دلار برسد. شاخص ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر بین‌المللی نیز در این روز بیش از یک درصد افزایش یافت. افزایش ارزش دلار معمولا موجب کاهش تقاضا و قیمت طلا در بازارهای بین‌المللی می‌شود.

    طی هفته گذشته حجم قراردادهای آتی سکه نیز به ترتیب در سررسیدهای نزدیک دی و اسفند 94 نزدیک به هم و به میزان 1125 و 1028 قرارداد بود. این دو سررسید از روند قیمتی بسیار نزدیکی نیز از یکدیگر در طول هفته تبعیت کردند.

    در سررسیدهای اردیبهشت و تیز 95 نیز به ترتیب 3437 و 11596 قرارداد در مقیاس هفتگی به ثبت رسید.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها