عصر خودرو

بیشترین رشد هفتگی سکه در دو ماه

ایست به دلار در هفته هفتم

عصر بازار- در سومین هفته آذرماه، ترمز افزایش دلار کشیده شد تا روند صعودی این ارز پس از ۶ هفته متوقف شود. روز چهارشنبه، آخرین روز کاری هفته گذشته، دلار ۲ تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت ۳ هزار و ۶۴۰ تومان رسید. با ثبت این نرخ، شاخص بازار ارز نسبت به آخرین قیمت هفته پیش از آن یعنی پنج‌شنبه ۱۲ آذر نوسان قیمتی را تجربه نکرد تا رشد آن پس از ۶ هفته افزایش متوالی متوقف شود. به گفته فعالان، افزایش احتیاط معامله‌گران در خرید ارز و کاهش تقاضا ازجمله عواملی بودند که به کاهش جزئی دلار در روز چهارشنبه کمک کردند.

ایست به دلار در هفته هفتم
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در سکون هفتگی دلار، سکه تمام بهار آزادی بیشترین رشد خود را از اواخر مهرماه تجربه کرد. چهارشنبه سکه با 2 هزار تومان رشد به قیمت 921 هزار تومان رسید تا میزان رشد هفتگی آن نیز به 1/ 1 درصد برسد. این بیشترین میزان رشد سکه از آخرین هفته مهرماه بود و موجب شد که جهت حرکتی آن تغییر کند. در دومین هفته آذرماه، سکه کاهش 1/ 0 درصدی را تجربه کرده بود.

    بازار آرام و پراحتیاط
    هفته گذشته بازار ارز، نوسانات چندانی نداشت و دلار تغییرات قیمتی خود را در یک بازه محدود ثبت کرد. به گفته فعالان بازار، هفته گذشته تعداد زیادی از معامله‌گران در انتظار مشخص شدن جهت قیمتی حرکت دلار، ‌معاملات خود را متوقف کرده بودند و احتیاط در خرید و فروش ارز بیش از پیش مشهود بود. دلار در چنین فضایی، معاملات خود را با کاهش قیمت آغاز کرد. شنبه، شاخص بازار ارز 10 تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 3 هزار و 630 تومان رسید. یکشنبه این ارز با 5 تومان کاهش دیگر به قیمت 3 هزار و 625 تومان رسید. به گفته فعالان، خروج تقاضای زائران عتبات عالیات و کاهش تقاضا عامل اصلی افت دلار در دو روز ابتدای هفته بودند. پس از دو روز کاهش، در روز دوشنبه جهت قیمتی دلار تغییر کرد و این ارز با 20 تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 645 تومان رسید. به گفته حاضران در بازار، مثلث«بالا رفتن خریدهای خالی‌فروشان متضرر»، «کاهش حجم ارز نقدی بازار» و «بالا بودن ارزش دلار در کشورهای همسایه» سه عاملی بودند که به رشد قیمت کمک کردند. پس از این افزایش، دلار روند کاهشی خود را با سرعت آرامی در پیش گرفت و مجموعا در دو روز انتهایی هفته، 5 تومان کاهش قیمت را تجربه کرد. سه‌شنبه دلار با 3 تومان کاهش به قیمت 3 هزار و 642 تومان رسید. در ادامه این روند، چهارشنبه، دلار با 2 تومان کاهش دیگر به قیمت 3 هزار و 640 تومان رسید. ثبت این نرخ موجب شد شاخص بازار نسبت به آخرین قیمت هفته پیش از آن نوسان خاصی را تجربه نکند و پس از 6 هفته رشد متوالی، ‌افزایش این ارز متوقف شود.

    ساز مخالف یورو
    روز چهارشنبه، برخلاف کاهش دلار، قیمت یورو در بازار داخلی افزایشی 50 تومانی را تجربه کرد و به قیمت 3 هزار و 995 تومان رسید. تقویت ارزش یورو در برابر دلار در بازارهای جهانی عامل اصلی نزدیک شدن ارز اروپایی به مرز 4 هزار تومان بود. روز چهارشنبه برخی صرافی‌ها قیمت 4 هزار تومان را نیز برای ارز اروپایی ثبت کردند، اما قیمت عمده بازار زیر این مرز بود. به گفته فعالان، روز چهارشنبه فضای بازار بیشتر تحت‌تاثیر برخورد نیروی انتظامی با دلالان ارزی قرار داشت.  به گزارش خبرگزاری‌ها، نیروی انتظامی صبح چهارشنبه در عملیات ضربتی در بازار ارز و مقابل پاساژ افشار (پایین‌تر از میدان فردوسی)، دلالان حاضر در این محدوده را جمع‌آوری کرد. مدیرکل مبارزه با قاچاق کالا و ارز تعزیرات حکومتی از بازداشت 48 دلال ارز طی عملیات چهارشنبه خبر داد.  اقدام نیروی انتظامی در حالی انجام شد که روز سه‌شنبه وزیر دادگستری در نشست مبارزه با فساد اداری بر اجرایی شدن قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز تاکید کرده بود. براساس این قانون انجام هرگونه فعالیت ارزی شامل خرید و فروش و انتقال بدون مجوز بانک مرکزی غیرقانونی است.

    در ابتدای روز چهارشنبه واکنش معامله‌گران به این اقدام هیجانی بود و تا ساعت 2 بعدازظهر، دلار تا قیمت 3 هزار و 650 تومان بالا رفت. اما با کاهش هیجان و عادی‌تر شدن فضای بازار، قیمت که بدون اثرگذاری عوامل بنیادی رشد کرده بود، در مسیر کاهش قرار گرفت و نهایتا با قیمت 3 هزار و 640 تومان به‌کار خود پایان داد.

    ادامه احتیاط یا نوسان؟
    در 2 هفته گذشته، شاخص بازار ارز تغییرات قیمتی چندانی را تجربه نکرده است تا انتظارات افزایشی معامله‌گران تا حدی تعدیل شود. به گفته فعالان، در این فضا برخی معامله‌گران انتظار دارند که دلار در هفته جاری همین مسیر کم‌نوسان را ادامه دهد و تغییرات قیمت چندانی را تجربه نکند. به گفته آنها کاهش تقاضا که عمدتا ناشی از خروج تقاضای زائران عتبات عالیات بوده است، موجب شده که ظرفیت رشد دلار پایین بیاید. به کاهش تقاضا برخی عوامل روانی و احتیاطی را نیز باید اضافه کرد. به اعتقاد فعالان، برخورد نیروی انتظامی با برخی دلالان بازار ارز در صبح روز چهارشنبه موجب خواهد شد که دلالان معاملات خود را با احتیاط بیشتری انجام دهند. در واقع، کاهش تحرکات سفته‌بازان ارزی یکی از عواملی است که انتظارات افزایشی را پایین آورده است. نزدیک شدن به مراحل نهایی برجام و برداشته شدن تحریم‌ها دیگر عاملی است که کاهش تقاضای معامله‌گران را در پی داشته است.

    در دیگر سو، برخی فعالان انتظار دارند که دلار در هفته جاری رشد قیمت را تجربه کند. به اعتقاد این دسته، احتمال ورود تقاضای فصلی ژانویه نیرویی است که موجب افزایش تقاضا و تحریک قیمت خواهد شد. از سوی دیگر به گفته آنها، برخورد با دلالان می‌تواند اثر معکوسی در بازار داشته باشد؛ یعنی دلالان در کوتاه‌مدت سعی کنند با تحرکات خود و ایجاد جو روانی قیمت را در مسیرافزایشی قرار دهند.

    گذر کانالی سکه
    در آخرین روز هفته گذشته، سکه تمام بهار آزادی افزایش قیمت را تجربه کرد تا این فلز گرانبها از کانال 919 هزار تومان عبور کند و در کانال 920 هزار تومان به‌کار هفتگی خود پایان دهد. روز چهارشنبه سکه با 2 هزار تومان رشد به قیمت 921 هزار تومان رسید. این رشد بیشتر ناشی از رشد جزئی اونس تا ساعت 4 بعدازظهر روز چهارشنبه بود. سکه از ابتدای هفته گذشته تحت‌تاثیر افزایش طلای جهانی در مسیر افزایشی قرار گرفته بود. بخش زیادی از رشد هفتگی سکه نیز به رشد ابتدای هفته آن مربوط بود. در اولین روز هفته گذشته، سکه با 11 هزار تومان افزایش به قیمت 922 هزار تومان رسید. این رشد ناشی از صعود اونس در بازارهای جهانی بود. در واقع صعود اونس در بازارهای جهانی در جمعه دو هفته پیش، شنبه گذشته به بازار داخلی رسید و ثمره آن ثبت دو رکورد افزایشی برای سکه تمام بهار آزادی بود. افزایش 11 هزار تومانی نه تنها بیشترین مقدار رشد بهای سکه از تاریخ 24 مهر 94 بود؛ بلکه موجب شد این فلز گرانبها به بالاترین قیمت خود در یک ماه پیش از آن برسد. پس از این رشد هیجانی، فضای بازار سکه آرام‌تر شد و در ادامه هفته نوسانات چندانی را تجربه نکرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها