عصر خودرو

معاون امور دریایی سازمان بنادر:

ظرفیت بنادر شمالی ایران به ۱۳۰ میلیون تن رسید

عصر بازار- معاون امور دریایی سازمان بنادر گفت: هم اکنون ظرفیت جابه‌جایی کالا در بین کشورهای حاشیه دریای خزر به ۱۳۰ میلیون تن رسیده است.

ظرفیت بنادر شمالی ایران به ۱۳۰ میلیون تن رسید
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، هادی حق‌شناس در حاشیه مراسم نشست بررسی همکاری در زمینه ایمنی دریانوردی دریای خزر با بیان اینکه تردد کشتی و حمل و نقل کالا در دریای خزر افزایش یافته است، اظهار کرد: هم اکنون 30 میلیون تن کالا در دریای خزر جا به جا شده و 300 کشتی همواره در این دریا تردد می‌کنند.

    وی ادامه داد: بنادر تمامی کشورهای اطراف دریای خزر از جمله ایران، ترکمنستان، باکو، آذربایجان، روسیه و قزاقستان در حال تکمیل و توسعه ظرفیت‌های خود هستند.

    حق‌شناس تأکید کرد: ظرفیت بنادر تمامی کشورها در حاشیه خزر به 130 میلیون تن رسیده و زمانی که حجم کالا در این دریا افزایش یابد در نتیجه ایمنی، امنیت و حفظ محیط زیست در دستور کار قرار می‌گیرد.

    معاون امور دریایی سازمان بنادر با بیان اینکه در صد سال گذشته نیازی به تدوین استانداردهای خاص در این دریا نبود، گفت: هم اکنون با افزایش ترددها نیازمند تدوین مقررات جدید که مورد تأیید تمامی کشورهای حاشیه دریای خزر باشد هستیم.

    وی با اشاره به اینکه طبق کنفوانسیون‌های بین المللی، دریای خزر یک دریای بسته به شمار می‌رود، افزود: طبق قوانین مصوب در IMO در دریاهای بسته قوانین و مصوبه‌های کنفوانسیون‌ها الزامی برای اجرایی شدن، ندارند.

    معاون امور دریایی سازمان بنادر تأکید کرد: کشور ایران از سال 94 به دنبال تدوین پروتکلی است که ایمنی و حفاظت از محیط زیست دریای خزر را تأمین کند.

    حق‌شناس اظهار کرد: کشور روسیه نیز در این زمینه نامه ای به دبیرکل IMO جهت دریافت مشاوره ارسال کرده و این موضوع نشان دهنده اهمیت ایمنی دریای خزر بین تمامی کشورها است.

    وی افزود: تمامی مفاد کنفوانسیون IMO قابلیت اجرایی در دریای خزر را ندارد، بنابراین حفظ ایمنی و ارتقا محیط زیست دریای خزر تنها مسئله‌ایست که در این زمینه با اهمیت است.

    معاون امور دریایی سازمان بنادر گفت: در تفاهم‌نامه جدیدی که به امضا خواهد رسید بازرسی از کشتی‌ها و اعمال قوانین و مقررات جدید مهم‌ترین مسئله است.

    برچسب ها