عصر خودرو

قائم مقام راه‌آهن:

ترانزیت در سال جاری ۷۰ درصد رشد کرد

عصر بازار- قائم مقام راه‌آهن گفت: در نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی شرکت های تولید کننده ناوگان و تجهیزات صنعت حمل و نقل ریلی و ارائه دهنده خدمات زیربنایی و حمل و نقلی در حوزه ریل از ۹۰ کشور خارجی از جمله آلمان، اسپانیا، ایتالیا، ترکیه، چک، لتونی و روسیه حضور خواهند داشت.

ترانزیت در سال جاری ۷۰ درصد رشد کرد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از میزان, حسین عاشوری در نشست خبری صبح امروز بیان کرد: ششمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقلی، صنایع، تجهیزات و خدمات وابسته از بیست و نهم خرداد تا یکم تیر ماه با حضور 200 شرکت ایرانی و 90 شرکت خارجی در فضایی بالغ بر 22 هزار متر مربع در محل دایمی نمایشگاه های بین‌المللی برگزار می‌شود.

    وی در ادامه افزود: در این نمایشگاه شرکت های تولید کننده ناوگان و تجهیزات صنعت حمل و نقل ریلی و ارائه دهنده خدمات زیربنایی و حمل و نقلی در حوزه ریل از 90 کشور خارجی از جمله آلمان، اسپانیا، ایتالیا، ترکیه، چک، لتونی و روسیه حضور خواهند داشت.

    قائم مقام راه‌آهن جمهوری اسلامی با بیان اینکه این نمایشگاه فرصت خوبی برای حمایت از کالای ایرانی است، تصریح کرد: این نمایشگاه فرصت خوبی برای سازندگان حمل و نقل ریلی فراهم می‌کند تا توانمندی‌های خود را عرضه کنند و با توجه به آنکه رویکرد راه‌آهن توسعه حمل و نقل ریلی است می‌توانیم از این فرصت جهت رشد و توسعه این بخش استفاده کنیم.

    عاشوری تأکید کرد: بخش خصوصی و دولتی در این چهار روز می‌توانند مذاکرات خوبی با یکدیگر داشته باشند.

    وی با بیان اینکه افتتاح این نمایشگاه با حضور وزیر راه و شهرسازی، وزیر صنعت معدن و تجارت و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار می‌شود، گفت: امیدواریم شرکت‌کنندگان از ظرفیت‌های داخلی و نیز سازندگان از ظرفیت‌های بخش خارجی استفاده کنند.

    قائم مقام راه‌آهن جمهوری اسلامی با بیان اینکه باید با استفاده از ابزارهای مالی زمینه ارتباط بین تولیدکنندگان داخلی و خارجی را فراهم کنیم، افزود: در یک سال گذشته قرارداد تولید 6 هزار واگن باری بین شرکت‌های حمل و نقل ریلی و شرکت‌های سازنده روسی منعقد شد که تا به امروز بخش کوچکی از این قرارداد به مرحله اجرایی رسیده و بخش اصلی این قرارداد باقیمانده که باید با یک حساب جاری تا دو سال آینده این قرارداد را به طور کامل به مرحله اجرایی شدن برسانیم.

    عاشوری تصریح کرد: در بخش مسافری مذاکرات خوبی انجام شده و سعی کرده‌ایم زمینه همکاری بین سازندگان داخلی با حوزه بین المللی را فراهم کنیم و در این خصوص قراردادی بین بخش خصوصی و شرکت‌های خارجی منعقد شده ولی هنوز این قرارداد به مرحله نهایی شدن نرسیده است.

    وی اظهار کرد: امیدواریم بعد از برگزاری نمایشگاه تعامل خوبی بین سازندگان و فروشندگان فراهم شود.

    قائم مقام راه‌آهن جمهوری اسلامی یادآور شد: امسال استفاده از فناوری‌های جدید در حوزه تولید و ارائه خدمات بسیار حائز اهمیت است به صورتی که در حاشیه این نمایشگاه از استارت آپ‌های جدید رونمایی خواهیم کرد.

    عاشوری با بیان اینکه در سه سال گذشته برای اصلاح ساختار راه آهن مواردی را پیشنهاد داده بودیم، گفت: یکی از این موارد ورود راه آهن به حوزه باری بود که از طریق آن راه آهن بتواند هر ساله یک سری از کالاها را جابه‌جا کند که در این مورد برخی از شرکت‌های حمل و نقل باری نگران شدند.

    وی عنوان کرد: هنوز در حوزه حمل بار تصمیم جدیدی صورت نگرفته و شرکت‌های حمل بار هیچ گونه نگرانی در این باره نداشته باشند.

    قائم مقام راه‌آهن جمهوری اسلامی با بیان اینکه یکی دیگر از موضوعات مهم در این اساسنامه تشکیل یک نظام رگولاتوری است، گفت: پیشنهاد تشکیل رگولاتوری هنوز قطعی نشده و می‌توانیم از طریق این نظام بخش‌های مربوط به حوزه اقتصادی و ایمنی را اصلاح کنیم.

    با بیان اینکه راه آهن هیچگاه به دنبال رقابت با بخش خصوصی نیست، گفت: هدف راه آهن توسعه حمل و نقل ریلی است و سعی دارد به عنوان یک سازمان دولتی نقش نظارتی داشته باشد.

    عاشوری تأکید کرد: زمانی که بخش خصوصی تمایلی برای سرمایه‌گذاری در اجرایی شدن پروژه‌ها را نداشته باشد راه‌آهن می‌تواند به عنوان یک نهاد حمایتی ورود پیدا کند بنابراین بخش خصوصی در این باره هیچ نگرانی نداشته باشد.

    قائم مقام راه‌آهن جمهوری اسلامی افزود: در بخش اصلاح ساختارها مشخص می‌شود کدامیک از حوزه‌های ریلی در حوزه بار و مسافر زیان‌ده بوده که در این بخش باید تمامی مسئولیت‌ها را بر عهده بگیرند.

    وی اظهار کرد: در ساختار راه‌آهن باید قطارهای حومه‌ای و سریع‌السیر راه‌اندازی می‌شد که اقدامات زیربنایی برای راه‌اندازی قطارهای سریع‌السیر و حومه‌ای آغاز شده است.

    عاشوری گفت: مهمترین حوزه ریلی که از تحریم ها اثر می پذیرد، بحث ترانزیت ریلی است که در سال 92 و در زمانی که تحریم ها برقرار بود، پائین ترین میزان ترانزیت را داشتیم اما در سال93 علیرغم ادامه تحریم ها، رشد 100درصدی در ترانزیت ریلی بار ایجاد شد. طی ماههای ابتدای سال جاری نیز شاهد رشد 70درصدی ترانزیت بودیم.

    قائم مقام راه‌آهن جمهوری اسلامی با بیان اینکه شرکت راه‌آهن با بیمه ایران وارد مذاکره شده است، گفت: برخی از صاحبان کالا و بار از لحاظ بیمه‌ای نگران بودند که سعی کرده‌ایم امسال این نگرانی را از طریق مذاکره با راه‌آهن و گمرک برطرف کنیم.

    عاشوری با بیان اینکه یکی از رویکردهای جدید شرکت راه‌آهن حمل و نقل ترکیبی و لجستیکی بوده است، گفت: وزیر راه و شهرسازی در سند جدیدی که ابلاغ کرده است یکی از اصلی ترین استراتژی‌های حمل و نقل را حمل و نقل ترکیبی دانسته است.

    وی ادامه داد: سعی کرده‌ایم در موضوع لجستیک و حمل و نقل ترکیبی با سایر بخش‌ها وارد همکاری شویم و در این زمینه از شرکت‌های توانمند در پایانه‌ها استفاده خواهیم کرد.

    قائم مقام راه‌آهن جمهوری اسلامی با بیان اینکه‌ در حوزه واگن مسافری 50 تا 60 درصد از قطعات واگن‌ها در داخل ساخته‌ می‌شود گفت: در حوزه لوکوموتیو‌ نیز 40 درصد از قطعات در داخل و 60 درصد در خارج از کشور تأمین‌ می‌شود بنابراین‌ می‌توانیم‌ با استفاده از توانمندی‌های داخلی بخش مهمی از تولید ناوگان را داشته باشیم‌.

    عاشوری با بیان اینکه اصلی‌ترین ضعف‌ در حوزه ریلی تأمین منابع‌ مالی است، تصریح کرد: متأسفانه با ورود رکود به اقتصاد کشور بخش خصوصی برای خرید قطعات از لحاظ منابع مالی با مشکل مواجه می‌شود و همین موضوع سبب می‌شود که تقاضا برای خرید به تعویق بیفتد اما سعی کرده‌ایم با حمایت از بخش خصوصی این نقطه ضعف را برطرف کنیم.

    وی یادآور شد: در 2 سال گذشته حدود 130 واگن مسافری‌ و 2 رام قطار ریل‌ باس برای مسیرهای حومه‌ای وارد ناوگان ریلی شده‌ است و همچنین‌ قرارداد 3 رام قطار ریل باس‌ به مرحله نهایی رسیده که ظرف چند ماه آینده وارد ناوگان مسافری‌ می‌شود.

    قائم مقام راه‌آهن جمهوری اسلامی افزود: در سال گذشته نسبت به سال 95، سهم راه آهن از جابجایی مسافر 11 درصد رشد داشت ضمن اینکه به طور کلی بخش ریلی از کل جابجایی مسافر در کل کشور سهم 12 درصدی دارد که براساس برنامه ششم باید به 20 درصد برسد.

    عاشوری گفت: با توجه به سیاست‌های موجود در کلانشهرها‌ باید بخش‌ حومه‌ای تقویت‌ شود که در همین راستا‌ 4 خطه‌ کردن خطوط ر‌یلی را در اطراف تهران آغاز کرده‌ایم‌.

    وی با اشاره به اینکه به زودی قطارهای‌ بین‌المللی تهران – ترکیه‌ راه‌اندازی می‌شود، گفت: متأسفانه در چند سال گذشته به دلیل ناامنی‌‌هایی که در کشور ترکیه وجود داشت حرکت قطارهای‌ بین‌المللی ترکیه متوقف شده بود که خوشبختانه با بهبود شرایط کشور و مذاکرات صورت گرفته بین مسئولان ترکیه و ایران‌ این قطارها مجدداً‌ در چند هفته آینده راه‌اندازی می‌شود.

    قائم مقام راه‌آهن جمهوری اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر خروج واگن‌های فرسوده‌ بالای 30 سال گفت: خروج واگن‌های فرسوده‌ بالای 30 سال مصوبه‌ای بود که 2 سال گذشته به تصویب‌ هیئت دولت رسید که به دنبال آن راه آهن برای ارتقای ایمنی این حوزه در 3 گام واگن‌های فرسوده را از رده خارج کرد.

    عاشوری افزود: در گام اول واگن‌های بالای 50 سال و در گام دوم واگن‌های بالای 40 سال طی دو سال گذشته بطور کامل خارج شد؛ هم اکنون واگن‌های 30 ساله باقی مانده که به دلیل آنکه هنوز بخش خصوصی نتوانسته‌ جایگزینی برای این واگن‌ها تأمین کند درخواست فرصت کرده‌اند، اما شرکت راه‌ آهن هنوز تصمیمی برای این موضوع نگرفته و در حال بررسی درخواست بخش خصوصی است.

    وی افزود: هم اکنون 42 درصد از قطارهایی‌ که بارها را جابه‌جا می‌کنند، برنامه‌ای است و ما با سازمان بنادر جهت راه‌اندازی قطارهای برنامه‌ای وارد مذاکره شده‌ایم بطوریکه‌ در بندر شهید رجایی قطار برنامه‌ای فعالیت می‌کند.

    قائم مقام راه‌آهن جمهوری اسلامی در انتها خاطر نشان کرد: در حوزه ترانزیت‌ عملکرد ما بسیار خوب بوده و قطارهایی‌ که در سال گذشته ظرف مدت 10 روز تا یک هفته بارها‌ را جابه‌جا می‌کردند هم اکنون می‌توانند ظرف مدت 3 روز بارها را جابه‌جا کنند.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو