عصر خودرو

قیمت‌های پایه جدید کاهشی اعلام شد

ایجاد‌کارگروه پتروشیمی‌درشورای رقابت

عصر بازار: رئیس شورای رقابت: در بازار پتروشیمی‌ها انحصار به‌وجود بیاید، ورود خواهیم کرد.

ایجاد‌کارگروه پتروشیمی‌درشورای رقابت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، با اعلام قیمت‌های پایه به‌صورت کاهشی بازار باز هم با فاکتور جدیدی برای کاهش قیمت‌ها رو‌به‌رو شد که در نهایت در ابهام موجود از دورنمای مذاکرات شرایط سخت فعلی را با وخامت بیشتری همراه ساخت. کاهش قیمت‌های پیشنهادی در بازار و امید به افزایش حجم خرید مواردی است که می‌تواند بر کل بازار موثر باشد اما هنوز سیگنالی از رفتار خریداران در بازار مشاهده نشده است.

    روز گذشته بنا بر برنامه‌ریزی قبلی که به دقت اجرا می‌شود قیمت‌های پایه پایان تیرماه اعلام شد که برای دو هفته پیش رو معتبر خواهد بود. باز هم همچون هفته‌های پیشین روند عمومی قیمت‌ها مخصوصا برای پلیمرها کاهشی بود ولی بسیاری از کالاها نیز رشد نرخ گرفتند. قیمت دلار مورد محاسبه نیز 3271 تومان اعلام شد که به نسبت مدت مشابه پیشین هیچ تغییری را نشان نمی‌دهد. هر چند برخی محاسبات نرخ دلار را با تغییر نشان می‌دهد و حتی برخی گمانه‌زنی‌ها از افزایش آن حکایت دارد ولی باز هم در شرایط فعلی و کاهش ادامه‌دار قیمت دلار و دورنمای ضعیف‌تر آن، این اقدام می‌تواند موجه و قابل دفاع تلقی شود.

    در قیمت‌های پایه جدید اغلب گریدها با کاهش نرخ رو‌به‌رو بودند ولی باز هم بخش بزرگی از گریدهای پلیمری و شیمیایی رشد نرخ داشته که نشان‌دهنده چندگانگی در بازارهای جهانی است. سود مایع 50 درصد، آمونیاک مایع و گاز آمونیاک، گوگرد، متانول و اسید استیک در گروه محصولات شیمیایی و در گروه محصولات پلیمری مخصوصا برای PVC گریدهای S65، S7042، E7242، E7244، E6834 و S57 افزایش نرخ پیدا کردند. پتروشیمی اروند و بندرامام در تولید سود مایع 50 درصد، پتروشیمی‌های خراسان و رازی برای تولید آمونیاک و گوگرد و در نهایت پتروشیمی‌های شیراز، فن آوران و زاگرس در تولید متانول و اسید استیک و برخی دیگر از محصولات را می‌توان مهم‌ترین تولیدکنندگانی دانست که افزایش نرخ داشته‌اند.
    با توجه به ادامه کاهش قیمت‌های جهانی به تبعیت از سقوط بهای نفت در روزهای اخیر و حتی احتمال کاهش بیشتر آن پس از دست یافتن به توافق جامع در مذاکرات و برداشته شدن تحریم‌ها، همچنین کاهش شدید قیمت مواد اولیه صنعت پتروشیمی، ممکن است این کاهش قیمت‌ها در بازارهای جهانی باز هم ادامه یابد ولی زمانبر خواهد بود.

    بازار و مذاکرات
    هر چه به پایان مذاکرات نفسگیر وین نزدیک‌تر می‌شویم بازار نیز بیشتر به شرایط پیش‌رو واکنش نشان می‌دهد تا جایی که اغلب افراد به جای ورود به فعالیت‌های تولیدی یا تجاری در حال رایزنی و مشورت برای تعیین استراتژی کاری خود در روزهای آینده هستند. به نظر می‌رسد زمان مناسبی برای خرید فراهم آمده باشد ولی ترس از کاهش بیشتر قیمت‌ها و افت نرخ دلار باعث شده تا فعالان بازار هنوز به خرید تمایلی نشان ندهند، این در حالی است که قیمت‌های پیشنهادی تجار نیز با تاخیر مخابره می‌شود که همه این موارد باعث کاهش شدید فعالیت در بازار شده است. با توجه به این موارد باید صبر کرد و دید نتایج معاملات روز جاری در بورس کالا چه خواهد شد زیرا حجم معاملات می‌تواند بسیاری از ویژگی‌های بازار را نشان دهد.

    در بازار داخلی در روز گذشته شاهد عقب‌نشینی خریداران بودیم تا جایی که با اعلام قیمت‌های پایه جدید، دیگر فروشندگان نیز میلی به حمایت از قیمت‌های بالای خود ندارند و حتی به کاهش قیمت‌ها روی‌ آورده‌اند. به نظر می‌رسد این وضعیت باز‌هم ادامه یابد ولی از  یک نقطه ضعف نیز برخوردار است زیرا موجودی انبارها پایین است، بنابراین شاهد مقاومت طبیعی کل بازار خواهیم بود اما کاری از پیش نمی‌برد. در هر حال با معاملات روز جاری می‌توان انتظار داشت تا بازار با کالاهایی با قیمت تمام‌شده کمتر تغذیه شود که تمامی این موارد می‌تواند قیمت‌ها را با کاهش رو‌به‌رو سازد. به نظر می‌رسد باز هم باید در بازار منتظر کاهش قیمت‌ها باشیم ولی به سرعت چهره اصلی بازار با خودنمایی عرضه‌های جدید در بورس کالا و شفاف شدن نتایج مذاکرات روشن خواهد شد.

    برچسب ها