عصر خودرو

قیمت‌های پایه جدید در بورس کالا اعلام شد

فراز و فرود قیمت پلیمرها

عصر بازار- روز گذشته قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی در بورس کالا با تاثیر از کاهش قیمت نفت خام، افت قیمت جهانی محصولات پتروشیمی و افزایش قیمت دلار اعلام شد که برای برخی گریدها افزایش نرخ و برخی دیگر افت قیمت را به ثبت رساند. با توجه به اعلام این نرخ بخش بزرگی از ابهام در بازار برطرف خواهد شد بنابراین می‌توان به افزایش حجم معاملات در بورس کالا امیدوار بود.

فراز و فرود قیمت پلیمرها
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی برای عرضه در بورس کالا در شرایطی اعلام شد که بهای نفت خام در بازارهای جهانی با سقوطی کم‌سابقه به کمترین حد از سال 2009 تاکنون کاهش یافته است. به تبع این افت شدید، قیمت اغلب محصولات پتروشیمی نیز در بازارهای جهانی و منطقه‌ای کاهش یافته و ممکن است این روند کاهشی باز هم ادامه یابد. از سوی دیگر دلار در بازار داخلی رشد داشته تا جایی که متوسط این نرخ در قیمت‌های پایه 3623 تومان اعلام شده که به نسبت قیمت‌های پایه پیشین در دو هفته گذشته رشدی 34/ 1 درصدی را نشان می‌دهد. این رشد قیمت‌ها که کمتر از انتظارات بوده است باعث شده بخشی از پتانسیل کاهش قیمت‌ها خنثی شود ولی باز هم قیمت‌های پایه با جهت‌گیری نسبتا نزولی اعلام شد. کاهش نزدیک به یک درصدی انواع مختلف PVC، افزایش محدود پلی‌استایرن‌های انبساطی، جهش 6/ 2 درصدی پلی‌استایرن معمولی 1540، رشد 5/ 2 درصدی پلی‌اتیلن‌های سنگین دورانی 1540، سقوط 3/ 5 درصدی پلی‌پروپیلن‌های نساجی، کاهش قیمت پلی‌اتیلن‌های سنگین و نوسان محدود گریدهای نایلونی را می‌توان مهم‌ترین‌ ویژگی‌های قیمت‌های پایه جدید محصولات پلیمری دانست.

    درخصوص محصولات شیمیایی نیز شرایط مشابهی حکمفرما است ولی یک تفاوت مهم وجود دارد. آن دسته از کالاهایی که فرآیند تولید ساده‌تری داشته و به‌صورت مستقیم مورد مصرف قرار گرفته یا مواد اولیه ابتدایی سایر محصولات به شمار می‌آید از کاهش قیمت‌های بیشتری برخوردار شده ولی محصولات شیمیایی پیشرفته‌تر حتی رشد نرخ داشته‌اند. کاهش قیمت‌های بنزن، متانول، اوره، آمونیاک و آروماتیک سنگین در کنار افزایش بهای دی اتانول آمین، اپوکسی رزین، اسید استیک، سود کاستیک، کربنات سدیم و نرمال بوتانول را می‌توان در این خصوص ارزیابی کرد.

    بازار داخلی پلیمرها
    در بازار داخلی محصولات پتروشیمی شاهد بهبود نسبی اوضاع هستیم زیرا با بازگشت خریداران، حجم معاملات افزایش یافته و برخی قیمت‌ها در مسیر رشد قرار گرفتند. F7000 پتروشیمی مهر یا پتروشیمی ایلام، BL3 پتروشیمی مارون، 2100، 0209 پتروشیمی اراک ( شازند)، 52518 و نهایتا 3840 پتروشیمی تبریز از کالاهایی بودند که در روز گذشته رشد نرخ داشته‌اند که پس از چند روز متوالی افت قیمت‌ها، سیگنال مهم و جذابی تلقی می‌شود. به نظر می‌رسد بازگشت خریداران با افزایش تقاضا در شرایطی رخ داده که موجودی انبارها به تبع افت حجم معاملات در بورس کالا کاهش یافته بنابراین ادامه این وضعیت یعنی بالا ماندن حجم تقاضا یا تقویت تولید در صنایع پایین‌دستی، می‌تواند به برتری تقاضا بر عرضه‌ها منجر شود. با توجه به پایین بودن موجودی انبارها شرایط پیش رو چندان مساعد نخواهد بود.

    این وضعیت در حالی است که هنوز ابهامات بسیاری بر سر راه بازار قرار دارد که از آن جمله می‌توان از نوسان قیمت‌های جهانی، عدم شفافیت نرخ خوراک، ضعف محسوس نقدینگی در بازار، کاهش حجم تولید در صنایع پایین‌دستی در روزهای سرد سال، پایین بودن موجودی انبارها، ترس از کاهش بیشتر قیمت‌های جهانی، دورنمای بهای دلار و همچنین شرایط بازارهای صادراتی به‌خصوص بازار عراق نام برد.

    با توجه به این موارد از یکسو می‌توان به بهبود حجم تولید در صنایع پایین دستی امیدوار بود که حجم تقاضا را در بازار تحریک می‌کند و از سوی دیگر باید احتمال جهش شتابان قیمت‌ها را در ضعف عرضه‌های فعلی هشدار داد که می‌تواند سیگنال خطرناکی برای ادامه کار بازار باشد. با توجه به امیدواری بازار نسبت به عرضه‌های مطلوب در بورس کالا، به احتمال قوی با رشد معاملات در بورس کالا شاهد بهبود نسبی اوضاع خواهیم بود که می‌توان دورنمای بهتری را پیش روی بازار متصور دانست.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها