عصر خودرو

نخستین تعرفه آمریکا بر چین اعمال شد

عصر بازار- بازارهای آسیایی در آخرین روز کاری هفته بیشترین میزان کاهش شاخص ها در ۶ ماه گذشته را تجربه کردند در حالی که جنگ تجاری آمریکا و چین آغاز شد و قیمت نفت نیز در پی نشست اوپک با افت همراه شد.

نخستین تعرفه آمریکا بر چین اعمال شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا, آغاز جنگ تجاری بین دو ابرقدرت اقتصادی جهان موجب افت شدید شاخص ها در بازارهای آسیایی شد و شاخص آسیا پاسفیک را با کاهش 0.3 درصدی همراه کرد. این متغیر بیشترین میزان کاهش روزانه را نسبت به ماه دسامبر به ثبت رساند.

    بورس هنگ کنگ نیز با افت 3.9 درصدی رو به رو شد و شاخص اصلی بورس کره حنوبی نیز 0.2 درصد منفی شد.

    شاخص نیکی ژاپن کاهش 0.8 درصدی را از آن خود کرد و در طول یک هفته کاری 1.7 درصد افت را از آن خود کرد.

    در بازارهای اروپایی نیز شاخص فوتسی لندن، کک فرانسه و داکس آلمان کاهش چشمگیری را تجربه کردند.

    در وال استریت، شاخص داوجونز و اس اند پی 0.6 درصد کاهش داشتند و نزدک نیز 0.8 درصد منفی شد.

    افزایش تنش های تجاری در جهان موجب کاهش شاخص فعالیت های تجاری فدرال رزرو و بازگشت این متغیر به یک سال و نیم گذشته شد.

    اما انتشار گزارش عملکرد شرکت ها و در این میان اعلام کاهش سودآوری شرکت مرسدس بنز در روز چهارشنبه موجب افت قیمت سهام این شرکت شد. بر اساس این گزارش، اعمال تعرفه های واردات از سوی آمریکا موجب کاهش میزان افت فروش مرسدس بنز در آینده و کاهش سودآوری آن خواهد شد.

    تصمیم هند برای پیوستن به چین و اتحادیه اروپا و انتقامجویی از تعرفه های ترامپ بر آلومینیوم و آهن موجب شد هند نیز تعرفه 20 درصدی بر واردات بادام از سوی آمریکا وضع کند و جایگاه خود را به عنوان بزرگترین مشتری بادام ایالات متحده تغییر دهد.

    اما از سوی دیگر، تمامی کشورها امیدوارند تا پکن و واشنگتن قبل ازتاریخ 6 جولای به یک صلح نسبی تجاری برسند در حالی که نخستین تعرفه وضع شده از سوی آمریکا بر محصولات چینی اجرایی شد.

    دایسوکو اونو، تحلیل گر ارشد بانک سامیتومو میسویی در ژاپن در این خصوص اظهار داشت: اگر آمریکا فشارهای تجاری بر چین را بیش از پیش افزایش دهد به نظر می رسد مقامات چینی در تصمیمی قاطع ارزش ین را کاهش خواهند داد.

    اما در بازار نفت، عربستان سعودی و روسیه با افزایش میزان تولیدات تا روزانه 1 میلیون بشکه در روز از همتایان نفتی خود 1 درصد بیشتر تولیدات داشتند. اما ایران به عنوان یکی از برترین تولیدکنندگان نفت اوپک هنوز تصمیمی برای افزایش میزان تولیدات اتخاذ نکرده اند.

    برچسب ها