عصر خودرو

نخستین معامله گر قرارداد آتی طلای سرخ:

بورس کالا امید را در دل زعفرانکاران زنده کرده است

عصر بازار- با توجه به اطلاع رسانی مناسب و اینکه امکان فروش زعفران از امروز برای شهریور ماه امسال آن هم با قیمتی مناسب و منطقی به گوش زعفرانکاران تربت حیدریه رسیده بود، ظهر روز چهارشنبه در محل راه اندازی معاملات آتی با شماری از کشاورزان روبه رو شدیم که زعفران بدست در انتظار آغاز معاملات بودند.

بورس کالا امید را در دل زعفرانکاران زنده کرده است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از کالا خبر, معاملات قرارداد آتی زعفران در حالی روز چهارشنبه رسما در بورس کالای ایران راه اندازی شد که این معاملات در مراسمی به طور همزمان در تربت حیدریه به عنوان یکی از قطب های اصلی تولید زعفران ایران و جهان نیز آغاز شد. در نخستین روز راه اندازی این معاملات در آماری قابل قبول 1027 قرارداد معادل 102.7 کیلوگرم زعفران منعقد شد تا استقبال فعالان این بازار در همان روز نخست مشخص شود. به نظر می رسد انبوه مشکلات زعفرانکاران در سال های گذشته که از مهم ترین آن می توان به خرید و فروش‌های صوری دلالان برای کاهش قیمت و هدررفت تلاش‌های بی‌وقفه کشاورزان و سودهای کلان دلالان اشاره کرد، از عواملی است که می تواند حضور کشاورزان در قراردادهای آتی زعفران را تضمین کند.

    غلامرضا کریمی از فعالان قدیمی بازار زعفران و تولیدکننده بخش خصوصی در حوزه زعفران که به گفته حاضران به محض بازگشایی معاملات آتی، اقدام به خرید و فروش در این بازار کرده است در خصوص حال و هوای معاملات آتی زعفران در تربت حیدریه به «کالاخبر» گفت: با توجه به تلاش های صورت گرفته طی هفته های اخیر از سوی بورس کالا، کارگزاری ها و فعالان بازار زعفران در راستای آموزش و راه اندازی معاملات آتی، استقبال نسبی از این شیوه جدید معاملات قابل پیش بینی بود اما در روز راه اندازی با استقبال به مراتب بالاتری از پیش بینی ها روبه رو شدیم و امیدواریم این روند ادامه دار باشد.

    کریمی با بیان اینکه راس ساعت 12:30 و به محض بازگشایی معاملات، سفارش خرید خود را در سامانه ثبت کردم، افزود: انعقاد 1027 قرارداد آتی زعفران در روز ابتدایی معاملات آن هم از سوی کشاورزانی که شاید برخی از آنها تا قبل از برگزاری کلاس های آموزشی با بورس آشنایی نداشتند، بیانگر نتیجه دادن زحمات صورت گرفته در این حوزه است که البته این دوره های آموزشی ادامه خواهد داشت.

    این فعال بازار زعفران عنوان کرد: یکی از نکات جالب در معاملات روز چهارشنبه، حضور کشاورزانی در مکان راه اندازی قراردادهای آتی بود که برخی از آنها که از امکان فروش محصولاتشان با قیمتی منطقی و واقعی برای ماه های آینده مطلع شده بودند، زعفران به همراه داشتند که کارشناسان به خوبی آنها را از نحوه معاملات و گرفتن کد معاملات آگاه کردند؛ این اشتیاق کشاورزان برای فروش محصول شان با قیمت واقعی در بورس کالا از تحمل سختی ها و رنج های آنها حکایت دارد که همه ساله مجبورند زعفران با ارزش شان را با قیمتی ارزان به واسطه ها بفروشند.

    امید در دل کشاورزان

    کریمی با بیان اینکه معاملات آتی زعفران در بورس کالا، امید را در دل کشاورزان زنده کرده است، گفت: سختی کار زعفران کاران با توجه به سنتی بودن کاشت، داشت و برداشت در کنار نوسانات قیمتی شدید که عموما به صورت صوری و کاذب از سوی واسطه ها انجام می شود و همچنین فروش فله ای و قاچاق پیاز زعفران همگی از دغدغه های کشاورزان است که امیدواریم به اهتمام مسوولان و فعالان بازار به ابزارهای مدرن معاملات بورس کالا به زودی عمده این مشکلات پایان یابد.

    این تولیدکننده بخش خصوصی در حوزه زعفران ادامه داد: معاملات آتی زعفران برای تولیدکننده و مصرف کننده به طور همزمان مزیت های زیادی دارد که اصلی ترین آن، پوشش ریسک های قیمتی است. وقتی یک تولیدکننده می داند که برای مثال از امروز محصول خود را برای چهار ماه آینده با قیمتی مناسب به فروش رسانده، علاوه بر اینکه انگیزه او برای افزایش تولید دو چندان می شود، از افت قیمت زعفران خود در زمان برداشت محصول تحت تاثیر بازی دلال ها نیز در امان می ماند.

    وی گفت: در طرف مقابل مصرف کنندگان نیز که از قیمت زعفران در چهار ماه آینده اطمینان ندارند، می توانند از امروز به مقدار نیاز خود و با قیمتی مشخص خرید کنند و به این ترتیب آنها نیز از نوسان قیمت در آینده بیمه می شوند.

    کریمی در پایان گفت: امیدوارم همان طور که در روز نخست راه اندازی معاملات آتی زعفران شاهد اشتیاق کشاورزان و فعالان بازار بودیم، به زودی رونق کامل این قراردادها را شاهد باشیم تا نخستین گام برای ساماندهی بازار زعفران کشور یعنی کشف واقعی قیمت ها در مکانیسم بورس کالا محقق شود.

    برچسب ها