عصر خودرو

طرح سنای آمریکا برای تحریم مجدد شرکت زد تی ای چین

عصر بازار- پس از آنکه سنای آمریکا طرحی را به تصویب رساند که احتمالا توافق دولت ترامپ با شرکت چینی زد تی ای، برای ادامه همکاری این شرکت با قطعه سازان آمریکایی را به چالش خواهد کشید، ارزش سهام شرکت زد تی ای به شدت کاهش یافت.

طرح سنای آمریکا برای تحریم مجدد شرکت زد تی ای چین
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم ، امسال سنای آمریکا اصلاحیه ای را در یکی از لوایح دفاعی خود گنجانده که به موجب آن توافق دولت ترامپ با شرکت زد تی ای ملغی شود. این توافق به شرکت زد تی ای اجازه می دهد تا همکاری خود با شرکت های قطعه ساز آمریکایی را ادامه دهند. این یکی از معدود دفعاتی است که سنای آمریکا که اکثریت آن در اختیار جمهوری خواهان است، خط مشی ای خلاف خط مشی کاخ سفید اتخاذ می کند.

    سهام شرکت زد تی ای در بورس شانگهای امروز با 24 درصد کاهش به 10.02 دلار هنگ کنگ رسید، که پایین ترین رقم در طی حدود 2 سال گذشته به شمار می رود. در عین حال ارزش سهام این شرکت در بورس شنژن چین نیز افتی 10 درصدی داشت. از زمان از سرگیری معاملات در هفته گذشهت، ارزش سهام شرکت زد تی ای 38 درصد یعنی بیش از 7 میلیارد دلار از ارزش خود را از دست داده است.

    سنای آمریکا با 85 رای موافق در برابر 10 رای مخالف قانون سالانه اختیارات دفاع ملی را به تصویب رساند که یکی از مفاد آن لغو توافق دولت آمریکا با شرکت زد تی ای چین است. اما این لایحه قبل از اینکه بتواند به قانون تبدیل شود، باید با لایحه ای در این زمینه که به تصویب مجلس نمایندگان آمریکا رسیده و فاقد اصلاحیه ای در مورد توافق با شرکت زد تی ای است تلفیق شود. هرگونه لایحه ای تلفیقی ای بعدا باید بعدا به تصویب سنا و مجلس نمایندگان برسد و به امضای ترامپ نیز برسد.

    زد تی ای و وزارت بازرگانی آمریکا روز 7 ژوئن به توافقی دست یافتند که بر اساس آن تحریم ها علیه این شرکت که به دلیل نقض تحریم های ایران وضع شده بود برداشته می شود. بر این اساس شرکت زد تی ای باید یک میلیارد دلار جریمه و 400 میلیون دلار وثیقه برای مدت 10 سال به حساب دولت آمریکا واریز نماید.

    برچسب ها