عصر خودرو

یک کارشناس بازار سرمایه

در شرایط رکودی کشور، نمی‌توان انتظار بورس پر رونق داشت

عصر بازار: یک کارشناس بازار سرمایه گفت: در شرایطی که کل اقتصاد کشور گرفتار رکود شده و قیمت جهانی نفت نیز کاهش چشمگیری داشته است، نمی‌توان انتظار داشت که بورس از این عامل تاثیر نپذیرد و افت نکند.

در شرایط رکودی کشور، نمی‌توان انتظار بورس پر رونق داشت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری عصر بازار آلبرت بغزیان به کاهش قیمت جهانی نفت و تاثیر آن بر افت کنونی بورس اشاره و اضافه کرد: از نظر کلان کاهش قیمت جهانی نفت به کاهش درآمدهای ارزی دولت منجر می‌شود و این مهم سبب خواهد شد تخصیص تسهیلات به بنگاه‌های تولیدی دچار مشکل شود. به این ترتیب سودآوری این شرکت‌ها نیز کم می‌شود.
    وی کاهش درآمدهای ارزی دولت را موجب کم شدن حمایت از شرکت‌ها دانست و بیان کرد: به طور مثال در صنعت پتروشیمی با کاهش قیمت نفت، قیمت گاز افزایش می‌یابد. در نتیجه نرخ خوراک پتروشیمی‌ها با افزایش قیمت همراه خواهد شد. به این ترتیب سودآوری این شرکت‌ها کم و سهام‌ آنها کاهش خواهد یافت.
    بغزیان عملکرد شرکت‌ها در سودآوری را طی ما‌های اخیر ضعیف قلمداد کرد و تشریح کرد: این عامل و برآورده نشدن انتظارات سهام‌داران به همراه از بین رفتن حباب قیمت نفت موجب افت اخیر بورس شده است. همین عوامل سوداگران را از ورود به بورس نا امید کرده است. این در حالی است که قیمت سهام به کف قیمتی رسیده است. همچنین ارزش زمین و مستغلات شرکت‌هایی که ارزش سهامشان افت کرده، کاسته نشده است.
    این استاد دانشگاه رونق بورس را وابسته به رونق کل اقتصاد کشور دانست و اظهار کرد: در کشوری که دچار رکود شده، نمی‌توان انتظار بورس پر رونق داشت. این در شرایطی است که باید در این شرایط  جانشینی برای سپرده‌های بانکی نیز پیدا شود.
    وی با بیان اینکه رونق اقتصاد کشور در گرو افزایش تولید است، افزود: با حمایت دولت از تولیدکنندگان قیمت تمام شده کالاها کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه انبارها که اکنون به محل دپوی کالا تبدیل شده‌اند، خالی خواهد شد. البته این حمایت باید به صورت تامین مالی و تکنولوژی باشد و به تمام تولیدکنندگان اختصاص یابد که به ایجاد انحصار منجر نشود.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو