عصر خودرو

شاخص کل بازار سهام دو کانال ۶۸ و ۶۹ هزار واحدی را در روز گذشته پشت سر گذاشت

عبور پرشتاب بورس از دو مقاومت

عصر بازار: شاخص کل بورس تهران روز گذشته در پی خوش‌بینی به مذاکرات هسته‌ای با رشد ۱۵۴۸ واحدی معادل ۲۹/ ۲ درصد مواجه شد و با شکست دو کانال ۶۸ و ۶۹ هزار واحدی رقم ۶۹ هزار و ۱۹۴ واحدی را در کارنامه خود به ثبت رساند. روز گذشته در شرایطی که بازار با عرضه سنگین معامله‌گران حقوقی مواجه بود اما هجوم سرمایه‌گذاران حقیقی و افزایش حجم معاملات بر عرضه این معامله‌گران پیشی گرفت؛ در نتیجه با غلبه تقاضا بر عرضه شاهد رشد عمومی قیمت‌ها بودیم.

عبور پرشتاب بورس از دو مقاومت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، به این ترتیب شاخص کل بورس در سه روز ابتدای هفته جاری 2 هزار و 435 واحد افزایش یافت و در نهایت شاخص کل از ابتدای هفته تا‌کنون جهش 6/ 3 درصدی را ثبت کرد تا نویدبخش یکی از بهترین هفته‌های معاملاتی از لحاظ رشد سودآوری در سال جاری باشد.
    در نتیجه، رشد متوسط شاخص بورس که در اوایل سال تا بیش از 13 درصد نیز پیش رفته بود، به رقم 6/ 10 درصد رسید. حجم و ارزش معاملات نیز نسبت به روز یکشنبه با افزایش 62 و 65 درصدی همراه شد. بررسی رشد این دو متغیر نسبت به میانگین ماه گذشته نیز رشد چشمگیر 116 و 163 درصدی را نشان می‌دهد. بررسی معاملات دو دسته از فعالان بازار سهام یعنی حقیقی‌ها و حقوقی‌ها نیز نشان می‌دهد اخیرا تغییر مالکیت چشمگیر از معامله‌گران حقوقی به حقیقی (حدود 170 میلیارد تومان) را شاهد بوده‌ایم؛ البته این روند در روزهای اخیر آهنگ کندتری به خود گرفته است که به دلیل رشد قیمت‌ها در هفته جاری بوده است.

    خوش‌بینی به چشم‌انداز مذاکرات هسته‌ای عاملی که بورس تهران را پس از بیانیه لوزان وارد مدار صعودی کرده بود، یک بار دیگر فعالان بازار سهام را نسبت به آینده بورس در سال جاری امیدوار کرد. این بار اخبار حاصل از مذاکرات وین خوش‌بینی‌ها در جهت امکان دستیابی به یک توافق جامع را نزد افکار عمومی نسبت به دفعات پیشین افزایش داده است و به همین دلیل کارشناسان روند صعودی در این بازه زمانی را پایدارتر می‌دانند و معتقدند بازار سهام در پی توافق هسته‌ای رشد مناسبی خواهد داشت و پس از فروکش کردن هیجانات پس از توافق نیز در یک روند منطقی و متعادل حرکت خواهد کرد.

    در شرایطی که هنوز خبر قطعی از مذاکرات هسته‌ای در رسانه‌ها مخابره نشده و از آنجا که مذاکرات هم اکنون در جریان است (در لحظه تنظیم این گزارش خبری از وین منتشر نشده است) واکنش بورس تهران را می‌توان به ‌نوعی پیشواز رفتن معامله‌گران ریسک‌پذیر‌تر از تحولات آینده در زمینه بین‌المللی تعبیر کرد. به همین دلیل اگر خوش‌بینی‌های کنونی به تدوین یک توافق‌نامه جامع منجر شود، احتمالا زمینه‌ساز یک رشد با دامنه‌ای بسیار بزرگ‌تر خواهد بود؛ وضعیتی که می‌تواند به سرعت بازار سهام را به فاز جدیدی از رونق وارد کند. در این راستا برخی کارشناسان معتقدند با فرض به نتیجه رسیدن مذاکرات و حصول توافق هسته‌ای برای داشتن بازاری پویا با رونق مناسب لزوم تغییر نگرش سیاست‌گذاری‌های اقتصادی و مالی نیز امری ضروری است تا با افزایش محرک‌ها و رفع ابهام‌ها (به‌عنوان مثال در زمینه نرخ خوراک پتروشیمی و بهره مالکانه معادن) زمینه برای بازار منطقی‌تری فراهم شود.

    در این بین بررسی تحولات روز گذشته نشان می‌دهد معاملات اوراق بدهی (اوراق با در‌آمد ثابت با ریسک کمتر) کاهش یافته و این مساله حاکی از بازگشت اعتماد فعالان بازار به معاملات است به‌طوری که در این شرایط سهام عادی را بر اوراق مشارکت ترجیح داده و امیدوار به کسب بازدهی از سهام عادی هستند. در بازار دیروز سهام شرکت‌های سه گروه شیمیایی، فرآورده‌های نفتی و بانک‌ها بیشترین اثر را در رشد شاخص کل بر عهده داشتند. پی بر ‌ای پایین گروه محصولات شیمیایی محرک رشد قیمت‌ها در این گروه بود تا با رشد خود پی بر ‌ای این گروه را به میانگین پی بر‌ ای بازار نزدیک کند. سهام شرکت‌های گروه بانکی نیز در اثر افزایش خوش‌بینی‌ها به حصول توافق و همچنین نزدیک شدن به فصل مجامع این گروه در مدار صعودی قرار گرفت.

    در این راستا احسان حاجی، کارشناس بازار سهام، به بررسی تکنیکال شاخص کل پرداخت و گفت: از دو هفته گذشته همزمان با عبور شاخص «مکدی» روزانه از مرز صفر، تمایلات خرید در بازار افزایش یافته و تغییرات مثبت و افزایشی را در نماگر اصلی بازار شاهد بودیم؛ رشد 4500 واحدی شاخص کل طی این مدت بسیاری از سرمایه‌گذاران ناامید را دوباره ترغیب به خرید کرده است. حاجی به روند هفتگی شاخص در نمودار همراه اشاره کرد و افزود: قبل از این روند هفتگی نیز شاخص با تشکیل کف بالاتر، خود را کاملا مستعد رشد و شروع حرکت‌های پر قدرت صعودی نشان داده بود اما همزمان با نزدیک شدن به روز آخر مذاکرات هسته‌ای در ابتدای هفته جاری، نمودار شاخص کل در حال دست و پنجه نرم کردن با خط روند بسیار با اهمیت نزولی خود به سر می‌برد که فشار قابل توجه خریداران طی دو روز گذشته باعث شد تا شاهد عبور شاخص از این خط مستحکم باشیم که این مساله به تنهایی امیدهای زیاد و در پی آن پول‌های جدیدی را روانه بازار خواهد کرد. حاجی افزود: با نگاه به سایر ابزارهای تکنیکال نیز وضعیت مناسبی از مسیر حرکت شاخص نمایان است به‌طوری که شاخص «مکدی» پتانسیل رشد را نمایش داده و آر‌اس‌ای با عبور از محدوده 50 قدرت خوبی را برای حرکت‌های صعودی پیش‌بینی می‌کند.

    همچنین نفوذ اخیر و با اهمیت چیکو در محدوده قیمت نیز سرمایه‌گذاران را به ادامه رشد بازار امیدوار خواهد کرد. این کارشناس بازار سهام افزود: در ادامه مسیر رشد قاعدتا موانعی پیش روی رشد شاخص خواهد بود که عرضه‌های سهام را در آن حوالی افزایش داده و می‌تواند رقابت خرس‌ها و گاوها را به برابری بکشاند یا حتی موقتا خرس‌ها را به برتری برساند. اولین مقاومت نزدیک، ابرهای کومو و 38 درصد فیبو در حوالی 72 هزار و 300 واحد خواهد بود. بنابر‌این به‌طور خلاصه می‌توان بیان کرد که شاخص کل بورس با رشدهای اخیر خود توانسته است به روند ریزشی یک و نیم ساله خود پایان دهد و در آستانه شروع موج جدید افزایشی قرار دارد.

    تغییرات روز گذشته شاخص کل بورس

    بررسی تکنیکال شاخص بورس تهران


     

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو