عصر خودرو

خرید نفت هند از ایران در ماه ژوئن ۱۶ درصد کاهش یافت

عصر بازار- رویترز به نقل از منابع کشتیرانی و صنعتی نوشت واردات نفت هند از ایران در ماه ژوئن، به علت کاهش خرید پالایشگاه‌های خصوصی این کشور، ۱۵.۹ درصد کاهش یافت.

خرید نفت هند از ایران در ماه ژوئن ۱۶ درصد کاهش یافت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، نخستین ماه پس از اینکه آمریکا اعلام کرد، تحریم‌های ایران را باز می‌گرداند، 15.9 درصد کاهش یافت.

    بر اساس این آمار، هند در ماه ژوئن 596 هزار و 800 بشکه نفت در روز از ایران خریده است که در مقایسه با ماه می (ماه پیش از آن) کمتر است. دهلی‌نو در ماه می 705 هزار و 200 بشکه نفت در روز از ایران وارد کرده است.

    هند که پس از چین، دومین واردکننده نفت ایران است از پالایشگاه‌های خود خواسته است تا به دنبال جایگزینی برای نفت ایران باشد چراکه ممکن است مجبور به کاهش شدید واردات نفت از تهران شوند.

    آمریکا در ماه می از برجام خارج شد و اعلام کرد که تحریم‌های ایران را دوباره اعمال خواهد کرد.

    هرچند پالایشگاه‌های دولتی هند خرید نفت از ایران را در ماه ژوئن افزایش دادند اما کاهش خرید از سوی پالایشگاه‌های خصوصی، میزان صادرات نفت ایران به هند در ماه ژوئن را کاهش داد.

    بر اساس این آمار، پالایشگاه‌های دولتی هند حدود 60 درصد ظرفیت پالایش این کشور که نزدیک به 5 میلیون بشکه در روز است را به خود اختصاص داده‌اند. این پالایشگاه‌ها در ماه ژوئن به نسبت ماه می، حدود 10 درصد بیشتر از ایران نفت خریدند. این میزان 454 هزار بشکه در روز بوده است.

    واردات نفت هند از ایران در بازه آوریل تا ژوئن 2018، سه ماهه نخست سال مالی هند (سه ماهه نخست 1397) نسبت به سه ماهه پیشتر از آن، حدود 24 درصد رشد داشته و به روزانه 647 هزار بشکه رسیده است.

    واردات پالایشگاه‌های دولتی در طی همین مدت، بیش از دو برابر شده و به روزانه 412 هزار بشکه رسیده است. این رقم برای سه ماهه پیشین برابر با روزانه 191 هزار و 700 بشکه نفت بوده است.

    همچنین رسانه‌های هندی دیروز اعلام کردند، مسعود رضوانیان راه حقی، کاردار سفارت ایران در هند به مقام‌های این کشور هشدار داده است: «اگر هند نفت ایران را با کشورهایی چون عربستان، روسیه،عراق و آمریکا جایگزین کند، خود را از دیگر امتیازهای تهران به دهلی نو محروم می‌کند.»

    وی که در مجلس هند حضور داشت، گفت ایران سعی کرده در مواقع لازم به دهلی نو در موارد راهبردی چون انرژی و خطوط اتصالی کمک کند اما وعده‌های سرمایه گذاری این کشور در توسعه بندر چابهار تاکنون محقق نشده است.

    برچسب ها