عصر خودرو

بازار ارز به کدام سو می‌رود؟

عصر بازار: در حالی قیمت دلار در بازار داخلی کشور در چند هفته گذشته رو به افزایش گذاشته است که از ابتدای آغاز به کار دولت روحانی ثبات نسبی قیمت دلار در بازار داخلی، کمک بزرگی به کنترل تورم در کشور کرده است. تک رقمی کردن نرخ تورم وعده‌ای از سوی دولت یازدهم که ممکن است، حالا با افزایش قیمت دلار و به تبع آن گران شدن کالاهای مصرفی مردم، بار دیگر تحقق آن به خطر بیافتد.

بازار ارز به کدام سو می‌رود؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، تجربه ماه‌های بعد از توافق نشان می‌دهد، هرگاه دلار که طی سال گذشته در بازارهای جهانی ارزشمندتر شده به قیمت 3500 تومان نزدیک می‌شود، دولت بلافاصله به آن عکس‌العمل نشان می‌دهد و باز قیمت زیر خط 3500 تومان باز می‌گردد. اما این بار دلار مرزهای 3500 تومان را شکست و به 3700 تومان رسید. کاهش قیمت نفت، کمبود منابع ارزی و کسری بودجه دولت شاید دلیل به وجود آمدن شایعاتی در خصوص تمایل دولت به افزایش قیمت دلار است. افزایش قیمت دلار راه حلی است که به گفته بعضی از کارشناسان، دولت پیشین نیز بارها از آن بهره برده است.
    از سوی دیگر دلار در سال‌هایی که قیمت آن در ایران ثابت مانده است، در بازارهای جهانی به شدت تقویت شده و با احتساب نرخ تورم کشور کم کم وقت آن رسیده که در بازار ایران هم افزایش قیمت داشته باشد. اما اگر این اتفاق تاکنون نیفتاده به این دلیل است که بازار ارز کشور تنها یک بازیگر اصلی دارد و تلاش‌ها برای به وجود آوردن یک بازار شناور هنوز به ثمر نرسیده است. پس در این شرایط می‌توان نتیجه گرفت که بازار تحت کنترل دولت تنها با تصمیم بانک مرکزی به حرکت در می‌آید. "ولی‌الله سیف" رئیس کل بانک مرکزی اما بالا رفتن قیمت دلار را مانند گذشته می‌داند و می‌گوید: سال پیش هم به دلیل تقاضاهای فصلی قیمت ارز به 3600 تومان افزایش یافت. اما در پایان سال قیمت‌ها کاهش یافتند. پس شرایط فعلی بازار ارز نیز طبیعی است. وی همچنین بانک مرکزی را ناظر بر تمام نوسانات بازار دانسته و اظهار امیدواری کرده که قیمت ارز به زودی متعادل شود. این در حالی است که سیف پرونده بورس ارز را دوباره با بورس نقدی ارز باز کرده و می گوید: این بورس برای ایجاد تعادل در بازار ارز و پوشش ریسک معاملات ارزی است.
    رئیس کل بانک مرکزی یکسان سازی نرخ ارز که حالا با افزایش قیمت دلار از آن دور شده را یکی از این نیازهای بورس ارز دانسته و اعلام کرده است: باید اقداماتی در جهت افزایش مناسبات بین‌المللی بین بانکی و برداشتن تحریم‌ها انجام شود تا بعد از آن هم اوراق مشتقه ارزی در بازار بورس عرضه شود. همچنین ابتدا باید بازار نقدی ارز وجود داشته باشد تا بعد از آن بازار مشتقات ارزی براساس نرخ یکسان ارز راه بیفتد.
    این صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی در حالی بیان شده که افزایش قیمت دلار شکاف میان ارز آزاد و مبادلاتی را عمیق‌تر کرده است و هنوز هم ایران سیستمی برای مدیریت ریسک معاملات ارزی ندارد. به همین بهانه با چند نفر از کارشناسان بازار ارز هم صحبت شدیم که شرح کامل آن را می‌خوانید.

    مدیرعامل گروه مالی نورالانوار
    نوسان قیمت دلار رانت به همراه می‌آورد
    مدیرعامل گروه مالی نورالانوار گفت: نوسان و تغییرات در قیمت دلار بدون وجود یک بازار خود انتظام برای ارز، رانت و کسب سودهای غیر متعارف به همراه دارد. 
    حسین نصیری با بیان اینکه افزایش اخیر قیمت دلار در بازار یک نوسان است و اثری مقطعی دارد، افزود: احتمالا نرخ دلار به 3500 تومان باز خواهد گشت در نتیجه این امر شوک کوچکی بیش نیست و تاثیری بر بازار سرمایه نخواهد داشت. اما در صورتی که قیمت دلار در دو هفته آتی حدود 3700 تومان پایدار بماند یا با افزایش کمی همراه باشد، می‌توان از شرکت‌هایی که صادرکننده هستند مانند صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی انتظار افزایش سودآوری و تعدیل مثبت سود را داشت. نصیری با اشاره به اینکه به احتمال زیاد دولت به افزایش نرخ دلار در بازار عکس‌العمل نشان خواهد داد، اضافه کرد: بازار ارز در دست دولت است و هرگونه تغییری در این بازار با کنترل دولت انجام می‌شود. بنابراین در این شرایط که دولت به دنبال تک نرخی کردن قیمت ارز نیز هست، اجازه نخواهد قیمت دلار بیشتر از این بالا رود. به گفته وی، افزایش قیمت دلار تورم‌زا خواهد بود و این مهم با سیاست‌های دولت برای تک رقمی کردن تورم در تضاد است. به این ترتیب با افزایش قیمت دلار، اجناس گران می‌شوند و کنترل تورم دچار مشکل می‌شود. مدیرعامل گروه مالی نورالانوار با بیان‌ اینکه معمولا با افزایش قیمت دلار این افزایش با وقفه‌ای 3 تا 6 ماهه به بورس می‌رسد، ادامه داد: در صورتی که افزایش قیمت دلار منجر به صعود شاخص بورس شود، سودآوری و سود اسمی افزایش می‌یابد و در عین حال تقاضا نیز برای قیمت سهام نیز بیشتر می‌شود.
    وی، تاثیر افزایش قیمت دلار را در بازار آتی زودتر از بقیه بازار دانست و بیان کرد: این تاثیرات با وقفه‌ای چند ماهه در صورت‌های مالی شرکت‌ها نمایانگر خواهند شد. بنابراین افزایش نرخ ارز به طور آنی روی بازار اثر ندارد و فقط زمانی که قیمت‌ها  تثبیت شود، این مهم بر بازار اثرگذار خواهد بود. ولی در حالت کلی کاهش ارزش پول ملی موجب ایجاد تورم می‌شود. نصیری تشریح کرد: قیمت سهام هم مانند کالا با افزایش نرخ دلار بالا خواهد رفت. اما این امر به این دلیل که با تحول اقتصادی پایدار و رشد اقتصادی همراه نیست به نفع اقتصاد کشور نخواهد بود و فقط قیمت اسمی را افزایش می‌دهد.
    مدیرعامل گروه مالی نورالانوار، اقتصاد کشور را نیازمند یک بازار خود انتظام ارز دانست و افزود: مهمتر از معاملات ارز در بازار ارز خود انتظام، معاملات فیوچرز و آپشن‌ها هستند. به این دلیل که این موارد موجب مدیریت ریسک خرید ارز خواهند شد. این در حالی است که در صورت عدم وجود این شرایط نوسان قیمت ارز باعث ایجاد رانت و کسب سودهای نامتعارف می‌شود. همچنین این مهم سبب ضرر به اقتصاد کشور و کسب منافع برای موج سوارها خواهد شد.
    وی در انتها گفت: سیاست دولت به جای کنترل ارز به صورت شناور، میخکوب کردن ارز در یک قیمت ثابت است. همچنین تغییرات و نوسان نرخ ارز برای کشور مفید نیست و رشد قیمت دلار بیشتر از کاهش نرخ آن برای اقتصاد ضرر به همراه دارد.

    یک استاد دانشگاه و کارشناس ارز
    دولت تمایلی به متوقف کردن روند صعودی نرخ دلار ندارد
    یک کارشناس ارز گفت: دولت در حال حاضر با کسری بودجه مواجه است و تمایلی برای متوقف کردن سیر صعودی نرخ دلار ندارد.
    میثم رادپور با بیان اینکه عوامل بلندمدت در نهایت بر افزایش قیمت دلار تاثیر گذاشت و نرخ آن را در بازار به 3670 تومان رساند، اضافه کرد: در حال حاضر دولت تمایل یا توانایی متوقف کردن روند صعودی نرخ دلار را ندارد. این در حالی است که در حال حاضر دولت با مشکلات جدی در رابطه با کاهش منابع ارزی به دلیل کاهش قیمت نفت، مواجه است و افزایش قیمت این ارز کمک به کاهش کسری بودجه دولت می‌کند. وی افزود: در سه سال گذشته افزایش قیمت دلار در بازارهای جهانی و نرخ برابری آن در برابر دیگر ارزها به ویژه یورو در بازار داخلی اعمال نشده و در واقع قیمت دلار متناسب با تورم در ایران افزایش نیافته است. در نتیجه قیمت کنونی دلار گران نیست. همچنین افزایش نرخ دلار در ایران طرف تقاضا را تحریک می‌کند. به نحوی که این امر، سبب به صرفه شدن واردات اجناسی می‌شود که پیش از این صرفه اقتصادی برای ورود به کشور نداشت.  این استاد دانشگاه به تقویت دلار در سطح بین‌المللی اشاره و بیان کرد: در حالی که ایران سالانه 15 درصد تورم دارد و دلار در بازارهای جهانی تقویت شده، بازار داخلی کشور شاهد افزایش این نرخ نبوده است و در نتیجه زمان افزایش قیمت آن فرا رسیده بود.
    رادپور این عدم افزایش قیمت دلار در سه سال گذشته را سبب بالا رفتن نرخ دیگر ارزها دانست و اضافه کرد: در حالی که  دلار در بازار جهانی با 25 درصد رشد همراه بوده، قیمت آن در کشور ثابت مانده است و این امر سبب می‌شود که تقاضا برای دیگر ارزها افزایش یابد.  وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش پیش‌بینی کرد: با رفع تحریم‌ها تقاضا برای دلار افزایش می‌یابد و در واقع نیاز ارزی که به صورت بالقوه بوده، بالفعل می‌شود. این در حالی است که ایران به عنوان یک کشور عمدتا واردکننده با ترازنامه تجاری منفی، پتانسیل این تقاضا را دارد و با افزایش تقاضا، قیمت دلار نیز افزایش خواهد یافت. بنابراین جای تعجب نیست که با رفع تحریم‌ها تقاضای پنهان برای دلار آشکار شود. این کارشناس ارز معاملات ارز را در شرایط کنونی تنها بر اساس نیاز دانست و تشریح کرد: به دلیل اینکه عرضه پاسخگوی تقاضا نیست، قطعا انتظار کاهش قیمت دلار را نخواهیم داشت و اگر بازار ارز با همین روند پیش برود و عرضه عمده دلار به بازار رخ ندهد، قیمت دلار کاهش نخواهد یافت.
    به گفته وی، تنش‌های شدید در بازار ارز وجود ندارد و دولت در صورت تمایل می‌تواند این بازار را به راحتی کنترل کند. در نهایت اینکه نرخ 4 هزار تومان رقم بزرگی برای دلار نیست.

    یک تحلیلگر تکنیکال
    سناریو افزایش قیمت دلار تا 3800 تومان محتمل است
    یک تحلیگر تکنیکال گفت: با تحلیل سناریوهای موجود، سناریو افزایش قیمت دلار تا 3800 تومان محتمل است.
    شکور علیشاهی با بیان اینکه بعد از توافق هسته‌ای ایران با غرب دلار از از 3100 تومان به 3670 رسید، ادامه داد: قیمت دلار در اواخر تیرماه 3180 تومان بود و بعد از این تاریخ دلار شروع به افزایش قیمت کرد. در ادامه این روند تا اواخر تابستان و قیمت 3480 تومان ادامه داشت و در این مدت تمام کندل‌ها سیاه رنگ بودند. پس از این مدت هم نوسانات از 3370 تا 3500 تومان تا آخر آبان ادامه پیدا کرد و بعد از آن نرخ دلار در اوایل آذر به 3670 تومان رسید. به گفته وی، با بررسی‌های انجام شده بر روی نمودارهای تکنیکال، سیگنال خرید برای دلار داده شده است. علیشاهی درباره آینده قیمت دلار در بازار داخلی نیز پیش‌بینی کرد: به دلیل وجود مقاومت نرخ دلار احتمالا در 3830 تومان، ثابت می‌شود. همچنین بر اساس روش خط روند پیوت، بر روی رقم 3560 تومانی مقاومتی وجود داشته که در اواخر آبان ماه این مقاومت شکسته شده است و از این پس این مقاومت می‌تواند یک حمایت باشد. همچنین هدف قیمتی اولیه برای دلار 3730 تومان است.
    این تحلیلگر تکنیکال در بررسی سناریوهای موجود برای قیمت دلار نیز اظهار کرد: یک سناریو واضح برای صعود وجود دارد. از سوی دیگر سناریو دیگر نیز نزول قیمت آن تا 3400 تومان است. به این ترتیب به دلیل مسائل بنیادی افزایش قیمت دلار تا 3800 تومان محتمل است. وی افزود: با بررسی نمودار قیمت دلار در دهه گذشته به این نتیجه می‌رسیم که ریسک سرمایه‌گذاری در بورس نسبت به بازارهای موازی مانند دلار و سکه، کمتر است. اما همین تجربه نشان می‌دهد که با افزایش قیمت دلار به تبع آن قیمت سهام نیز افزایش خواهد یافت. علیشاهی علت این امر را افزایش قیمت اسمی دارایی‌های مالی شرکت‌های بورسی می‌داند و معتقد است: این افزایش ارزش تنها اسمی است اما از نظر ارزش تغییری در دارایی‌‌ها اتفاق نمی‌افتد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها