عصر خودرو

«جانت یلن» برای افزایش نرخ بهره بهانه‌ای ندارد

ثبات اقتصادی چین و رفع نگرانی فدرال‌رزرو

عصر بازار- پس از آنکه سیاست‌گذاران چین از دور جدید محرک‌های پولی و مالی پرده‌برداری کردند، در داده‌های جدید اقتصادی چین، شواهد جدیدی از ثبات به چشم خورد که این مساله یکی از نگرانی‌های فدرال‌رزرو را برای افزایش نرخ بهره کم می‌کند.

ثبات اقتصادی چین و رفع نگرانی فدرال‌رزرو
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۳:۰۰

    به‌گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، براساس دنبالگر GDP ماهانه بخش اطلاعات بلومبرگ، تولید ناخالص داخلی چین در ماه نوامبر به 6.85 درصد رشد کرده که این بهترین قرائت از تولید ناخالص داخلی این کشور از ماه ژوئن تا کنون محسوب می‌شود. این اطلاعات به دنبال گزارش روز شنبه از تولید صنایع، خرده فروشی و سرمایه‌گذاری در دارایی‌های ثابت منتظر می‌شود که همگی این آمارها از پیش‌بینی‌های گذشته فراتر رفته‌اند.

    به‌گزارش بلومبرگ، تقویت دور از انتظار پیشرانه‌های قدیمی رشد چین و همینطور نیروی تازه در پیشرانه‌های جدید اقتصاد این کشور، به برچیدن موانع احتمالی «جانت یلن»، رییس فدرال‌رزرو آمریکا در تصمیم سرنوشت‌ساز این هفته او و همکارانش برای افزایش نرخ‌های بهره بانکی پس از نزدیک به یک دهه، کمک خواهد کرد. رقم خوردن کندترین رشد اقتصادی ربع قرن اخیر، چین را بر آن داشته تا نرخ‌های بهره خود را به پایین‌ترین سطح خود کاهش دهد.

    «فیلدینگ چن» و «تام اورلیک»، اقتصاددانان واحد مطالعات بلومبرگ می‌گویند: محرک‌های اقتصادی چین رفته‌رفته سبب ایجاد ثبات در رشد اقتصادی این کشور می‌شوند. انتشار داده‌های انعطاف‌پذیر از اقتصاد، موانع احتمالی پیش‌روی فدرال‌رزرو را در اجلاس پیش‌روی این نهاد برخواهد داشت. همچنین، تثبیت رشد اقتصادی چین از ضرورت افزودن محرک‌های پولی توسط سیاست‌گذاران چینی خواهد کاست.

    کاهش مکرر نرخ‌های بهره
    بانک خلق چین (PBoC)، از سال گذشته تاکنون، 6 مرتبه اقدام به کاهش نرخ‌های بهره بانکی کرده اما این اقدام سیاست‌گذاران چینی نتوانسته تا سبب تحریک رشد اقتصادی و رشد صادرات این کشور شود که هم‌اکنون در پایین‌ترین سطح 5 ماه گذشته قرار دارد. این مساله باعث شد تا این نهاد پولی با تغییر تاکتیک خود، روز جمعه گذشته از کاهش ارتباط یوآن به دلار آمریکا خبر دهد و در عوض، ارزش یوآن با طیف وسیعتری از واحد‌های پولی دیگر سنجیده خواهد شد.

    همچنین، بنابر اعلام اداره ملی آمار چین میزان تولید صنایع این کشور در ماه نوامبر، در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به 6.2 درصد افزایش یافت که این نرخ از میانگین پیش‌بینی شده 5.7 درصدی توسط اقتصاددانان حاضر در نظرسنجی بلومبرگ بالاتر بوده است. میزان خرده‌فروشی نیز با رشد 11.2 درصدی و میزان سرمایه‌گذاری در دارایی‌های ثابت نیز در 11 ماه نخست امسال، 10.2 درصد رشد داشته است.

    نشست فدرال‌رزرو
    داده‌های رسمی روز جمعه نشان داد که سیاست‌های گسترده چین در دور جدید احیای اعتبارات تاثیرگذار بوده است. میزان تامین منابع مالی چین در ماه نوامبر به 158 میلیارد دلار (1.02 تریلیون یوآن) افزایش یافته که این رقم در مقایسه با پیش‌بینی‌های اقتصاددانان شرکت کننده در نظرسنجی‌های بلومبرگ که این رقم را 970 میلیارد یوآن برآورد کرده بودند، بسیار بالاتر است.

    ازسوی دیگر، سیاست‌گذاران فدرال‌رزرو در تاریخ 15 و 16 دسامبر برای آخرین نشست سیاست‌گذاری پولی سال 2015 گردهم خواهند آمد. فدرال‌رزرو در ماه سپتامبر، بدلیل احتمال افزایش ریسک‌های اقتصادی که بخش عمده آن از چین ناشی می‌شد، افزایش نرخ بهره بانکی را تاکنون به تعویق انداخته‌ است اما بنظر می‌رسد در اجلاس پیش‌رو و با کاهش ریسک‌های اقتصادی، این نهاد نهایتا برای نخستین بار از سال 2008 به‌بعد، اقدام به افزایش نرخ بهره بانکی کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو