عصر خودرو

سهامداران منتظر سند دخل و خرج سال آینده؛

بودجه ۹۵، دغدغه این روزهای بازار سهام

عصر بازار- سند دخل و خرج سال ۹۵ کشور در آستانه تقدیم به مجلس شورای اسلامی است که اهالی بازار سرمایه امید دارند برنامه ریزی های سال آینده دولت بتواند بارقه های امیدی برای این بازار داشته باشد و بخشی از مشکلات سرمایه گذاران بورسی را برطرف کند.

بودجه ۹۵، دغدغه این روزهای بازار سهام
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، امیر عباس کریم زاده، مدیر سرمایه گذاری شرکت نوآوران مدیریت سبا در خصوص درخواست های بودجه ای اهالی بازار سهام از دولت گفت: این روزها رکود اقتصاد کشور را درگیر کرده است و بر همین اساس باید در بودجه سال آینده سیاست هایی تدوین شود که باعث رونق و تحریک اقتصادی شود.

    وی با تاکید بر اینکه رونق اقتصادی به رونق بازار سرمایه منجر می شود، افزود: در هر صورت ارائه بودجه به مجلس شورای اسلامی می تواند یک شوک برای بازار سرمایه باشد.

    وی در خصوص نگرانی هایی که برای اهالی بازار سرمایه در بودجه 95 وجود دارد گفت: برنامه ریزی های دولت در شرایط رکود اقتصادی برای برنامه های عمرانی، واگذاری دارایی های مالی ، میزان فروش نفت و فرآورده های نفتی، تثبیت یا افزایش درآمدهای مالیاتی در شرایط رکود اقتصادی و نرخ ارز می تواند به بازار سهام شوک کوتاه مدتی وارد کند.

    کریم زاده در خصوص راهکارهایی که در بودجه سال آینده می تواند منجر به رونق اقتصادی شود، گفت: افزایش بودجه های عمرانی می تواند اقتصاد را از رکود خارج کند.

    وی معتقد است در صورتی که سیاست‌هایی تدوین شود تا بودجه عمرانی دولت نسبت به سال 94 افزایش قابل توجه داشته باشد و همچنین دولت سیاست‌های انبساطی را در پیش بگیرد، می‌تواند به رونق بازار سرمایه کمک بسیاری کند.

    کریم‌زاده به  میزان مالیات شرکت‌ها و ایجاد مشوق‌های مالیاتی نیز اشاره کرد و افزود: این موارد نیز می‌تواند موجب تحرک بازار سرمایه شود و در صورتی که نظامی تعریف شود تا شرکت‌های رکودی با همکاری دولت بتوانند از بخشودگی مالیاتی برخوردار شوند، می‌تواند به بهبود عملکرد این بازار کمک بسیاری کند.

    وی تک نرخی شدن ارز را یکی از نیازهای بهبود اقتصاد و بورس دانست و اظهار کرد: در صورتی که نرخ ارز مبادلاتی به سطحی بالاتر از سطح کنونی برسد، این موضوع باعث می‌شود تا دولت مکانیزم آزادسازی نرخ ارز را راحت‌تر اجرا کند .

    کریم‌زاده که معتقد است تک نرخی شدن و افزایش نرخ دلار باعث افزایش سودآوری شرکت ها و صنایع بورسی می شود، اظهار داشت: تک نرخی شدن ارز موجب خواهد شد تا رانت ارز از بین برود و موجب شفافیت در همه بازارهای فعال در اقتصاد شود و به بهبود عملکرد شرکت‌ها کمک بسیاری ‌کند.

    وی انتشار اوراق مشارکت برای پرداخت بدهی‌های دولت به شرکت‌ها را یکی از راه‌های بهبود بورس دانست و اظهار کرد: در صورتی که دولت اوراق مشارکت‌هایی را با نرخ‌های کنترل شده توسط بانک مرکزی منتشر کند و بدهی‌های خود به پیمانکاران را بپردازد ، پیمانکاران نیز بدهی‌های خود را به بانک‌های تجاری پرداخت کنند، موجب تحرک در اقتصاد و به دنبال ان شرکت‌های فعال در بازار سرمایه خواهد شد.

    کریم‌زاده در ادامه بیان کرد: بانک مرکزی هم با انتشار اوراق جدید، علاوه بر کنترل نرخ بهره، موجب کاهش نرخ سود نیز خواهد شد که این موضوع نیز ورود نقدینگی به بازار سرمایه را به دنبال دارد.

    وی ادامه داد: پیش بینی های سال آینده شرکت های بورسی تحت تاثیر بودجه سال آینده تغییر خواهد کرد.

    این کارشناس بازار سرمایه در پایان به سهامداران توصیه کرد از هرگونه سفته بازی در بازار سهام پرهیز و از انتخاب سهم با P/E پایین تر از P/E سیستم بانکی دوری کنند و با تحلیل اقدام به انتخاب سهام مناسب برای پرتفوی خود کنند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها