عصر خودرو

در پساتحریم برای گاز LNGبرنامه‌ریزی‌شود

ایران سهمی در صنعت LNGدنیا ندارد ولی توان رقابت دارد

عصر بازار- ایران سهمی در صنعت LNGدنیا ندارد ولی توان رقابت دارد/ در پساتحریم برای گاز LNGبرنامه‌ریزی‌شود.

ایران سهمی در صنعت LNGدنیا ندارد ولی توان رقابت دارد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از خانه ملت ، نمایندگان مجلس با اشاره به اینکه سال‌های اخیر تجارت جهانی گاز LNGرشد خیره کننده‌ای داشته است و به زودی به سوخت برتر دنیا تبدیل می‌شود،معتقدند: ایران به عنوان اولین دارنده ذخایر گاز در دنیا سهمی در صنعت LNGدنیا ندارد، البته توان رقابت را در بازارهای ال ان جی دارد و باید در پساتحریم برای تولید و صادرات گاز LNG برنامه‌ریزی شود.

    محسن نظری: گاز طبیعی مایع یا ال‌ان‌جی(LNG) گازی است که موقتاً برای ذخیره‌سازی یا حمل‌ و نقل در حجم زیاد به حالت مایع تبدیل شده است. در سال‌های اخیر تجارت جهانی ال ان جی رشد خیره کننده‌ای داشته و توسعه آن حتی فراتر از رشد بازار گاز بوده است و LNGبه زودی به سوخت برتر دنیا تبدیل می شود.

    هم اکنون 10 درصد از سبد گازی دنیا دراختیار سوخت LNGقرار دارد که پیش بینی می شود این رقم تا سال 2030 به 50 درصد افزایش یابد.تنها شانس کشورهای دارای ذخایر گازی دور از بازارهای مصرف، سرمایه گذاری بر روی تولید LNGاست. در حال حاضر ژاپن بالاترین صادرات ال ان جی از طریق اقیانوس را دارد و کره جنوبی در رتبه دوم است و چین و هند از بازارهای نوظهور در رشد مصرف ال ان جی به شمار می روند.

    ایران 18.2 درصد کل ذخایر گازی جهان را در خود جای داده و بزرگترین دارنده ذخایر گازی جهان شناخته شده است. روسیه پس از ایران با ذخایر 32.6 تریلیون مترمکعبی در رتبه دوم و قطر با 24.5 تریلیون مترمکعب در رتبه سوم از این نظر قرار گرفته‌اند و حضور نیافتن ایران در بازار LNGجهان (سهم صفر) و نیز سهم ناچیز آن در صادرات گاز طبیعی در حالی است که هم اکنون بازار گاز جهان، چه در بخش LNGو چه در بخش خطوط لوله با رشد چشم افسایی روبروست؛

    این درحالی است که ایران با 34تریلیون مترمکعب گاز طبیعی بزرگترین دارندگان ذخایرگاز درجهان است که می‌تواند درصورت لغو تحریم‌ها از این فرصت برای ورود به بازار جهانی LNGاستفاده کند و برای نخستین بار به یکی از کشورهای صادرکننده LNGدر جهان تبدیل شود؛ البته ایده ساخت تأسیسات ال ان جی در ایران با استفاده از گاز طبیعی فازهای پارس جنوبی به اوایل دهه ٨۰ شمسی بازمی‌گردد که با بازگشت شرکت‌های بین المللی و سرمایه گذاران خارجی،ایران به سرعت می تواند جایگاه واقعی خود را درمبادلات بین المللی بازیافته و به عنوان وزنه ای موثر در بازار جهانی گاز طبیعی و LNGوارد عمل شود.

    زنگنه: توسعه صادرات گاز LNGیکی از اولویت های مهم ایران است

    بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت کشورمان چندی پیش، در همین رابطه به ضرروت انتقال فناوری در شرائط پسا تحریم تاکید کرد و گفته بود: فرصتهای سرمایه گذاری به بخش بالادستی خلاصه نمی‌شود و فرصت‌های استثنایی در بخش پایین دستی و بویژه احداث واحدهای ان جی ال، پتروشیمی و پالایش وجود دارد که توسعه صادرات گاز به صورت ال ان جی، مینی ال ان جی و خط لوله نیز از اولویت های مهم ایران در پساتحریم است.

    برزیل مشتری LNGاز ایران

    زنگنه همچنین در دیدارهای خود با "آرماندو مونتیرو" وزیر توسعه، صنعت و تجارت خارجی برزیل، با اشاره به علاقه مندی برزیل برای خرید گاز طبیعی مایع شده (ال ان جی) از ایران، بیان کرده بود: برای پیگیری مذاکرات در این باره قرار شد کارگروه مشترکی میان وزارت نفت ایران و وزارت انرژی و معادن برزیل ایجاد شود.دهدشتی: ایران وضعیت خوبی در صنعت LNGندارد/ از فضای پساتحریم برای ورود فناوری استفاده کنیم

    عضوکمیسیون انرژی مجلس درمورد LNGوفرصت سرمایه گذاری درصنعت گازایران،گفت:یکی از این راهبردهای اصلی ایران،دستیابی به تکنولوژی‌های ال ان جی و مینی ال ان جی است.

    سیدحسین دهدشتی درگفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت،در مورد ورود شرکت‌های خارجی بعد از لغو تحریم‌ها به ایران و توسعه LNG، اظهارکرد:در زمینه توسعه LNG  و تامین کشتی حمل آن سال‌ها،‌ بحث شده بود.

