عصر خودرو

افت اونس پس از رشد نرخ بهره آمریکا قطعی نیست

ابهام طلایی در هفته تاریخ ساز

عصر بازار- در حالی که حاضران و ناظران بازارهای جهانی فلزهای گرانبها چشم به نشست این هفته بانک مرکزی آمریکا دوخته‌اند، پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت درباره روند فلز زرد دچار اختلاف شده است.

ابهام طلایی در هفته تاریخ ساز
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در حالی که نشست فدرال رزرو می‌تواند با انقباض سیاست پولی در آمریکا برای اولین بار در حدود یک دهه گذشته، تاریخ‌ساز شود، آخرین نظرسنجی‌های دوقلوی پایگاه اینترنتی کیتکو بازتاب‌دهنده این اختلاف است.

    نظرسنجی‌های دوقلو
    اونس طلا در هفته کاری گذشته با 1/1 درصد افت به قیمت 1074 دلار رسید تا در آستانه برگزاری نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو، هفتمین هفته افت خود در 8 هفته گذشته را تجربه کرده باشد. افت ارزش طلا در هفته گذشته در حالی که فلز زرد در هفته پیش از آن رشد ارزش را تجربه کرده بود، پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت را تحت‌تاثیر قرار داده است. در آخرین نظرسنجی کیتکو از سرمایه‌گذاران خرد، «کاهشی‌ها» غالب شده‌اند در حالی که در میان کارشناسان حرفه‌ای حس «افزایشی» غالب است. آنچه تحلیلگران بیشتر به آن اشاره می‌کنند، احتمال پوشش کوتاه‌مدت معامله‌گران پس از نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو است. این نشست آخرین نشست این کمیته در سال 2015 میلادی است که در آن ممکن است نخستین افزایش نرخ بهره وجوه فدرال در حدود 10 سال گذشته تصویب شود.

    در نظرسنجی این هفته کیتکو از مخاطبان، 452 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 116 نفر معادل 26 درصد، افزایش و 299 نفر معادل 66 درصد، کاهش قیمت‌های طلا در هفته جدید کاری را پیش‌بینی کرده‌اند. 35 نفر معادل 8 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند. در نظرسنجی از حرفه‌ای‌های بازار نیز 18 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 9 نفر معادل 50 درصد، افزایش و 5 نفر معادل 33 درصد، کاهش قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده‌اند. 3 نفر معادل 17 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند.

    تحلیل‌های کوتاه‌مدت
    تد اسلوپ، دلال ارشد بازار کالا در موسسه iiTrader می‌گوید که در کوتاه‌مدت نظری مثبت نسبت به بازار دارد؛ چراکه حس اخیر بازار بیش از اندازه منفی بوده است. او توضیح می‌دهد که در دو هفته گذشته، سفته بازان طلای آتی فعالیت زیادی داشته‌اند و همزمان، فروشندگان تضعیف شده‌اند:‌‌ «من نمی‌گویم که قیمت‌ها نمی‌توانند پایین‌تر بروند. من فقط فکر می‌کنم که در این شرایط نباید برای سود دست به فروش زد. اگر در دو هفته آینده، رشدی در بازار نباشد، من تعجب خواهم کرد.»

    دیگر تحلیلگران با توجه به این نکته افزایشی هستند که انتظار دارند بازارها که ماه‌ها است در انتظار تغییر سیاست پولی فدرال رزرو آمریکا هستند، پس از وقوع این امر، آسوده‌تر عمل کنند. پیش‌بینی می‌شود کمیته بازار آزاد فدرال رزرو در نشست روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه خود، نرخ بهره وجوه فدرال را 25 /0درصد بالا ببرد. رونالد پیتر استوفرل، مدیر سرمایه در موسسه «اینکریمنتوم‌ای جی» می‌گوید: «بازارها همین حالا هم قیمت‌های خود را با پیش‌بینی افزایش نرخ‌های بهره تنظیم کرده‌اند، اما دلار آمریکا هفته آینده بخشی از ارزش خود را از دست خواهد داد که عامل مثبتی برای طلا خواهد بود.» او می‌افزاید:‌ «فدرال رزرو پس از ماه دسامبر برای افزایش نرخ‌های بهره عجله نخواهد داشت و از این رو ما شاهد تضعیف دلار و تقویت کالاهای پایه خواهیم بود.»  با این همه، برخی از تحلیلگران متقاعد نشده‌اند که طلا می‌تواند در کوتاه‌مدت مسیر خود را تغییر دهد. ریچارد بیکر، دبیر Eureka Miner Report می‌گوید که طلا تنها در برابر دلار عملکرد ناامیدکننده‌ای نداشته است، بلکه در برابر ارزهای عمده دیگر مانند ین و یورو نیز کم رمق بوده است. او می‌افزاید که تضعیف قیمت‌های نفت نیز باعث می‌شود اونس نتواند از مدار 1070 دلار فاصله زیادی بگیرد:‌ «فلز زرد نسبت به نفت خام، مس و نقره، رشد داشته اما در مقابل ین و یورو افت کرده است. این افت، از آنجا مهم است که انقباض در برابر ارزهایی که تضعیف شده‌اند، برای طلا یک خط قرمز است. طلا در هفته جدید احتمالا با افت روبه‌رو خواهد شد، اما بالای کف 3 دسامبر یعنی مرز 1045 دلار خواهد ماند.»

    سطوح حمایتی و مقاومتی
    تازه‌ترین تحلیل فنی «اف ایکس امپایر» نشان می‌دهد قیمت جهانی طلا در کوتاه‌مدت بین سطح حمایتی 1060 و سطح مقاومتی 1100 دلاری در نوسان خواهد بود. براساس گزارش این پایگاه اینترنتی، تحلیل‌های فنی نشان می‌دهد که سطح حمایتی بهای فلز زرد در کوتاه‌مدت 1060 دلار خواهد بود و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا به‌زودی با افت بیشتری روبه‌رو خواهد شد. اگر این سطح حمایتی شکسته شود قیمت طلا احتمالا تا 1050 دلار در هر اونس کاهش خواهد یافت و زمینه لازم برای افت قیمت طلا تا 1000 دلار فراهم خواهد شد. سطح مقاومتی قیمت طلا نیز در شرایط کنونی 1100 دلار است و با شکسته شدن این سطح می‌توان به افزایش بیشتر قیمت طلا امیدوار بود. تازه‌ترین نظرسنجی‌ها از کارشناسان اقتصادی و فعالان بازارهای بین‌المللی نشان می‌دهد احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در نشست این هفته به 85 درصد افزایش یافته است. این داده، مهم‌ترین داده هفته است، اما دیگر داده‌ها و رویدادهای تاثیرگذار بر روند بازارها در هفته کاری پیش رو را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها