عصر خودرو

در گفت‌و‌گو با یک کارشناس بورس بررسی شد

سهام زودبازده و دیربازده بورس پس از توافق کدامند؟

عصر بازار: به گفته مدیرعامل کارگزاری اطمینان سهم، بازار سرمایه برای انتفاع از سرمایه گذار خارجی در دوران پساتحریم،‌ به اصلاح زیرساخت‌ها نیاز دارد.

سهام زودبازده و دیربازده بورس پس از توافق کدامند؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، حسین ایزدی اظهارکرد: از نگاه بنیادی،‌ همه سهام قیمت ارزنده‌ای دارند. اما بعد از توافق برخی از این سهام، ‌زودتر رشد خواهند کرد و برخی از گروه‌های سهام با تاخیر زمانی بیشتری رشد خود را آغاز می‌کنند.

    به گفته مدیرعامل کارگزاری اطمینان سهم،‌ گروه بانکی،‌ پتروشیمی و حمل و نقلی، ‌زودتر از سایر گروه‌ها رشد قیمتی خواهند‌داشت.

    او افزود:  برخی دیگر از سهم‌ها مانند ساختمانی‌ها و کاشی و سرامیک با تاخیر بیشتری تاثیر مثبت می‌پذیرند. گروه خودرویی نیز با وقفه ای نسبت به سایر گروه‌ها رشد می‌کند و علت آن هم این است که سرمایه گذاران خارجی باید برای پیوستن به این صنایع بیایند، ‌اما بانکی ها و پتروشیمی و پالایشگاهی ها زودتر رشد می‌کنند، زیرا شرایط و زیرساخت‌های رشد را دارند.

    مدیرعامل کارگزاری اطمینان‌سهم درباره مشکلات فعلی بازار سرمایه خاطرنشان کرد: بازار سرمایه از لحاظ زیرساختار با چند مشکل دست و پنجه نرم می‌کند، ‌اما به نظر می‌آید این مشکلات به زودی بر طرف خواهند شد. مهم‌ترین مشکلی که اکنون کارگزاری‌ها لمس می کنند،‌ عدم وجود نظارت درست و منطقی از طرف سازمان است. از سوی دیگر به روز نشدن نرم‌افزار معاملاتی نیز به روند معاملات آسیب می‌زند.

    او فزود: معضل دیگر، عدم وجود استراتژی در بازار سرمایه است. وقتی این استراتژی وجود نداشته باشد، ‌کارگزاری‌ها و شرکت‌های سبدگردان، دچار تلاطم و سرگردانی می‌شوند.

    ایزدی گفت: در صورت توافق، انتظار برای ورود سرمایه گذار خارجی به وجود می ‌آید،‌ اما باید توجه کرد که سرمایه گذار خارجی به جایی می رود که امنیت اقتصادی و قوانین محکم وجود داشته باشد. قوانینی که ‌خلق الساعه تدوین نشود و خلق الساعه هم از بین نرود.

    او افزود: از سوی دیگر باید ساختارها برای ورود سرمایه‌گذار خارجی آماده شود. در حال حاضر در کارگزاری‌ها حتی فرم خرید و فروش لاتین هم وجود ندارد. باید این فرم‌ها دو زبانه و چندزبانه شود و حتی دسترسی‌های الکترونیک به زبان‌های مختلف وجود داشته‌باشد که سرمایه گذاران حارجی بتوانند حتی بدون مراجعه حضوری اقدام به خرید و فروش کنند.

    این فعال بازار خاطرنشان کرد: در صورت اصلاح این زیرساختار‌ها می توانیم از توافقی که مدت‌ها منتظرش بودیم،‌ حداکثر استفاده را ببریم.

    برچسب ها