عصر خودرو

یک اتفاق ناخوشایند در صورت افزایش تولید اوپک

عصر بازار- صنعت نفت در صورتی که اوپک و متحدانش هفته آینده با افزایش تولید نفت موافقت کنند، با بزرگترین کاهش ظرفیت تولید شناور خود در بیش از سه دهه اخیر روبرو خواهد شد و در صورت بروز اختلالات عرضه دیگر، بازار در معرض افزایش قیمت بیشتر قرار می‌گیرد.

یک اتفاق ناخوشایند در صورت افزایش تولید اوپک
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، ظرفیت شناور، تولید اضافی است که کشورهای تولیدکننده نفت می‌توانند در مدت کوتاهی به جریان بیاندازند و در صورت وقوع یک فاجعه طبیعی، جنگ یا دلایل دیگری که باعث قطع غیرمنتظره عرضه در نقطه ای از جهان می شود، به بازارها نفت کافی عرضه کنند.

    بانک آمریکایی جفریز اعلام کرد اگر اوپک و سایر تولیدکنندگان در نشست 22 ژوئن وین تصمیم بگیرند تولیدشان را افزایش دهند، این ذخایر ممکن است از معادل بیش از سه درصد تقاضای جهانی در حال حاضر، به حدود دو درصد تقلیل پیدا کنند.

    جیسون گمل، تحلیلگر جفریز در این باره گفت: در صورت افزایش تولید اوپک، 3.2 میلیون بشکه در روز ظرفیت تولید شناور به حدود 2 میلیون بشکه در روز کاهش پیدا خواهد کرد.

    برخی از تحلیلگران می‌گویند ظرفیت تولید شناور ممکن است به پایین دو درصد سقوط کند زیرا طی سالهایی که قیمتهای نفت افت شدیدی کرده بود، سرمایه‌گذاری برای تولید جدید نفت کاهش پیدا کرد.

    عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده نفت اوپک است، حمایت خود را از افزایش تولید ابراز و اعلام کرده نسبت به کمبود احتمالی عرضه به بازار گوش به زنگ است. خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان ماه گذشته به رویترز گفت: ما این روزها نگران کوچک شدن ظرفیت تولید شناور هستیم با این حال وی خاطرنشان کرد صنعت نسبت به سال 2016 که قیمتهای نفت به پایین 30 دلار در هر بشکه سقوط کرده بود، در وضعیت بهتری قرار دارد.

    اوپک و متحدانش از ژانویه سال 2017 میزان عرضه خود را با هدف تقویت قیمتها و پایین بردن سطح ذخایر جهانی محدود کرده اند. قیمت نفت از آن زمان سیر صعودی پیدا کرده و ماه گذشته از مرز 80 دلار در هر بشکه عبور کرد.

    اما کاهش سطح ذخایر که اکنون به متوسط پنج ساله در کشورهای صنعتی رسیده، به مشکل غامضی که اوپک با آن مواجه است، اضافه شده است.

    بر اساس گزارش رویترز، کلودیو دسکالزی، مدیرعامل شرکت انی ایتالیا در ژانویه گفته بود: اکنون دیگر ظرفیت تولید شناور بزرگی نداریم و از همین رو، وقوع هر گونه رویداد ژئوپلیتیکی سبب افزایش قیمت می شود.

    قیمت نفت که پیش از این از اجرای توافق کاهش تولید اوپک و غیراوپک حمایت شده بود، تحت تاثیر تصمیم آمریکا برای خروج از توافق هسته ای بین المللی با ایران و اعمال مجدد تحریمها علیه تهران و سقوط شدید نفت ونزوئلا، افزایش پیدا کرده است.

    برچسب ها