عصر خودرو

هشدار آژانس انرژی نسبت به کمبود ۱.۵ میلیون بشکه‌ای عرضه نفت

عصر بازار- آژانس بین‌المللی انرژی در جدیدترین گزارش ماهانه خود هشدار داد با فروپاشی تولید ونزوئلا و متاثر شدن صادرات ایران از تحریم‌های آمریکا، ممکن است ۱.۵ میلیون بشکه در روز از میزان عرضه نفت به بازار تا پایان سال ۲۰۱۹ کاسته شود .

هشدار آژانس انرژی نسبت به کمبود ۱.۵ میلیون بشکه‌ای عرضه نفت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا ، در سناریویی که در جدیدترین گزارش ماهانه آژانس بین‌المللی انرژی مطرح شده، کاهش صادرات نفت ایران به میزان مشابه دوران تحریم‌های قبلی برآورد شده است.

    برای ونزوئلا، آژانس بین‌المللی انرژی هیچ توقفی در افت چشمگیر تولید این کشور که طی دو سال گذشته به دلیل بحران اقتصادی و سیاسی وخیم‌تر شده است، نمی‌بیند.

    بنا بر گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، کاهش تولید از سوی ایران و ونزوئلا و همچنین هر گونه اختلالات دیگر در عرضه، بازار را در معرض افزایش بیشتر قیمت‌ها قرار خواهد داد. نفت برنت در هفته‌های اخیر به بالای 80 دلار در هر بشکه صعود کرد و تنها از زمان اعلام احتمال افزایش تولید اوپک، اندکی عقب نشسته است.

    افت احتمالی تولید ونزوئلا و ایران که از اعضای اوپک هستند، ممکن است ایجاب کند سایرین نفت بیشتری تولید کنند. آژانس بین‌المللی انرژی هشدار داد اگر سایر اعضای اوپک به تولید در سطح فعلی ادامه دهند، ممکن است شکافی در روند عرضه شکل بگیرد.

    کاهش تولید ونزوئلا باعث شده کاهش تولید کشورهای مشارکت کننده در پیمان نفتی اوپک و غیراوپک بسیار بالاتر از 1.8 میلیون بشکه در روز شود که مقرر شده بود.

    وزیران انرژی اوپک و روسیه بدنبال فشارهای فزاینده کشورهای مصرف کننده بزرگ نفت که از رشد قیمت‌ها نگران هستند، قرار است هفته آینده برای مذاکره درباره افزایش تولید در وین دیدار کنند.

    مقامات آمریکایی بی سر و صدا با تولیدکنندگان اوپک از جمله عربستان درباره افزایش تولید نفت به منظور جلوگیری از افزایش بیشتر قیمت‌ها صحبت کرده‌اند.

    در حالی که عربستان و روسیه درباره افزایش تولید به میزان یک میلیون بشکه در روز صحبت کرده‌اند اما پرسش‌هایی درباره چگونگی این افزایش و میزان سهم هر کشور از افزایش تولید وجود دارد.

    عربستان سعودی میان اعضای اوپک، بزرگترین سهم را در کاهش تولید داشته اما به عنوان یکی از تولیدکنندگان که ظرفیت تولید شناور دارند، از افزایش تولید بیشترین منفعت را خواهد برد.

    آژانس بین‌المللی انرژی برآورد کرد کشورهای اوپک در خاورمیانه ممکن است تولیدشان را به سرعت به میزان 1.1 میلیون بشکه در روز افزایش دهند. عرضه نفت خام اوپک با تولید بالاتر عربستان و عراق که افت تولید ونزوئلا را جبران کرد، 50 هزار بشکه در روز در ماه مه افزایش یافت و به 31.7 میلیون بشکه در روز رسید.

    عرضه کافی اهمیت دارد زیرا رشد تقاضا امسال 1.4 میلیون بشکه در روز است و مجموع مصرف را به 99.1 میلیون بشکه در روز می‌رساند. برای سال 2019 پیش بینی می‌شود تقاضا به میزان 1.4 میلیون بشکه در روز رشد کرده و برای نخستین بار به 100 میلیون بشکه در روز برسد.

    عرضه نفت جهانی در ماه مه 276 هزار بشکه در روز رشد کرد و به 98.7 میلیون بشکه در روز رسید که تحت تاثیر عرضه بالاتر از سوی تولیدکنندگان غیراوپک به خصوص شیل آمریکا بود. عرضه غیراوپک دو میلیون بشکه در روز در سال 2018 رشد خواهد کرد اما رشد آن در سال میلادی آینده به 1.7 میلیون بشکه در روز محدود می‌شود.

    آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرده با وجود اینکه محدودیت‌های زیرساختی و لجستیکی رشد تولید آمریکا را محدود می‌کند اما این کشور بزرگترین سهم را در رشد عرضه نفت خواهد داشت.

    برچسب ها