عصر خودرو

بررسی سهام گروه پتروشیمی در بازار سرمایه

سهام پتروشیمی بخریم یا نخریم؟

عصر بازار: به گفته کارشناسان در صورت توافق، سهام گروه پتروشیمی به دلیل طرح های توسعه‌ای این صنایع می‌تواند رشد خوبی داشته‌باشد. هچنین مزیت صادراتی نیز برای این گروه محفوظ است.

سهام پتروشیمی بخریم یا نخریم؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از  اقتصادنیوز،‌ در رشد هیجانی هفته‌های اخیر بورس اوراق بهادار، شاخص گروه فرآورده‌های نفتی،‌ بیشترین رشد گروهی را به خود اختصاص داده و رشد بیش از 7 هزار و 500 واحدی امروز آن نیز نشان‌دهنده این است که سرمایه گذاران بازار سهام به خرید سهام این گروه علاقه زیادی دارند. این در حالی است که اکثر کارشناسان معتقدند بیش از توافق، قیمت جهانی نفت و قیمت خوراک پتروشیمی‌ها که توسط دولت تعیین می‌شود، تاثیر گذاری در رشد یا سقوط این سهام دارد.

    در همین رابطه،‌ احمد مهدوی، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: توصیه می‌کنم افرادی که برای سرمایه‌گذاری به سمت بازار سرمایه می‌آیند، به سمت خرید سهام گروه پتروشیمی بروند، مهمترین دلیل برای این توصیه این است که در حال حاضر صنایع پتروشیمی کشور مزیت صادراتی زیادی دارند و هیچگاه دچار نوسان عمده نمی‌شوند.

    او افزود: آنچه مسلم است،‌ دنیا به محصولات ما نیاز دارد و این صنایع می‌توانند محل مناسبی برای سرمایه گذاری باشند، زیرا صنعت پتروشیمی ملی نیست، بلکه فراملی است. در حال حاضر 55 درصد از محصولات پتروشیمی تولید داخل، صادرمی‌شود. این در حالی است که هیچ محصول دیگری، صادرات 55 درصدی ندارد. حتی پسته که یک کالای خاص است،‌ در این حجم صادرات ندارد. البته پتروشیمی‌ها روند رو به رشد و طرح های تکمیلی و توسعه‌ای دارند که این موضوع دلایل بنیادی برای خرید سهام این صنایع را تقویت می‌کند.

    مهدوی در خصوص ابهام قیمت خوراک پتروشیمی ها گفت: در آیین نامه شش ماه به دولت مهلت داده شده‌بود که قیمت خوراک تعیین شود و هنوز این دوره شش ماهه تمام نشده‌است. اما حداکثردر 15 روز تا 1 ماه آینده قیمت خوراک هم مشخص می‌شود و این ریسک بازار پتروشیمی ها از بین می رود.

    در همین رابطه ولید هلالات، کارشناس بازار سرمایه گفت: همه سهم‌های گروه پتروشیمی در یک دسته نیستند. برخی از آن ها متانول تولید می کنند، تعدادی اوره تولید می کنند و برخی هم تولید کننده پلیمر هستند. برای خرید برخی شرکت‌ها مثل پتروشیمی شیراز یا شبریز که اوره تولید می کنند، مزیت خوبی دارند و‌ در گروه پلیمری هم پتروشیمی مارون از مزیت بالایی برخوردار است.

    این تحلیلگر گروه پتروشیمی خاطرنشان کرد: از سوی پتروشیمی‌هایی که تحت تاثیر نرخ ارز هستند، ‌با توجه به این که در صورت توافق، نرخ دلار کاهش پیدا می کند، نمی توانند جذاب باشند. همچنین باید توجه کرد که قیمت خوراک این دسته توسط مرکز مبادلات تعیین می‌شود و تک نرخی شدن ارز به نفع این گروه نیست. به همین علت نمی‌‌توان گفت با توافق هسته ای حتما باید سرمایه‌های زیادی به سمت این گروه برود، اما باید به این موضوع توجه کرد که پتروشیمی ها پس از توافق می توانند طرح‌های توسعه‌ای اجرا کنند که البته این موضوع زمان‌بر است و در یکی دو سال آینده اتفاق نمی‌افتد.

    هلالات درباره رشد هیجانی گروه فرآورده های نفتی در هفته‌های اخیر گفت: در واقع دلیل اصلی رشد این گروه این است که سود خوبی در مجامع تقسیم می‌کنند، ‌اما از لحاظ بنیادی در این گروه هنوز خبر خاصی وجود ندارد.

    برچسب ها