عصر خودرو

کارشناسان در بررسی بازارهای موازی مطرح کردند؛

شر دلار ۴۲۰۰ تومانی دامن پتروشیمی‌ها را گرفت ردند

عصر بازار- در روزهایی که تب خروج آمریکا از برجام کم‌کم فروکش می‌کند، بازار ارز غیررسمی به ثبات نسبی رسید.

شر دلار ۴۲۰۰ تومانی دامن پتروشیمی‌ها را گرفت ردند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» ، اما نگاهی به معاملات سکه در بازار نشان می‌دهد که قیمت سکه با شیب ملایم با رشد همراه شد. از سوی دیگر بازار سرمایه این هفته روند نزولی گرفت و قیمت سهام بزرگ‌ترین صنعت بورسی یعنی پالایشی با افت قابل توجهی مواجه شد. کارشناسان دلیل این مهم را الزام واگذاری ارز صادرکننده‌های بورسی در قیمت 4200 تومان دانستند که نه‌تنها پالایشی‌ها را منفی کرد بلکه جو کلی بازار سرمایه را به سمت معاملاتی کم رمق سوق داد. از سوی دیگر فعالان بازار مسکن هنوز در انتظار معتدل شدن قیمت واحدهای مسکونی هستند و اعتقاد دارند که اگر هیجانات به این بازار راه پیدا نکند، شرایط عرضه و تقاضا متوازن می‌شود. با این توضیحات مانند هر هفته به سراغ کارشناسان بازارهای موازی رفته‌ایم تا هر بازار را از نگاه آنان بررسی کنیم.

    تحلیلی بر بازار ارز
    علی صادقین، مدرس و پژوهشگر اقتصادی
    روند باثبات دلار غیررسمی

    در هفته گذشته بازار ارز با وجود تلاطم¬های قیمتی محدود، در مجموع روند به نسبت با ثباتی را گذراند؛ به طوری که قیمت هر دلار آمریکا در بازار غیر رسمی بین 6250 تا 6350 تومان در نوسان بود. در واقع، پس از شوک اولیه خروج آمریکا از برجام، ، نوسان‌گیران ارزی نتوانستند قیمت‌ها را دچار تغییرات زیادی کنند. این در حالی بود که عده زیادی از دلالان در روزهای گذشته سعی می‌کردند، بازار را نسبت به گفته‌ها این مقامات آمریکایی حساس کرده و به‌دنبال آن زمینه‌ساز افزایش خریدها شوند. به نظر می رسد واکنش سطوح قیمتی به اخبار و شوک‌های مرتبط با آن به نوعی پیش خور شده و در شرایط فعلی، فعالان بازار عمدتا به وضعیت بنیادی عرضه و تقاضا و قیمت‌گذاری ارزها بر این مبنا توجه می‌کنند. در کنار این عوامل، روند مذاکرات سیاسی با اتحادیه اروپا و ارائه تضمین در راستای حفظ منافع اقتصادی کشور از سوی این اتحادیه نیز می تواند بر قیمت در بازار اثرگذار باشد. با این حال، ممکن است در روزهای آینده به دلیل تعطیلات پیش‌رو، میزان تقاضا تا حدودی در بازار افزایش پیدا کرده و دلار بتواند در نهایت با شکست مرز 6 هزار و 400 تومانی به سوی سطوح بالاتر حرکت کند.
    در کنار موارد فوق، در هفته گذشته و مطابق با بخشنامه اخیر بانک مرکزی، شبکه صرافان مجوزدار از تاریخ صدور بخشنامه به عنوان کارگزاران انتقال وجوه برای شبکه بانکی دوباره وارد عرصه فعالیت شدند. در فرآیند کاری جدید وارد‌کنندگان پس از مراجعه به بانک، ثبت سفارش در سامانه جامع تجارت و تودیع وثایق جهت تضمین واردات، از طریق سامانه نیما به شبکه صرافان مجوزدار بانک مرکزی معرفی می‌شوند. وارد‌کننده یا صادر‌کننده با توجه به شناخت و سابقه همکاری قبلی و یا کیفیت خدمت می‌تواند صرافی خود را انتخاب و پس از آن، بانک عامل وجه ریالی وارد کننده را از حسابش که در سامانه مالیاتی ثبت است، به حساب صراف منتقل می‌کنند. این سیاست می-تواند ضمن احیای بازار ارز آزاد، تا حدودی معاملات غیر معمول این روزهای بازار را سر و سامان دهد.
    با این اوصاف به نظر می‌رسد در شرایط فعلی و تا مشخص‌تر شدن وضعیت برجام و منافع کشور از این پیمان، اصرار بر تک نرخی کردن ارز به شکل صرف و مقطوع چندان عقلایی به نظر نرسیده و سیاست‌گذاران پولی باید تمامی تلاش خود را معطوف به ساماندهی عرضه و تقاضای ارز، اجرای پیمان‌سپاری ارزی با هدف بازگشت کلیه درآمدهای ارزی کشور به چرخه اقتصاد، کنترل مرزها در راستای جلوگیری از قاچاق و آربیتراژ ارز و تضمین در راستای تامین ارز برای بخشهای اساسی و واردکنندگان خرد نمایند.

    تحلیل بازار مسکن
    هادی حق‌شناس، کارشناس اقتصاد مسکن
    حال و روز تولید مسکن بهتر می‌شود

    بازار مسکن پس از جهش قیمتی در سال‌های 90 و 91، وارد دوره‌ای از رکود شد که حدود 5 سال به طول انجامید و کسب‌وکار این بازار در هر دو حوزه تولید و معاملات را نسبتاً مختل کرد اما در سال 96 ، به‌تدریج تعداد معاملات در این بازار بهبود یافت و به‌طور متوسط حدود 10 درصد در کل سال نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرد. از سوی دیگر، میانگین قیمت هر متر زیربنای مسکونی نیز توانست نزدیک به نرخ تورم رشد کند. در این وضعیت بسیاری از واحدهای مسکونی مصرفی، یعنی واحدهای کم متراژ که در دوره سال‌های 90 تا 92 تولید شده و سازندگان به دلیل رکود بازار و امید به افزایش قیمت در آینده آنها را به بازار عرضه نکرده بودند، به‌تدریج وارد بازار شد. بر این اساس می‌توان تحلیل کرد که فعلاً انباشت واحدهای مسکونی مصرفی به حداقل ممکن رسیده و شرایط را برای تولید ساختمان‌های جدید مساعد کرده است از سوی دیگر به‌واسطه افزایش قیمت مسکن، دورنمای سودآوری این تولیدات جدید نیز بهبود یافته و می‌تواند صرفه اقتصادی سازندگان این بازار را تضمین کند. این در حالی است که این مساله می‌تواند به ورود سازندگان به بازار مسکن و تولید واحدهای مصرفی منجر شود و رابطه عرضه و تقاضا در این بازار را متوازن کند.
    با توجه به موارد ذکر شده برای بازار مسکن در سال 97 می‌توان امیدوار بود که انتظارات فروشندگان بازار تا قدری تعدیل شود و قیمت مسکن به‌طور میانگین در محدوده نرخ تورم و حداکثر یکی دو درصد بالاتر از این نرخ رشد کند؛ اما اگر برخلاف این قاعده، هیجان در معاملات بازار مسکن زمینه‌ساز افزایش قیمت مسکن شود، این بازار چاره‌ای جز ورود دوباره به دوره رکود نخواهد داشت. با این حال مهم‌ترین دلیل رکود بازار را می‌توان این امر دانست که در رونق فعلی بازار مسکن، فروش واحدهای مسکونی در همه حوزه‌ها رونق نگرفته و سهم واحدهای لوکس و گران‌قیمت از تعداد معاملات اندک بوده است چراکه حضور مصرف‌کنندگان بازار بهبود وضعیت بازار را به دنبال داشته و هرگاه قیمت مسکن از توان خرید این قشر بیشتر شوند این افراد ناگزیر به خروج از بازار خواهند بود.

    تحلیلی بر بازار سرمایه
    مهسا فرشادفر، کارشناس بازار سرمایه
    گزارشات کمتر از انتظار پالایشی‌ها، بورس را سرخورده کرد!

    در این هفته به دلیل الزام واگذاری ارز صادرکننده‌های بورسی در قیمت 4200 تومان شاهد افت قیمت سهام بزرگ‌ترین صنعت بورسی یعنی پالایشی بودیم که افت قیمت نفت و گزاشات ناامید کننده نیز بر این جو منفی افزود و جو کلی بازار را به سمت معاملاتی  کم رمق سوق داد.
    در پایان معاملات شنبه شاخص کل  تحت تاثیر معاملات مثبت نمادهای وامید، کگل، فملی، کچاد، فولاد و فخوز با رشد حدود 349 واحدی به ارتفاع 95794 واحدی رسید که در این بین نمادهای شبندر و پارسان بیشترین تاثیر منفی را ایجاد کردند.درگروه استخراج کانه‌های فلزی و درپی انتشار گزارش خوب کچاد، شاهد تشکیل صف خرید پرحجم آن در شروع بازار بودیم که موجب افزایش تقاضا و معاملات مثبت سایر هم گروهی‌ها نیز شد،گروه فلزات اساسی نیز جو مثبتی داشتند  ولی گروه پالایشگاهی با توجه به انتشار گزارشات کمتر از انتظار اهالی بازار، ادامه ابهامات و کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی، با فشار فروش و معاملاتی اکثرا منفی داد و ستد شدند، در گروه شیمیایی نیز، دادوستدهای اکثرا متعادل و منفی را شاهد بودیم؛ در این بین نماد شپترو به دلیل خبر افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی داریی ها، همچنان با صف خرید در کنار نمادهای شگل و شسینا همراه بود.
    در پایان بازار یکشنبه شاخص کل متاثر از معاملات منفی پالایشی ها، جم و کگل با 168 واحد افت به ارتفاع 95،625 واحدی رسید. در این روز فشار عرضه ها در گروه ساختمانی شدت پیدا کرد به طوری که بسیاری نمادهای این گروه در آستانه صف فروش قرار گرفتند. مابقی گروه ها متعادل و عمدتا منفی بودند.
    در بازار روز دوشنبه شاخص کل با افت 96 واحدی به کار خود پایان داد. بازگشایی خساپا و معاملات فارس و مبین بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشت. شاخص هم وزن نیز با افت 61 واحدی مواجه شد. گروه پالایشگاهی و روانکارها بر خلاف جو منفی و بی فروغ بازار، دادوستدهای مناسب تر همراه نوسانات مثبتی را تجربه کردند این در حالی بود که قیمت نفت در بازارهای جهانی به دلیل افزایش تولید نفت امریکا همچنان با افت قیمت مواجه است. از سویی رالی صعودی صنایع کوچک‌تر با ارائه گزارش‌های ماهانه و سالانه شرکت‌ها از نفس افتاد.

    در جریان معاملات روز سه‌شنبه شاخص کل بورس تهران با افت 120 واحدی در ارتفاع 95 هزار و 409 واحد قرار گرفت، نمادهای فارس، اخابر، پارسان، وصندوق بیشترین تاثیر منفی و نمادهای ومعادن، کگل و فملی بیشتریت تاثیر مثبت را داشتند. در این روز عمده گروه های بزرگ بازار متعادل منفی شدند حتی گروه کوچک قندی سراسر سرخ پوش بود دراین میان صف خرید قنقش خودنمایی می‌کرد. همینطور در گروه منفی انبوه‌سازی شاهد صف خرید ثپردیس بودیم. سیمانی‌ها نیز یکدست سرخ پوش بودند. در گروه غذایی صف خرید بهپاک بود که میان نمادهای عمدتا منفی می درخشید. دتماد  نیز صف خرید گروه منفی دارویی بود. در گروه لاستیک و پلاستیک پاسا با صف خرید یکه تاز شد، پدرخش نیز در حاشیه 4 درصد مثبت معامله و مابقی متعادل بودند.
    در آخرین روز کاری هفته، گروه های انبوه سازی، استخراج کانه های فلزی و برخی نمادهای فلزی معاملات مثبت و پرتقاضاتری از سایرین داشتند. همینطور ارزش معاملات بورس 256 میلیارد تومان و شاخص کل 168 واحد مثبت بود و در قله 95577 واحدی آرام گرفت که در این میان معاملات منفی نمادهای شپنا و اخابر بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشت.

    آیفکس سربلند هفته را به پایان برد
    در جریان  بازار شنبه آیفکس به مدد معاملات هرمز، ذوب، ارفع و میدکو معادل 3.88 واحد در مجموع رشد کرد و به ارتفاع 1,111 واحد رسید. ارزش معاملات در بازارهای پنجگانه 322 میلیارد تومان و حجم معاملات 267 میلیون برگه سهم بود. از میان نمادهای پربیننده ذوب با رشد نزدیک 5 درصدی و با صف خرید خود بیشترین افزایش قیمت را داشت. در مجموع فرابورس شاهد صدرنشینی نمادهای هرمز، شلیا، کشرق، ذوب، افرا، ارفع و غگلستا با بیشترین رشد قیمت پایانی بود. در مقابل نمادهای میهن، پخش، حخزر، شاوان و تبرک با بیشترین افت قیمتی در انتهای جدول معاملات نشستند.
    روز بعد، شاخص فرابورس با کاهش 3.58 واحدی به ارتفاع 1,107 واحد رسید. در این روز به ویژه تاثیر منفی 4.33 واحدی زاگرس، بیش از هر سهمی موجبات عقب نشینی شاخص فرابورس را فراهم آورد. در مقابل مارون با 2.11 واحد بیشترین تاثیر مثبت را روی آیفکس داشت.ارزش معاملات فرابورس در بازارهای پنجگانه 204 میلیارد تومان بود که این رقم نتیجه دست به دست شدن تعداد بیش از 311 میلیون برگه سهم و حق تقدم در 44.6 هزار نوبت معاملاتی بود.از میان نمادهای پربازدید سمگا با رشد 5.6 درصدی ، بیشترین افزایش قیمتی را داشت و در مقابل ثعمرا در حاشیه 4 درصد منفی، بیشترین کاهش قیمت را به خود اختصاص داده بود.
    دوشنبه هم  شاخص فرابورس با کاهش 4.47 واحدی به ارتفاع 1,102 واحد رسید. طی داد و ستدهای این روز تعداد 272 میلیون و 295 هزار برگه سهم به ارزش معاملاتی 169.6 میلیارد تومان در 39.5 هزار نوبت معاملاتی در بازارهای پنجگانه فرابورس دست به دست گردید. بیشترین رشد قیمتی امروز در بازار فرابورس به ترتیب به نمادهای اوان، کاسپین، حپارسا، ثپردیس، غگلپا، خراسان و ثغرب تخصیص یافت.  در طرف مقابل نمادهای کپرور، بالاس، افرا، کمرجان، وکوثر، کشرق و شلیا با بیشترین کاهش قیمت پایانی در انتهای جدول معاملات جایی گرفتند.
    در جریان داد و ستدهای روز سه شنبه آیفکس با کاهش 2.97 واحدی به ارتفاع 1,099 واحد رسید در این میان نمادهای زاگرس، مارون، سرچشمه و ارفع بیشترین تاثیر منفی را داشتند و هرمز با 1.46 واحد بیشترین تاثیر مثبت را داشت. در بازارهای فرابورس ایران با معامله نزدیک 271میلیون ورقه به ‌ارزش تقریبا 256 میلیارد تومان در 35 هزار نوبت، آیفکس 2.97 واحد افت کرد و در ارتفاع 1,099 واحد قرار گرفت. در میان نمادهای فرابورسی، عنوان بیشترین افزایش قیمت به نام نمادهای «بهپاک»، «ثپردیس» و «خراسان» ثبت شد در حالی که نمادهای «کمرجان» «سدبیر» و «کاسپین» بیشترین افت قیمتی را تجربه کردند. گفتنی است، علی رغم جو منفی بازار، عمده اوراق تسه متعادل مثبت بودند.
    در جریان معاملات چهارشنبه شاخص فرابورس با ثبت رشد 10.31 واحدی به ارتفاع 1,110 واحد رسید. حجم معاملات بیش از 388 میلیون برگه سهم بود که این میزان داد و ستد را معاملاتی با ارزش بیش از 183 میلیارد تومان رقم زدند. سبزپوشی آیفکس مدیون معاملات زاگرس، هرمز، ذوب، خراسان ، سرچشمه و ارفع بود درحالیکه مارون با 0.63 واحد بیشترین تاثیر منفی را داشت.از میان نمادهای پربازدید ذوب، زاگرس و ثتران با صف خریدهای خود چشم نوازی می کردند. گفتنی است رشد زاگرس متاثر از شایعات کاهش نرخ خوراک گاز پتروشیمی و رشد ذوب پس از شفاف سازی بود. عنوان بیشترین افزایش قیمت پایانی نیز به ترتیب نصیب نمادهای اوان، بساما، هرمز، کشرق، سدبیر، ثپردیس و ثتران شد. درحالیکه نمادهای گکوثر، حسینا، کتوکا، شتوکا، غگلستا و ساینا جزو منفی ترینها بودند. نمادهای تسه نیز امروز عمدتا منفی متعادل معامله شدند.


    تحلیلی بر بازار طلا و سکه
    امیرحسین محمدی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه پارس میکا
    برآیند نوسانات قیمت طلا رو به بالاست 

    هر چند در ابتدای اعلام تک نرخی شدن ارز (4200 تومان) با توجه به اختلاف فاحش آن با نرخ دلار مبادله‌ای (بیش از 300 تومان) و نیز تاکید بانک مرکزی بر تامین کلیه نیازهای مجاز و واقعی بر این اساس، بسیاری بر این گمان بردند که تا ماه ها این نرخ ثابت می‌ماند، اما در عمل در بسیاری از روزها با رشد قیمت مواجه شد. به این ترتیب بازار دلار غیررسمی (و از منظر دولت قاچاق) جان تازه‌ای به خود گرفت و شاهد افزایش تحرکات و رشد قیمت ها شد که همین امر تاثیر بسزایی بر قیمت سکه گذاشت.
    نگاهی به معاملات سکه در بازار نشان می‌دهد قیمت سکه با شیب ملایم با رشد همراه شد که این رشد در روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته جاری شدت بیشتری به خود گرفت و در نهایت قیمت‌ها به بالاترین قیمت تاریخی خود (2،100،000 تومان) به ازای هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، رسیده و موفق به عبور از آن (2،130،000 تومان) شد.

    اما قیمت هر انس طلا نیز با عبور از سطح قیمتی 1300 دلار به حوالی قیمتی 1305 دلار رسید که با تداوم رشد قیمت دلار در بازارهای جهانی و نیز فروکش کردن برخی از مهم‌ترین بحران های سیاسی (به‌خصوص مناقشه کره شمالی با آمریکا)، قیمت‌ها با افت همراه شد اما همانگونه که پیش‌بینی شد این افت دوام چندانی نداشت و قیمت‌ها به طور مجدد به سطح 1300 دلار نزدیک شدند. پیش‌بینی می شود در ادامه این هفته و در هفته آینده قیمت هر انس طلا در نواحی قیمتی 1290 تا 1310 دلار در نوسان باشد که به نظر می رسد برآیند نوسانات رو به قیمت های بالاتر باشد. 

    در خاتمه لازم به ذکر است که علیرغم تحرکات قیمتی مذکور در بازار سکه، در بازار دو عامل تقارن با ماه مبارک رمضان (که به طور سنتی تقاضای خرید سکه و طلا کاهش می یابد) و نیز امیدواری نسبی به حمایت غرب از برجام (و در نتیجه بهره مندی از مزایای این توافق) وجود داشته که تا حد زیادی مانع از رشد قیمت سکه در بازار نقدی هستند. چنانچه راهکارهای منطقی و عملیاتی در کنترل بازار سکه و نگاه علمی و عملیاتی به بازار ارز (مانند راه اندازی بورس ارز، اعتماد سازی عمومی در این زمینه، گسترش به کارگیری ابزارهای معاملاتی نوین در معاملات ارزی و..) به کارگرفته نشود، با تضعیف این عوامل کاهنده (که به نظر می رسد به زودی روی دهد) در کنار احتمال رشد قیمت هر انس طلا در بازارهای جهانی می توان رشدهای بیشتر قیمت سکه در بازار را متصور شد. هر چند که با رشد قیمتی اخیر، ادامه این روند و رشد قیمتی در چند روز آینده بسیار محتمل به نظر می رسد.

    رشد حجم و ارزش معاملات بازار آتی سکه

    در هفته گذشته شاهد رشد نسبی حجم و ارزش معاملات در بازار آتی سکه بوده‌ایم. با این حال حرکت آرام قیمت ها در روزهای اخیر (ثبات نسبی) بسیاری از معامله گران را بر آن داشت تا موقعیتهای اتخاذ شده خود را تغییر نداده و لذا حجم و ارزش معاملات روزانه نسبت به هفته گذشته کمتر بودند. با این حال به نظر می‌رسد هیجانات روز گذشته (سه شنبه هفته جاری) موجب رشد حجم و ارزش معاملات شد که تا حدی عقب ماندگی قبلی را جبران می نماید.


     

    برچسب ها