عصر خودرو

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری غدیر؛

اصلاح نظام اقتصادی کشور باید از بانک ها شروع شود

عصر بازار- نظام اقتصادی ایران بانک محور است اما نمی شود این را از اساس غلط ارزیابی کرد چون کشورهایی مثل آلمان و ژاپن هم بانک محور هستند بنابراین این ادعا که کشور بانک محور روی مدار غلط حرکت می کند، نادرست است بلکه آنچه غلط است ناهماهنگی در نظام اقتصادی کشور است.

اصلاح نظام اقتصادی کشور باید از بانک ها شروع شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، غلامرضا سلیمانی امیری، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری غدیر با بیان مطلب فوق گفت: شرکت های ایرانی در ابتدا برای تأمین مالی به سمت نظام بانکی می روند و بعد از آن به بازار سرمایه به عنوان یک گزینه تأمین مالی نگاه می کنند. در حالیکه در یک نظام اقتصادی پیش رفته باید ارکان اقتصاد همپوشانی داشته باشند نه اینکه علیه یکدیگر حرکت کنند.

    وی در این باره توضیح داد: بازار سرمایه ایران خیلی کوچک است و از طرفی در فرهنگ ما این موضوع نهادینه شده که پول در بانک است بنابراین اشخاص و شرکتها برای دریافت وام و تسهیلات ابتدا به سمت بانک می روند.

    این کارشناس ارشد بازار سرمایه با بیان اینکه متأسفانه بانک ها در بخش بهره و سود بانکی به فکر اقتصاد مملکت نیستند، اظهار داشت: در شرایط رکود در بازار، نرخ سود مؤثر به 31 درصد رسیده پس باید شرکت بازدهی 50 درصدی داشته باشد که بتواند از پس پرداخت این میزان سود برآید که کسب چنین سودی در شرایط کنونی بسیار سخت و گاه غیرممکن است.

    سلیمانی امیری خاطر نشان کرد: اگر نظام به دنبال اصلاح اقتصادی است باید از بانک ها شروع کند، چون اگر نرخ تورم پایین بیاید اما کاهش نرخ سود با انواع و اقسام دلایل منتفی شود، اصلاحی در نظام اقتصادی کشور صورت نمی گیرد.

    مدیرعامل سرمایه گذاری غدیر با بیان اینکه باید به موضوع کاهش نرخ سود و بهره بانکی ورود جدی شود، گفت: نرخ تمام شده پول در کشور بالاست، بنابراین نظام بانکی در خدمت نظام اقتصادی کشور و اقتصاد مقاومتی حرکت نمی کند.

    وی با بیان این نکته که اقداماتی که در موازات بازار سرمایه گرفته شد این بازار را در کشور ضعیف کرده است، گفت: تمام شرکتها درآمد سال آینده را با 10 تا 20 درصد تعدیل منفی ارائه کردند و حتی در طول میان دوره های سال جاری نیز بعضی شرکت ها تعدیل منفی دادند.

    وی با تأکید بر این نکته که هزینه مالی شرکت ها بالاست، با ذکر مثالی توضیح داد: هزینه مالی ایران خودرو بیش از 3 هزار میلیارد تومان است، این شرکت چطور می تواند به حیات خودش ادامه بدهد؟ نزدیک به 9 هزار میلیارد تومان وام دارد! سایر شرکتها هم وضعیت مشابهی دارند.

    سلیمانی امیری درباره عدم نقدینگی در بازار سرمایه گفت: پول در دست مردم وجود دارد اما سهامدار هوشیار است و در جایی که می داند خبری از بازدهی وجود ندارد سرمایه گذاری نمی کند اما به محض اینکه خبر انتشار اوراقی مانند اوراق سلف موازی در بورس کالا و انرژی می آید برای خرید آن تا چند برابر میزان عرضه صف خرید تشکیل می دهند پس نمی توان گفت بازار از پول خالی است بلکه بازار نیاز به اطمینان سرمایه گذار از کسب بازدهی دارد.

    وی در ادامه افزود: مردم علاقه مند به سرمایه گذاری هستند و حاضرند پولشان را در بورس سرمایه گذاری کنند، بنابراین اگر دولت حتی بتواند از نظر روانی به بخش تولید و بورس کمک کند تا اعتماد مردم به بازار برگردد شکی در این نخواهد بود که پول به صنعت و بورس بازمی گردد و همین امر سرعت حرکت این چرخه را بیشتر می کند.

    سلیمانی امیری با اشاره به اینکه بازار سرمایه در برون رفت صنعت از رکود نقش دارد، گفت: درباره نرخ خوراک بعد از 9 ماه از سال، دولت، به صورت ضمنی با 10 سنت موافقت کرد اما هنوز به طور واضح این موضوع روشن نشده است، بعد صحبت از چرایی رکود می شود.

    این کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: دو سه سال پیش صادرات پتروشیمی به 17 میلیارد دلار رسیده بود اما هم اکنون به دلیل همین مشکلات به 12 میلیارد دلار رسیده است. در حالیکه حتی با گاز ارزانی که ایران دارد می توان به راحتی صادرات غیر پتروشیمی را رونق داد و حرکت به این سمت، بازار سرمایه را فعال می کند و باعث رشد اقتصادی کشور می شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو