عصر خودرو

رونمایی از سیاست‌های جدید ارزی

راه‌اندازی بازار مشتقات ارزی

عصر بازار- معاون ارزی بانک مرکزی با اعلام سیاست‌های جدید بازار ارز، گفت: در حال تهیه برنامه یکسان سازی نرخ ارز هستیم، ضمن اینکه با راه اندازی بازار محصولات مشتقات ارزی موافقت کردیم نه بورس ارز.

راه‌اندازی بازار مشتقات ارزی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، غلامعلی کامیاب در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا بانک‌های خارجی درخواستی برای همکاری با نظام بانکی ایران در پساتحریم داشته اند یا خیر؟ گفت: تعداد درخواست‌های همکاری خارجیان بسیار زیاد است که عمدتا از سوی بانک‌های بزرگ کشورها اروپایی و تعدادی هم از طرف کشورهای آسیایی بوده است. برخی از این تقاضاها برای ایجاد شعبه در کشورمان بوده است.

    معاون ارزی بانک مرکزی افزود: در مجموع ایجاد روابط بانکی مد نظر آنها است، همچنین افتتاح حساب، ایجاد روابط کارگزاری، انجام عملیات بانکی، گشایش اعتبار اسنادی، ضمانت نامه، حواله و غیره نیز در دستور کار است، اما در نهایت با ایجاد روابط کارگزاری تمامی این مراحل و پرداخت ها امکانپذیر می شود.

    موافقت با راه اندازی بازار مشتقات ارزی

    وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره راه اندازی بورس ارز و اینکه مسئولان بورس اعلام کرده اند که در صورت عدم موافقت بانک مرکزی باز هم بورس ارز را راه اندازی می کنند؟ عنوان کرد: بانک مرکزی با راه اندازی بازار محصولات مشتقات ارزی موافقت کرده است نه بورس ارز؛ اما اطلاعی درباره زمان راه اندازی این بورس ندارم و باید بورس برنامه آن راه اندازی و آماده کند که البته طول می‌کشد ولی بانک مرکزی برنامه آن را آماده کرده است.

    کامیاب در مورد پیمان‌های پولی دو جانبه با کشورهایی همچون روسیه، ترکیه و عراق گفت: پیمان‌های پولی دو جانبه را کماکان ادامه می‌دهیم.

    وی در پاسخ به این مطلب که اما شنیده شده است که در سفر اخیر پوتین یکسری مسائل در این زمینه مطرح شده و مشکلاتی در این خصوص وجود دارد، آیا این موضوع صحت دارد؟ عنوان کرد: قراردادی با روسیه در این زمینه منعقد کرده ایم و موضوع نهایی شده و به زودی این برنامه را عملیاتی خواهیم کرد و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

    برنامه یکسان سازی نرخ ارز در حال تدوین

    معاون ارزی بانک مرکزی در پاسخ به سئوالی درباره برنامه بانک مرکزی برای یکسان سازی نرخ ارز گفت: در حال حاضر بانک مرکزی در حال تهیه برنامه یکسان سازی نرخ ارز است.

    وی در ادامه در پاسخ به این سوال که ارز تک نرخی حول و حوش چه نرخی خواهد بود و آیا این نرخ به قیمت ارز مبادله ای نزدیک است یا به نرخ بازار آزاد،اظهارداشت: حالا نمی‌توانم به این سئوال پاسخ دهم و بهتر است که پاسخی به آن ندهم.

    وی در ادامه درباره وضعیت بازار ارز و گرانی دلار و در پاسخ به اینکه آیا بانک مرکزی برای تعادل بخشی به قیمت‌ها تزریق ارز را افزایش داده است و یا برنامه خاصی برای بازار ارز دارد؟ بیان کرد: بانک مرکزی روی بازار ارز کار می کند.

    این مقام مسئول در بانک مرکزی درباره داستان جمع آوری ضربتی حدود 40 تا 50 دلال ارزی از بازار ظرف چند ساعت و اینکه آیا این همان گام چهارم بانک مرکزی و دیگر دستگاه‌های ذی‌ربط در بازار ارز است؟ ادامه داد: بانک مرکزی مقررات ناظر بر عملیات ارزی را سال گذشته ابلاغ کرده و این اقدام اخیر در بازار ارز در جهت اجرای این مقررات ارزی بوده است.

    وی درباره اینکه آیا این دلالان از قبل شناسایی شده بودند؟ نسبت به این موضوع اظهار بی اطلاعی کرد و ادامه داد: بانک مرکزی تک تک به دنبال این افراد نبوده است. ما آئین نامه ای را ابلاغ کردیم و باید مقررات آن اجرایی شود و اگر کسی آن را اجرا نکرد باید با آن برخورد شود. 

    معاملات ارزی فردایی مورد تائید نیست

    کامیاب در مورد معاملات فردایی و اینکه تعدادی از دلالان در فضای مجازی معاملات فردایی انجام می دهند و بانک مرکزی با آنها برخوردی خواهد داشت یا خیر؟ عنوان کرد: معاملات فردایی مورد تائید بانک مرکزی نیست و تا آنجا که بتوانیم، جلوی آن را می گیریم و برخورد می کنیم.

    معاون ارزی بانک مرکزی در پاسخ به این مطلب که آیا بخشی از افزایش قیمت ارز به معاملات فردایی مربوط می شود؟ گفت: معاملات فردایی عمدتا معاملات صوری برای متاثر کردن بازار و برای سوء استفاده سفته بازان است.

    معاون ارزی بانک مرکزی نسبت به اینکه پیشنهاد بانک مرکزی برای نرخ ارز در لایحه بودجه سال 95 چه رقمی است؟ اظهار بی اطلاعی کرد و افزود که در جریان نیستم.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها