عصر خودرو

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس :

از قیمت هر بشکه نفت بین ۶۵ تا ۷۰ دلار استقبال می‌کنیم

عصر بازار- سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه ما از قیمت نفت بین ۶۵ تا ۷۰ دلار به ازای هر بشکه استقبال می‌کنیم، گفت: افزایش قیمت نفت بیش از این میزان باعث تبعات بعدی و حتی در آینده منجر به کاهش قیمت نفت می‌شود به همین دلیل ما معتقدیم که قیمت نفت بین ۶۵ تا ۷۰ دلار در هر بشکه مناسب است.

از قیمت هر بشکه نفت بین ۶۵ تا ۷۰ دلار استقبال می‌کنیم
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا ، اسدالله قره‌خانی درباره کاهش قیمت نفت، گفت: بعید است که قیمت هر بشکه نفت بیش از این کاهش داشته باشد. نظر ما هم این است که قیمت هر بشکه بین 65 تا 70 دلار مناسب است، بودجه کشور نیز بر روی همین قیمت بسته شده است.

    وی درباره تبعات افزایش قیمت نفت، گفت: اگر قیمت هر بشکه نفت از 70 دلار بیشتر شود برای ما خطر دارد چون در این صورت با سرمایه‌گذاری نفت شل مواجه خواهیم شد چون با افزایش قیمت نفت، شل وارد عرصه شده و سرمایه‌گذاری خواهد کرد که هزینه سرمایه‌گذاری‌اش برای هر بشکه بین 55 تا 60 دلار خواهد رسید. اگر هر بشکه نفت به 75 دلار برسد آن زمان شل وارد عرصه شده و سودی بالغ بر 500 دلار نصیبش می‌شود، این اقدام باعث بر هم زدن توازن در بازار عرضه و تقاضا و در نهایت کاهش قیمت خواهد شد.

    سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: با بر هم خوردن توازن در بازار عرضه و تقاضا، عرضه مازاد بر تقاضا می‌شود و یک باره مثل گذشته هر بشکه نفت به 20 تا 30 دلار خواهد رسید به همین دلیل ما حاضریم که نفت را هر بشکه 60 تا 65 دلار بفروشیم اما قیمت هر بشکه به 30 دلار نرسد چون پایین آمدن قیمت یک باره خواهد بود اما بالا رفتن آن تدریجی و یک دلار است یعنی بالا رفتن قیمت حتی دو سال طول خواهد کشید پس باید کاری کنیم که قیمت نفت از این حد بالاتر نرود.

    قره‌خانی کاهش فعلی قیمت نفت را ناشی از اقدامات عربستان دانست و گفت: زمانی عربستان به دنبال افزایش قیمت نفت برای فروش آرامکو بود که نتوانست آن را به فروش برساند اما اکنون می‌خواهد قیمت تا حدی باقی بماند که در صورت خروج احتمالی ایران از بازار فروش نفت بتواند جایگزین آن شود.

    وی توضیح داد: سیاست عربستان و روسیه آن است که جایگزین ایران در بازار فروش نفت شود. وقتی که ایران از بازار نفت خارج شود کشورها به آمریکا اعتراض کرده و آمریکا را دلیل بالا رفتن قیمت نفت می‌دانند، در آن زمان آمریکا می‌خواهد نفت عربستان را جایگزین کند، عربستان با این سیاست به دنبال ضربه زدن به ما است.

    قره‌خانی افزود: عربستان و آمریکا می‌دانند که اگر ایران با تولید دو میلیون بشکه نفت از بازار خارج شود قیمت هر بشکه نفت به بالای 100 دلار می‌رسد به همین دلیل عربستان و روسیه به دنبال جایگزین کردن نفت‌شان به جای ایران هستند و می‌خواهند بازار را تامین کنند.

    برچسب ها