عصر خودرو

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران:

ایران از غنی‌ترین کشورهای جهان به لحاظ معادن زیرزمینی است

عصر بازار- جمهوری اسلامی ایران در کنار افغانستان و کره شمالی سه کشور معدنی مهم جهان هستند و حدود ۷ درصد ذخایر معدنی جهان در ایران قرار دارد.

ایران از غنی‌ترین کشورهای جهان به لحاظ معادن زیرزمینی است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از صدای اقتصاد، نادعلی اسماعیلی رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران اظهار کرد: با توجه به اهداف چشم‌انداز 1404 و دستیابی به قدرت برتر ایران در منطقه، نهادینه‌سازی اقتصاد مقاومتی، جلوگیری از خا‌م‌فروشی، خودکفایی و خوداتکایی، کاهش بیکاری و برخورداری از اشتغال پایدار، توسعه بخش معدن مهم است.

    مدیرکل سابق نظارت و کنترل عملیات اکتشافی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی ایران گفت: تولید طلا در کشور معادل ارمنستان با یک پنجاه و پنجم وسعت ایران است.

    او با بیان اینکه حدود 30 محدوده کشور، تاکنون به ذخیره 200 تنی از طلا دست یافتیم، گفت: داشتن ذخایر نشان دهنده رتبه جهانی نیست بلکه میزان استخراج، این رتبه را تعیین می‌کند.

    اسماعیلی گفت: کار در معادن طلا نیازمند سرمایه‌گذاری بالایی است و به همین دلیل حضور سرمایه‌گذاران خارجی کمک زیادی به تسریع در اکتشاف و استخراج طلا خواهد کرد.

    او با بیان اینکه ایران از غنی‌ترین کشورهای جهان از لحاظ معادن زیرزمینی است، گفت: پس از انجام عملیات اکتشافی معادن طلا نوبت به استخراج و فراوری این ماده معدنی می‌رسد.

    اسماعیلی تاکید کرد: وجود ذخایر بالای معدنی و تنوع آن در ایران موهبتی است که نصیب کمتر کشوری شده است و با برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری مناسب در این بخش می‌توان زمینه بهره‌وری بیشتر این بخش را فراهم کرد.

    نادعلی اسماعیلی گفت: بخش خصوصی در منطقه بایگ تربت حیدریه استان خراسان رضوی سال‌هاست که عملیات اکتشافی طلا را انجام می‌دهد.

    او افزود: معدن طلای زرمهر در این استان یکی از معادن بسیار خوب طلاست چون اکسیده است و عناصر مزاحم ندارد و می‌توان از آن چهار تن طلای خالص استحصال کرد.

    معدن طلای زرمهر در کوه زرمهر واقع شده است که پس از انجام عملیات اکتشاف پنج رگه شناسایی شده و به نظر می‌رسد که با تکمیل عملیات اکتشافی به 33 رگه افزایش پیدا کند و به خاطر رگه‌ای بودن به روش زیرزمینی، استخراج می‌شود.

    بنابراین گزارش ایران کشوری با منابع معدنی غنی و ذخایر معدنی کشف نشده‌ای محسوب می‌شود و تاکنون تنها 68 نوع آن شناسایی شده و ذخایر سرب، روی و مس شاخص‌ترین آنهاست. ذخایر معدنی کشورمان بالاست که با اکتشافات جدید می توان به 80 نوع ماده معدنی دیگر هم دست یافت.

    آنچه در این بخش تحت عنوان ذخایر معدنی شناخته شده، حاصل اکتشاف 100 هزار کیلومتر مربع از مساحت کل کشور است که تنها 7 درصد از پهنه سرزمین یک میلیون و 680 هزار کیلومتر مربعی کشورمان را به خود اختصاص می‌دهد و نشان دهنده ظرفیت بالای حوزه معدن است.

    ارزش ذخایر معدنی ایران بر اساس برآوردهای اولیه 700 میلیارد دلار است که با اکتشافات جدید این رقم تا هزار و 400 دلار برآورد می‌شود. هم اکنون ایران با 30 میلیون تن ذخایر کشف شده و 57 میلیون تن ذخایر بالقوه در میان 15 قدرت معدنی جهان قرار دارد.

    سال گذشته در سطح 200 هزار کیلومتر مربع از نقاط مستعد کشور اکتشافات جدید صورت گرفته و 250میلیون تن به ذخایر سنگ آهن ، 200 میلیون تن به ذخایر زغال سنگ و 30 تن به ذخایر طلای کشور اضافه شده است.

    با وجود این ظرفیت‌های بالقوه در بخش معدن این بخش یک درصد تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص می‌دهد که این سهم در فراورده‌های معدنی به 5درصد می‌رسد. همچنین ایران رتبه پانزدهم فولاد، نهم سیمان و مس، دهم سنگ‌آهن، بیست و چهارم آلومینیوم و دوم در سنگ‌های تزئینی جهان را به خود اختصاص داده است.

    هر واحد ارزش افزوده مواد معدنی 3 واحد ارزش افزوده نصیب اقتصاد ملی کشورها می‌کند و 45 درصد تولید ناخالص ملی دنیا حاصل منابع معدنی و زیرزمینی است.

    برنامه‌ریزی برای دستیابی به تولید 50 میلیون تن فولاد و 400 هزار تن مس کاتد و افزایش تولید آلومینیوم به 700 هزار تن برنامه‌های این بخش در برنامه ششم است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها