عصر خودرو

هفته‌ای که در انتظار رشد نرخ بهره فدرال رزرو گذشت

پیش بینی‌های سیاه برای فلزات رنگی

عصر بازار- انتظار برای افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در کنار نوسانات رو به پایین نفت تمام بازارهای مالی و کالایی دنیا را از جمله فلزات پایه تحت تاثیر قرار داده است. اگرچه بهای نفت تغییر کرد و روند مثبتی پیش گرفت، اما همچنان زیر ۴۰ دلار معامله می‌شود و این مساله جو سنگینی را بر بازارهای کالایی از جمله فلزات پایه داشته است.

پیش بینی‌های سیاه برای فلزات رنگی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، البته روند کاهش متغیرهای تاثیر گذار و تاثیر آن در قیمت فلزات رنگی طی هفته جاری تغییری را بر روند تقاضا و قیمت این محصولات در بازار داخلی داشته است، هرچند کاهش بهای محصولات پایه داخلی در مقایسه با نرخ فلزات جهانی کمتر است، اما به نظر می‌رسد رقابت‌پذیری تولیدکنندگان ایرانی برای صادرات با توجه به خوشبینی‌ها برای رفع محدودیت‌های بین‌المللی بیشتر از سال‌های گذشته شده باشد. بر این اساس اکثر سرمایه‌گذاران بازارهای کالایی چه در بازارهای داخلی و چه جهانی در انتظار شنیدن اخبار افزایش نرخ بهره فدرال رزرو هستند تا خریدهایشان را انجام دهند، اگرچه وضعیت تولید و کمبود نقدینگی از ابتدای سال جاری تا کنون نسبت به سال‌های اخیر بهبود یافته، اما به گفته کارشناسان بهبود شرایط رکودی بازار به زمان بیشتری نیاز دارد و اگر قیمت به تاثیر از افزایش نرخ بهره نزولی شود احتمال رشد تقاضا در بازارها وجود دارد.


    این در شرایطی است که با وجود کاهش تقاضا در بازار داخلی این محصولات، اما می‌توان در صورت واقعی شدن قیمت‌ها در کنار نوسان‌های کوچک و منطقی به بهبود روند تقاضا امیدوار بود،به‌طور کلی در این باب باید گفت در شرایط فعلی تزریق نقدینگی بهترین گزینه برای بهبود شرایط تولید و بازارهای داخلی محسوب می‌شود. نا‌گفته نماند در شرایط فعلی تزریق نقدینگی می‌تواند محرک خوبی برای محصولات فلزی از جهت تاثیر در عرضه و تقاضا، افزایش قیمت‌ها و نوسان ارز محسوب شود. به گفته برخی از فعالان بازار فلزات رنگی با وجود نوسان در قیمت این محصولات به خصوص مس اما تقاضای زیادی را در بازار داخلی این محصولات طی هفته جاری شاهد نبوده‌ایم، این در شرایطی است که افت قیمت‌ها در پی روند نزولی بازار جهانی این محصولات که عاملی همچون تقویت دلار در برابر سایر ارزها هم در روند آن بی‌تاثیر نبوده است در هفته آتی در صورت افزایش نرخ بهره شدت بیشتری را تجربه خواهد کرد.


    مس پر‌نوسان‌ترین فلز هفته

    کارشناسان حوزه فلزات پایه معتقدند روند نزولی فلز سرخ و رسیدن آن به کانال 4 هزار دلار انگیزه معامله‌گران را برای خرید افزایش داده است، اگرچه در این میان چین نیز خرید خود را افزایش داده، اما با توجه به افزایش موجودی انبارهای بورس فلزات لندن بعید به نظر می‌رسد مس افزایش چندانی را طی روزهای آتی تجربه کند و با توجه به متغیر‌های کاهشی تا هفته آتی کانال 4 هزاردلاری خود را حفظ خواهد کرد. از طرفی برخی دیگر از کارشناسان معتقدند به دلیل کمبود تقاضای مس درهفته گذشته این محصول اگر ریزش قیمت بیشتری را تجربه کند می‌تواند شاهد تقاضای بیشتری در هفته آتی باشد و البته افت و خیز قیمت این فلز سرخ در بازارهای جهانی می‌تواند انگیزه بیشتری در میان خریداران داخلی ایجاد کند.


