عصر خودرو

گزارش مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سیمان سپاهان

عصر بازار- گزارش مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سیمان سپاهان منتهی به سال مالی ۳۱/۶/۹۴ به شرح زیر می باشد.

گزارش مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سیمان سپاهان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»  به نقل از تامین سرمایه نوین، زمان و محل برگزاری این مجمع ساعت 9 صبح مورخ 18/9/94 در سالن همایش های مجتمع فرهنگی و ورزشی تلاش بوده است.

    مجمع عمومی عادی شرکت سیمان سپاهان با حضور بیش از 87% سهامداران شرکت برگزار و صورت های مالی مورد تصویب قرار گرفت . سود نقدی 150 ریال (تقسیم 84 % سود خالص) به ازای هر سهم مورد تصویب قرار گرفت . از اتفاقات مهم شرکت در سال گذشته بهره برداری از طرح بسته بندی مکانیزه و پروژه اختلاط سرباره که منجر به افزایش تولید سیمان سرباره ای و رشد 25%  مصرف سرباره شده است که این قضیه باعث کاهش بهای تمام شده تولید سیمان می شود .

    گزارش هیات مدیره
    در ابتدای جلسه گزارش عملکردی از طرف مدیر عامل ارائه شد که نکات مهم آن در ذیل ذکر شده است :

    1-    بهره برداری از طرح بسته بندی مکانیزه با ماشین آلات آلمانی  به ظرفیت 350 تن در ساعت که برای اولین بار در ایران انجام شده است و مزیت مهمی برای محصولات صادراتی است .

    2-    بهره برداری از پروژه اختلاط که باعث افزایش 25% مصرف سرباره و در نتیجه کاهش بهای تمام شده سیمان می شود .

    3-    امکان تولید حدود 10 محصول به طور همزمان

    4-    امکان استفاده از حمل و نقل ریلی به عنوان تنها شرکت سیمان کشور که در سال گذشته حدود 10 درصد صادرات سیمان از طریق خطوط ریلی صورت پذیرفته است .

    5-    از لحاظ ظرفیت تولیدی سومین تولید کننده سیمان ولی از لحاظ فروش داخلی رتبه دوم را در سال گذشته کسب کرده است .

    6-    افزایش عوارض 5 برابری صادرات سیمان به عراق در چند ماه گذشته که با توجه به اینکه حدود 70% حجم صادرات سیمان ایران به عراق صورت می گیرد باعث کاهش قابل توجه صادرات سیمان ایران به عراق شده است .

    7-    جایگزینی صادرات کلینکر به عنوان ماده اولیه با توجه به وضع عوارض از سوی کشور عراق بر روی سیمان

    8-    کاهش تقاضای مصرف سیمان کشور به دلیل کاهش قابل توجه ساخت و ساز در بخش مسکن و کاهش بودجه عمرانی دولت

    9-    فروش پودر سرباره برای اولین بار

    10- استاندارد های زیست محیطی شرکت در وضعیت بسیار خوبی است به طوری که با نصب فیلتر هیبریدی میزان انتشار گرد و غبار شرکت به کمتر از  ازmg/m3  20 رسیده در حالی که استاندارد محیط زیست mg/m3  100 می باشد .

    بندهای حسابرسی و بحث های مرتبط

    ·        در مورد بند 5 اعلام شد که تعیین میزان دقیق بدهی مالیاتی منوط به اظهار نظر سازمان مالیاتی می باشد که از سوی شرکت در حال پیگیری است .

    ·        در مورد بند 6 اعلام شد که چون سرمایه گذاری از نوع بلندمدت می باشد و ارزش جایگزینی بسیار بالاتر از بهای تمام شده ثبت شده در دفاتر شرکت است ، ذخیره ای بابت کاهش ارزش سهام در نظر گرفته نشده است .

    ·        در جواب بند 7  اعلام شد که در تهیه پوشش بیمه ای از نظرات مشاور بیمه استفاده شده است .

    ·        در جواب بند 8 مشکلات نقدینگی به عنوان عامل عدم پرداخت سود بعضی از سهامداران حقیقی اعلام شد که با توجه به اعتراض شدید سهامداران  با تعهد شفاهی مدیرعامل پایان اسفندماه به عنوان ضرب العجل پرداخت سود مالی 92-93 اعلام شد .

    ·        در مورد بند 10 اعلام شد که کمیته پیگیری مطالبات تشکیل شده که جلسات هفتگی منظم جهت پیگیری وصول مطالبات برگزار می کند . در مورد تجهیزات خنک کن خریداری شده برای خطوط 1 و 2 اعلام شد که امکان فروش آن ها میسر نگردیده و برنامه ریزی جهت نصب یکی از آن ها در حال انجام است .

    سوال و جواب
    ·        حجم عمده سوالات و بحث ها راجع به عدم پرداخت سود بخشی از سهامداران حقیقی بود که به شدت مورد اعتراض سهامداران حقیقی قرار گرفت و منجر به قول شفاهی مدیر عامل مبنی بر پرداخت تا پایان اسفند ماه شد .

    ·        کاهش قیمت سهم و عدم حمایت شرکت از سهم موجب اعتراض سهامداران بود که آقای علی محمد بد رییس مجمع و رییس هیات مدیره (نماینده شرکت توسعه سرمایه و صنعت غدیر) بیان کرد که هزینه ایجاد یک واحد یک میلیون تنی سیمان حدود 600 میلیارد تومان می باشد که با توجه به ظرفیت بیش از سه میلیون تنی شرکت و همچنین سرمایه گذاری در سهام شرکت های سیمانی ، ارزش جایگزینی شرکت بالغ بر 2,000 میلیارد تومان می باشد در حالی که ارزش بازار شرکت در بورس حدود 200 میلیارد تومان می باشد . بنابراین سهامداران را دعوت به صبوری نمود و اظهار امیدواری نمود که با توجه به اجرایی شدن برجام اثرات آن از خرداد ماه آینده در صنعت ظاهر شود .

    ·        مدیر عامل شرکت جایگزینی صادرات کلینکر با سیمان برای کشور عراق را به دلیل وضع عوارض 5 برابری بر واردات سیمان از سوی عراق را مهمترین دستاورد شرکت در سال گذشته عنوان کرد و آن را ناشی از ساختار قوی بازاریابی و ارائه خدمات در سیمان سپاهان دانست . وی گفت هر چند شرکت حمل و نقل رهنورد سپاهان شرکت زیانده ای می باشد اما پشتوانه مهم شرکت جهت صادرات سیمان می باشد . حتی با وجود قیمت پایین تر رقبا نسبت به شرکت اما به دلیل کیفیت بالاتر محصولات و جایگاه و سابقه خدماتی مناسب سیمان سپاهان ، شرکت موفق به افزایش حدود 80 درصدی صادرات کلینکر شده است .

    سود نقدی

    سود خالص هر سهم شرکت اصلی 178 ریال بود که 150 ریال آن به عنوان سود نقدی تقسیم گردید . (تقسیم 84% سود خالص)

    سایر مصوبات
    ·        تصویب صورت های مالی

    ·        تغییر حسابرس و تعیین موسسه حسابرسی نوین نگر مانا به عنوان  حسابرس و بازرس قانونی (سال گذشته شرکت آزموده کاران) و موسسه آزموده کار به عنوان حسابرس علی البدل انتخاب گردید .

    ·        روزنامه­ «اطلاعات» به‌عنوان روزنامه­ کثیرالانتشار جهت درج آگهی‌های شرکت در سال مالی 94  انتخاب گردید .
    ·        پاداش هیات مدیره با کاهش 20 % نسبت به سال گذشته 2,500 میلیون ریال تعیین گردید .
    ·        حق حضور اعصای هیات مدیره با افزایش 20 % مبلغ 11,000,000 ریال تعیین گردید .

    جمع بندی
    هر چند سال گذشته و امسال از بدترین سال های صنعت سیمان بوده است ولی در مجموع عملکرد عملیاتی و سود عملیاتی شرکت سیمان سپاهان قابل قبول بوده است . (کاهش 1 % سود عملیاتی 93-94 نسبت به سال 92-93 ) همچنین شرکت به خوبی توانسته از مزیت های خود در جهت کاهش ریسک شرکت استفاده کند و علیرغم فاصله زیاد از مرزهای صادراتی و مشکلات پیش آمده برای صادرات حتی افزایش صادرات هم داشته باشد . (حدود 12% افزایش حجم صادرات)

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها