عصر خودرو

وزیر اقتصاد و امور دارایی‌ :

عرضه ارز صادراتی در بورس تهران از ابتدای هفته آینده

عصر بازار- وزیر اقتصاد و امور دارایی‌ گفت:صادرکنندگان ملزم نیستند که ارز خود را به بانک‌ها بفروشند، بلکه می‌توانند اظهارنامه صادراتی خود را در بورس تهران عرضه کنند.

عرضه ارز صادراتی در بورس تهران از ابتدای هفته آینده
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا ، مسعود کرباسیان  در حاشیه نشست خبری هفتگی سخنگوی دولت که اردکانیان وزیر نیرو نیز در آن حضور داشت، اعلام کرد: صادرات کشور در سه ماهه اول سال نسبت به سال گذشته 15.5 درصد رشد و واردات هم 2.7 درصد کاهش داشته است.

    وی با اشاره به خروج آمریکا از برجام یادآورشد:‌ هیچ کس در دنیا نمی‌داند که آمریکا به مذاکراتی که انجام داده متعهد می‌ماند یا نه، اما آمریکا با شرکت‌ها و بانک‌ها وارد مذاکره شده است.

    وی افزود: در سه ماهه اول امسال واردات 11 میلیارد دلار بود که نسبت به سال گذشته 2.7 درصد کاهش یافته و صادرات هم 11 میلیارد 600 میلیون دلار بوده است.

    وی با اشاره به اینکه قطعات خودرو هم جزو واردات بوده است، گفت: تولید خودرو 7 درصد افزایش داشت، وقتی تولید زیاد شده است و  واردات تغییر نکرده است و ارز مورد نیاز با قیمت 3800و 4200 تومانی تامین شده‌ است ، افزایش قمیت خودرو منطقی نیست.

    وی در مورد دسته بندی کالاهایی که وارد کشور می‌شود، تصریح کرد: کالاهای گروه یک که در اولویت تامین هستند، ارز 3800 تومانی می‌گیرند و 18 میلیارد دلار در سال برای این کالاها در نظر گرفته شده است. کالاهای گروه دوم با ارز 4200 تومانی و از محل صادرات غیر نفتی از جمله  پتروشیمی و فولاد و فلزات تامین می‌شوند.

    کرباسیان در مورد کالاهای دسته سوم نیز گفت: در این زمینه تصمیم جدید گرفته‌ایم صادرکنندگان ملزم نیستند ارز خود را به بانک‌ها بفروشند. آنها اظهارنامه صادراتی خود را در بورس تهران عرضه می‌کنند و وارد کننده نیز پس از ثبت سفارش آن اظهارنامه را خریدار ی می‌کند با این کار صادرکننده مورد حمایت قرار میگیرد، چون مابه تفاوت درآمدی از طریق اظهار نامه مالیاتی به دست می آید و از سویی‌ ارز، کنترل شده به بازار می آید با این کار کالاهای اساسی مردم به قیمت مناسب تامین می‌شود و از تولید داخلی و صادر کننده حمایت می‌شود، مقدمات این کار فراهم شده است.

    وی ادامه داد: همچنین قرار شده است روزانه میزان واردات کالاها به نوع کالا روی سایت اعلام شود تا همه مردم بتوانند بر روی قیمت‌ها  نظارت داشته باشند.

    وی در مورد کالاهای دسته اول و دوم که به کشور وارد می شود، گفت:‌این کالاها شامل قطعات منفصله خودرو، ذرت دامی ، برنج، سویا ، تلفن همراه، جو، کنجاله، ماشین‌آلات صنعتی، لوازم خانگی، روغن دانه آفتابگردان، بنزین و مواد صنعتی می‌شود.

    برچسب ها