عصر خودرو

نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس :

فرصت جدید برجامی با تعلیق دو ماهه FATF

عصر بازار- نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس گفت:تعلیق دو ماهه بررسی FATF، فرصتی برای دولت و طرف های باقیمانده در برجام است.

فرصت جدید برجامی با تعلیق دو ماهه FATF
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبنا ، سید کمال الدین شهریاری گفت: اگر مستکبرین در سه قرن پیش با لشکرکشی، کشورهای جهان سوم و توسعه نیافته را علنا مورد بهره کشی قرار می دادند؛ اکنون همان اهداف و همان راهبردها را با اشکال نوین ادامه می دهند که این کنوانسیون ها و موافقتنامه های بین المللی و منشورها متاسفانه در آن چارچوب است که یکی از آن ها همین موضوع FATF است.

    وی تصریح کرد: یعنی امروزه استکبار با تسلط بر بازار و اقتصاد بین الملل به گونه ای عمل می کند که کشورها یا باید در چارچوب هایی که آنان تعیین می کنند عمل کنند یا اینکه محکوم به تحمل فشارهای کمرشکن هستند. در واقع این زورگویان، کشورهای دیگر را در یک چنبره ای از تارو پودهای به هم بافته شده قرار می دهند تا قدرت هیچ مانور و تحرکی خارج از آن چارچوب را نداشته باشند.

    شهریاری تشریح کرد: چارچوب هایی که آنان تعیین می کنند بر اساس خواسته ها و نظریات خودشان است. تعریف تروریسم و تروریست در اقصا نقاط جهان متفاوت است اما آنان با تسلطی که بر بازار و اقتصاد جهانی دارند، تفسیر خود از تروریسم و پولشویی و نحوه مبارزه با آن را در قانون و رویه های مراودات پولی و بانکی جهانی حاکم میکنند و این شیوه نوین امپریالیسم جهانی ست.

    تصویب یا عدم تصویب FATF، دو لبه یکی قیچی هستند

    عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه این لایحه بارها در جلسات دولت و شورای امنیت ملی با مجلس شورای اسلامی از جوانب مختلف و متعدد مورد بررسی قرار گرفته است، تاکید کرد: از آنجاکه اقتصاد امروز بین الملل بر اساس مراودات بانکی است، ما بین دو لبه قیچی قرار گرفته ایم؛ یعنی از یک طرف اگر امثال این موافقت نامه ها را نپذیریم، در لیست سیاهی قرار می گیریم که کشوری در آن نیست و با قطع مراودات بانکی ناشی از آن، فشار اقتصادی بسیار زیادی به دولت و ملت تحمیل می شود.

    شهریاری لبه دیگر قیچی را اینگونه تعریف کرد: همانطور که گفتم تعریف آنها از تروریسم و پولشویی با تعریف ما متفاوت است. سازمان های مقاومت مردمی و نیروهای آزادی طلبی که برای حقوق حقه خود با مستکبرین و غاصبین در حال نبرد بوده و از نظر نظام و مردم ما مورد تایید و حمایت هستند، از نظر آنان تروریست تلقی می شوند و با تصویب موافقت نامه و کنوانسیون هایی که طبق نظر آنان تعیین و حاکم شده است، عملا به مشی و اهداف مقدس نظام جمهوری اسلامی را پشت پا زده ایم.

    تعلیق دو ماهه بررسی FATF، فرصتی برای دولت و طرف های باقیمانده در برجام است

    نماینده دشتی و تنگستان در مجلس دهم در مورد تعلیق دو ماهه بررسی FATF در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به سرنوشتی که تاکنون برجام پیدا کرده و آمریکا یکجانبه از این معاهده بین المللی خارج شده و در حال مذاکره با دیگر کشورهای باقیمانده در برجام برای حفظ منافع کشور هستیم، نمایندگان مجلس تصمیم گرفتند با این تعلیق دو ماهه، فرصتی به دولت داده شود تا در مذاکره با این کشورها اجازه مانورهای سیاسی را داشته باشد تا در این فاصله تکلیف برجام و ماندن یا عدم ماندن ایران در این معاهده نهایی شود.

    وی تشریح کرد: این تعلیق اهرم فشاری بر کشورهای باقیمانده در برجام است تا نتیجه مذاکرات و نحوه تعامل آنها با کشورمان پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام مشخص شود. اگر این کشورها بر خلاف آنچه در اظهارات خود نشان داده اند منافع ما در قبال باقی ماندن در برجام را تامین نکنند، قطعا مجلس شورای اسلامی و نمایندگان لایحه FATF را رد خواهند کرد.

    مجلس قطعا به قانونی مغایر با مصالح کشور رای نخواهد داد

    این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: اگر تمامی منافع کشورمان با باقی ماندن در برجام تامین شده و کشورهای باقیمانده آن را عملا تضمین کنند، آنگاه با تغییراتی الزامی در این لایحه نظیر اضافه یا حذف کردن بندها و تبصره هایی از آن که نهادهای مقاومت و سازمانهای آزادی طلب مورد تایید و حمایت مردم و نظام جمهوری اسلامی را از شمول تروریسم و تامین مالی تروریسم خارج کند، می توان برای بررسی یا عدم بررسی FATF در مجلس شورای اسلامی تصمیم گرفت.

    شهریاری با تاکید بر اینکه عدم تصویب FATF باعث تحریم خارجی و تصویب تام و کمال آن موجب خود تحریمی است، افزود: این فرصت دو ماهه و گزارش کمیسیون امنیت ملی پس از پایان این دو ماه بسیار تعیین کننده است ولی در هر صورت به قانونی که مصالح کشور را تامین نکرده و موجب خود تحریمی شود رای مثبت نخواهم داد

    برچسب ها