عصر خودرو

سفیران اتحادیه اروپا از تعرفه های تجاری واشنگتن انتقاد کردند

عصر بازار- سفیران ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا در واشنگتن و نماینده این اتحادیه در آمریکا، در نامه ای سرگشاده از تعرفه های جدید تجاری این کشور انتقاد کردند و خواستار برقراری نظام عادلانه تجاری شدند.

سفیران اتحادیه اروپا از تعرفه های تجاری واشنگتن انتقاد کردند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از ایرنا، سفیران اروپایی در این نامه تاکید کردند: همچون هر مشارکت دیگری، چشم انداز اقدام یکجانبه یک طرف به ضرر شریک دیگر، کل روابط دوجانبه را به خطر می اندازد.
    «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا اردیبهشت ماه اعلام کرد که تعرفه های 25 درصدی را بر واردات فولاد و 10 درصدی را بر آلومینیوم وارداتی از اتحادیه اروپا، کانادا و مکزیک اعمال می کند. وی اول ژوئن (11 خرداد) را به عنوان زمان اجرای این تصمیم اعلام کرد.
    بروکسل (مقر اتحادیه اروپا) که علیه این اقدام واشنگتن به سازمان تجارت جهانی شکایت کرده همچنین از برنامه اقدام متقابل وضع تعرفه های مشابه بر کالاهای ساخت آمریکا خبر داده است.
    سفرای اتحادیه اروپا و نماینده این اتحادیه در واشنگتن در نامه خود اعلام کرده اند که دو طرف بازنده وضع تعرفه ها خواهند بود، زیرا آمریکا بیش از هر کشوری از معامله با ما (اتحادیه اروپا) سود می کند.
    سفرا در این نامه به «پنج حقیقت» در روابط اتحادیه اروپا و آمریکا اشاره کرده اند، نخست این که دو طرف با همکاری یکدیگر بزرگ ترین و ثروتمندترین بازار را در جهان دارند.
    دوم، سرمایه گذاری اتحادیه اروپا در آمریکا بیشتر از طرف مقابل در کشورهای عضو اتحادیه است. بر اساس این گزارش، سرمایه گذاری مستقیم اتحادیه اروپا در آمریکا 2.56 تریلیون دلار است در حالی که آمریکا فقط 2.38 تریلیون دلار در این اتحادیه سرمایه گذاری کرده است.
    سوم، در اروپا سیاستی تحت عنوان «کالاهای اروپایی بخرید» برای رقابت با شرکت های آمریکایی وجود ندارد و این اتحادیه هزاران مانع تجاری و کاغذبازی در تجارت را لغو کرده است.
    چهارم، اتحادیه اروپا به عنوان مقصد اصلی صادرات آمریکا سال 2016 کالاهایی به ارزش 269.6 میلیارد دلار از این کشور وارد کرد.
    صادرات خدمات آمریکا به اتحادیه اروپا نیز به عنوان زیربنای اقتصاد نوین، پیوسته طی سال ها افزایش یافته و سال 2016 به 231 میلیارد دلار رسیده است.
    پنجم، نرخ تعرفه های اتحادیه اروپا ثابت، متوازن و قابل پیش بینی است.
    در ادامه این نامه آمده است: اتحادیه اروپا سرمایه گذاری بیشتری در آمریکا دارد و خدمات بیشتری را از این کشور خریداری می کند و کارگران آمریکایی بیشتری را به خدمت می گیرد.
    «اعمال تعرفه ها بر واردات فولاد و آلومینیوم اتحادیه اروپا، به عنوان وارداتی که ارزش فوق العاده ای دارد و از صنایع مهم آمریکا حمایت می کند، گامی مهم در مسیر حمایت از تولیدات داخلی است. این موضوع درباره صنعت خودروسازی اروپا هم صدق می کند که شامل سرمایه گذاری میلیاردی در آمریکا و ایجاد میلیون ها فرصت شغلی است.»
    سفیران اروپایی و نماینده اتحادیه اروپا در واشنگتن در این نامه همچنین از آمریکا خواستند بر مسائلی که به نفع دو طرف است از جمله تلاش مشترک در رفع اشکالات بازار، حرکت به سوی نظام تجاری عادلانه در جهان، بهبود دسترسی به بازارها، حمایت از حقوق اموال معنوی و کاهش متقابل تعرفه ها متمرکز شوند.
    ترامپ به بهانه «تهدیدها علیه امنیت ملی» افزایش تعرفه ها را اعلام کرد که با اعتراض شدید اتحادیه اروپا، کانادا و مکزیک مواجه شد.
    این موضوع به نزاع تجاری شدیدی میان آمریکا و متحدانش تبدیل شده و از آن به عنوان مقدمه ای بر آغاز «جنگ جهانی تجاری» نام برده می شود. این اختلافات بر اجلاس دو روزه سران هفت کشور برتر صنعتی - اقتصادی (جی 7) شامل آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، انگلیس و آمریکا و کانادا در شهر کبک این کشور نیز سایه انداخته است که امروز پایان می یابد.

    برچسب ها