عصر خودرو

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان عنوان کرد:

ثبات گرانی‌ها در بازه زمانی طولانی

عصر بازار- استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: وضعیت نبود تعادل و افزایش بی‌رویه قیمت‌ها پدیده‌ای بلندمدت نیست و گرانی‌ها در بلند مدت به ثبات خواهد رسید، اما دیگر شاهد کاهش قیمت به معنایی که همه تصور می‌کنند، نخواهیم بود.

ثبات گرانی‌ها در بازه زمانی طولانی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، مهدی طغیانی در خصوص نوسانات شدید قیمت ها در بازار و علل آن، اظهار کرد: برخی صنایع کشور از نظر هزینه‌های تولید با توجه به این‌که مواد اولیه و خدمات آن‌ها وارداتی هستند در صورت تغییرات نرخ ارز، هزینه‌های آن‌ها نیز متفاوت خواهد شد.

    وی با بیان این‌که برخی تولیدکنندگان کشور دسترسی به ارز 4200 تومانی و برخی چنین دسترسی را ندارند، افزود: بخش‌هایی که دسترسی به ارز دولتی دارند، می‌توانند قیمت‌های خود را پایین‌تر حفظ کنند، اما بخش‌هایی که دسترسی ندارند مجبور به افزایش قیمت محصولاتشان هستند.

    دپوی محصولات برخی تولیدکنندگان برای فروش با قیمت بیشتر در آینده

    این استاد اقتصاد با بیان این‌که در زمان نوسانات نرخ ارز در بازار بخشی از تولیدکنندگان کشور اقدام به دپو تولیدات خود برای فروش با قیمت بیشتر می‌کنند، اظهار کرد: در شرایط تقاضای بالا و عرضه کم در بازار قیمت‌ها افزایش خواهد یافت، از سوی دیگر نگرانی، صبر و انتظار تولیدکنندگان برای عرضه محصولاتشان بازار را دچار کاستی می‌کند.

    وی با تأکید بر این‌که انتظارات متقاضیان و نگرانی آن‌ها بابت افزایش قیمت‌ها، موجب فشار تقاضا در بازار خواهد شد، گفت: به‌علت نگرانی مردم از خرید نیازهای خود در آینده با قیمت‌های بیشتر، آن‌ها با به روز کردن تقاضاهایشان، تقاضای خود را به جلو می‌اندازند.

    هزینه‌های تولید و افزایش تقاضا از علل گرانی بازار

    طغیانی در خصوص این‌که «آیا شرایط افزایش قیمت‌ها در بازارها تداوم خواهد یافت یا خیر»، اظهار کرد: در بحث افزایش قیمت آنچه مربوط به عرضه می‌شود، ناشی از هزینه‌های تولید هم‌چنین افزایش تقاضا و در نهایت گرانی در بازار می‌شود.

    وی در خصوص وضعیت قیمت‌ها در بازار، پیش‌بینی کرد در آینده‌ای نزدیک بازارها به ثبات و شیب افزایش قیمت‌ها در کشور کمتر خواهد شد، اما این‌که چه زمانی این اتفاق رخ دهد، نامشخص است.

    بی‌ثباتی نبود تعادل در اقتصاد

    استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان با اعتقاد بر این‌که اقتصاد هیچ‌گاه در وضعیت عدم تعادل باقی نمی‌ماند، تصریح کرد: وضعیت نبود تعادل و افزایش بی‌رویه قیمت‌ها پدیده‌ای بلندمدت نیست و گرانی‌ها در بلند مدت به ثبات خواهد رسید، اما دیگر شاهد کاهش قیمت به معنایی که همه تصور می‌کنند، نخواهیم بود.

    وی در خصوص این‌که افزایش قیمت‌ها در بازارچه میزان بر کاهش ارزش پول ملی اثرگذار است، گفت: کاهش ارزش پول ملی تابع نرخ ارز و تورم است و باید توجه داشت با نوسانات شدید نرخ ارز هم‌چنین نرخ تورم واقعی، ارزش پول کشور کاهش یافته است.

    طغیانی با تأکید بر این‌که افزایش قیمت‌ها در بازار بر زندگی مردم تأثیرگذار است، یادآور شد: هر چه قدر افراد جامعه همانند کارگران و کارمندان درآمدهای ثابتی داشته باشند، بیشتر باشد، به طور قطع گرانی‌های موجود در بازار بر زندگی آن‌ها تأثیر بیشتری خواهد گذاشت، اما افرادی که درآمد متغیری دارند زودتر خود را با شرایط بازارها تطبیق داده و جبران گرانی‌ها را خواهند کرد.

    برچسب ها