     

    نماینده مردم آبادان درمجلس مجلس شورای اسلامی افزود: با لغو تحریم‌ها،فضای اقتصادی کشور بازتر خواهد شد و خیلی خوب است که از این فرصت استفاده کنیم؛البته باید مراقب باشیم که فناوری دراین بخش حتما وارد کشور شود.

    وی با بیان اینکه نباید در پساتحریم تمام و کمال وابسته به کشورهای خارجی باشیم، ادامه داد: شرکت‌های خارجی برای سرمایه گذاری و فعالیت در ایران انگیزه زیادی دارند و از آنها برای ورود به ایران دعوت کنیم و ولی اگر قرار نباشد با ورود خارجی‌ها فناوری به کشور منتقل نشود،ارزشی ندارد.

    دهدشتی با بیان اینکه اعتمادی به کشورهای صاحب صنعت نداریم،بیان کرد: باید از این فرصت و ورود خارجی‌ها استفاده کرد و نیروی انسانی ایرانی درکنار شرکت‌های خارجی قرار گیرد و برای آن یک برنامه مشخص و راهبردی داشته باشیم که درچند سال آینده بتوانیم در صنعت LNGخودکفا شویم.

    نماینده مردم درمجلس نهم درخصوص جایگاه ایران در صنعت LNG،اظهارداشت:وضعیت خوبی درصنعت LNGنداریم و همیشه بحث این صنعت در کمیسیون انرژی بود و دولت‌ها همیشه بر این موضوع تاکید می‌کردند،اما اقدام خاصی برای توسعه آن صورت نگرفته است.

    وی با اشاره به اینکه مجلس در بودجه‌ها و برنامه ششم برای توسعه LNGریل گذاری خواهد کرد،گفت: توجه لازم به این صنعت باید صورت گیرد؛ چراکه هم اکنون حدود 10درصد صادرات گاز دنیا، گاز مایع که حدود یک سوم آن را صادرات LNGتشکیل می دهد.

    دهدشتی با اشاره اینکه ایران قصد دارد در آینده از طریق خط لوله و LNGنقش پر رنگ تری در بازار جهانی گاز و صادرات این محصول با ارزش داشته باشد، تاکید کرد: ایران توان رقابت را در بازارهای ال ان جی دارد و از تمامی شرکت های خارجی و کشورهای دارنده این فناوری ارزشمند دعوت به همکاری می‌کنیم.

    این نماینده مردم درخانه ملت اضافه کرد: بازارهای جهانی LNGرو به رشد است و مصرف ال ان جی نقش عمده ای در افزایش راندمان انرژی دارد و کابرد ال ان جی در بخش های مختلف به تکمیل زنجیره ارزش کمک می کند و سببب افزایش راندمان انرژی می شود.

    وی با تاکید براین که ایران می تواند با ورود به بازارهای ال ان جی با کشورهای فعال دراین حوزه همچون ژاپن، استرالیا و امریکا رقابت کند،ادامه داد: هزینه ساخت کشتی‌های حمل کننده LNGحدود 200 میلیون دلار است، اما از طریق این کشتی‌ها می توان محصول خود را به دورترین نقاط دنیا صادر کرد و بازارهای جدید و متنوعی را به دست آورد.

    عضوکمیسیون انرژی مجلس گفت: ایران در زمینه تولید،فروش و حضور در بازارهای جهانی نفت خام سابقه ای طولانی دارد، اما در بازار ال ان جی تجربه‌تی نداریم.

    انصاری: توانایی حمل و صادرات گاز LNGرا نداریم

    نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه وزارت نفت باید برای برداشت از میادین مشترک نفت و گاز اقدام کند، گفت: ایران هنوز تولید گاز LNGندارد و اگر توانایی تولید داشته باشیم، توانایی حمل و صادرات آن را نداریم.

    محمدسعید انصاری اظهارداشت: ایران منابع گاز فراوانی دارد که میدان‌های مشترک گازی داریم و وزرات نفت باید برای میادین مشترک برنامه ریزی کند،اگر برای مخازن مشترک برنامه نداشته باشیم، قطعا بعد از برداشت تحریم‌ها هم نمی توانیم اقدامی انجام دهیم.

    نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت نفت باید تدبیری برای پساتحریم درجهت برداشت گاز ازمخازن مشترک و صادرات آن داشته باشد،بیان کرد:ایران می‌تواند در تامین گاز اروپا نقش موثری داشته باشد و صادرات گاز به کشورهای اروپایی می‌تواند از مسیر ترکیه و دیگر کشورها انجام شود.

    این نماینده مردم درخانه ملت با تاکید بر اینکه وزارت نفت باید برنامه‌ و استراتژیکی برای صادرات گاز داشته باشد، با اشاره گاز LNG،گفت: ما اولین دارنده ذخایر گاز در دنیا  هستیم،اما هنوز تولید گاز LNGنداریم و اگر توانایی تولید داشته باشیم،توانایی حمل و نقل آن را نداریم.

    وی با اشاره به اینکه حمل گاز LNGنیازمند ابزار و امکانات خاصی است،ادامه داد: ما کشتی حمل کننده گاز LNGنداریم.زمانی در دوره هفتم نماینده مجلس بودم،قطر درچند سال گذشته برای صادرات گاز LNG  نود کشتی برای حمل ان ال جی سفارش داده بود.

    نایب رئیس کمیسیون انرژی با تاکید براینکه باید برای حمل و صادرات گاز LNG  و.... تدبیر خاصی داشته باشیم، گفت:هم اکنون حتی یک عدد کشتی برای حمل گاز LNGنداریم و باید برای آن برنامه ریزی کنیم.

    برچسب ها