    نیکل در سکوت

    از آنجا که نیکل نسبت به سایر فلزات پایه از تاثیرپذیری بیشتری برخوردار است، اما طی 3 ماه گذشته کمترین تغییر را نسبت به سایر فلزات تجربه کرده است. کارشناسان حوزه فلزات پایه معتقدند در حال حاضر واردات نیکل در بازار داخلی کاهش یافته، که این موجب رشد اندک این فلز در بازار داخلی شده است، به‌طوری که در حال حاضر این فلز با قیمت 55 هزار تومان در هر کیلو به فروش می‌رسد. از سویی بنا بر پیش‌‌بینی‌های آگاهان اقتصادی، قیمت این فلز تا انتهای فصل پاییز در همین محدوده باقی خواهد ماند.


    روی در انتظار کاهش قیمت بیشتر

    با وجود اینکه قیمت روی نسبت به فلزات دیگر طی ‌مدت اخیر در بازار آزاد با افت کمتری همراه بوده است، اما گزارش‌های منتشرشده از سوی رویترز نشان می‌دهد، تولید این فلز در معادن جهان در حال افزایش است، البته این رشد تولید به اندازه‌ای نیست که از بازار انتظار می‌رود، اما همین خبر بر کاهشی شدن قیمت آن در بازارهای جهانی و به تبع در بازار داخلی با توجه به شرایط موجود تاثیر بسزایی داشته است، اگر چه روی از ابتدای هفته اخیر تا روز چهارشنبه تنها 100 تومان کاهش را تجربه کرد و به 7 هزار تومان در هر کیلو رسید، اما به گفته فعالان بازار به نظر می‌رسد طی هفته پیش‌رو نیز این روند نزولی ادامه دار باشد.


    آلومینیوم بی‌تغییر می‌ماند

    بازار آلومینیوم با اینکه‌ مدت زیادی است در رکود به سر می‌برد، اما به دلیل بهبود روند تقاضا نسبت به سایر فلزات دیگر محدوده قیمتی خود را حفظ کرده است. از طرفی نیز با وجود نوسانات پی‌در‌پی این فلز در بازارهای جهانی طی هفته اخیر، بازار داخلی این محصول روند متعادلی را تجربه کرد. البته این در شرایطی است که کاهش تولیدات این فلز نقره‌ای در بازار داخلی موجب شده تا پیش‌بینی‌ها برای بازار این محصول در بلند‌مدت صعودی باشد. در حال حاضر نیز آلومینیوم در بازار داخلی با قیمت 6 هزار و 200 تومان به فروش می‌رسد.


    قلع در انتظار جهش بیشتر

    در میان فلزات اساسی قلع نیز همانند مس با افت و خیز قیمت رو‌به‌رو بود، اما با این تفاوت که افت و خیز‌های این فلز محدودتر و رو به بالا بوده است، این در شرایطی است که قیمت این فلز هفته گذشته زیر 14 هزار دلار رسید، اما هم‌اکنون با نرخ 14 هزار و 600 دلار در هر تن در بورس فلزات لندن معامله می‌شود. تحلیلگران بازار فلزات رنگی معتقدند دلیل افزایش قیمت قلع در بحث عرضه آن است که اتفاقاتی افتاده که باعث شده ریسک تامین قلع بالا برود و خریدارها مجبور شدند که ریسک کنند و نیاز خود را به قیمت‌های بالاتری بخرند. برخی دیگر معتقدند بازار قلع را اگر بخواهیم با بقیه فلزات پایه مقایسه کنیم به فلز سرب و روی نزدیک‌تر است و تفاوت قلع با بقیه فلزات پایه از نظر گستردگی طیف عرضه و مصرف آن است. از سویی نیز گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد که کشور اندونزی اخیرا سیاستی را دنبال کرده و محدودیت‌های گمرکی یا بحث عوارض را به شکلی تغییر داده که مواد معدنی‌شان ‌صادر نشود و این موضوع بر بازار این محصول موثر خواهد بود.

     

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها