عصر خودرو

مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته

عصر بازار- در بسته خبری پیش‌رو، به بررسی مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت می پردازیم.

مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا, تصویب دستورالعمل تأمین مالی جمعی در شورای عالی بورس

    رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، طی توضیحاتی، ضمن اشاره به مهمترین مفاد دستورالعمل تأمین مالی جمعی در شورای عالی بورس ، تصویب آن در شورای عالی بورس را اعلام کرد. دکتر شاپور محمدی با بیان اینکه این دستورالعمل پس از تدوین ابتدایی با همکاری اغلب ذینفعان، برای تصویب نهایی به سازمان بورس و اوراق بهادار ارجاع شد، اظهار داشت: جهت نهایی سازی این دستورالعمل، کمیتۀ تدوین مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار طی بیش از 10 جلسۀ کارشناسی، این دستورالعمل را نهایی کرد و پس از طرح در هیئت مدیرۀ سازمان، در شورای عالی بورس مطرح و تصویب شد.

    خروج امریکا از برجام تاثیر منفی بر عضویت ایران در آیسکو ندارد

    جانشین رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور بین‌الملل، در گفت وگو با "سنا" درباره آخرین اجلاس آیسکو و حضور فعال ایران در این جلسات گفت: ما علاوه بر اینکه در کمیته روسا شرکت کردیم، در اجلاس جم که کمیته کشورهای اقتصادهای نوظهور است نیز حاضر شدیم. همچنین در کمیته منطقه ای آفریقا و خاورمیانه حضور داشتیم. بهادر بیژنی در پاسخ به سوالی درباره خروج آمریکا از برجام و تاثیر آن بر عضویت سازمان بورس ایران در نهادهای مالی بین المللی گفت: رفتار آمریکا درباره خروج از برجام مغایر با قوانین بین المللی است. برجام منوط به مصوبه ای در قطعنامه سازمان ملل است و کلیه کشورهای عضو سازمان ملل باید در چارچوب این قطعنامه حرکت می کردند. با توجه به این قطعنامه، هیچ کشوری اجازه ندارد از این قرارداد خارج شود و آمریکا خلاف قانون بین الملل عمل کرده است.

    فین‌استارز، محل کشف استارت‌آپ‌هایی با آینده درخشان است

    مشاور وزیر اقتصاد و عضو هیات مدیره بانک صادرات ایران، لشکر بلوکی، با تاکید بر مزایای بی‌شمار برگزاری رویداد فین‌استارز در محیط بازار سرمایه و بازارهای مالی کشور گفت: حضور استارت‌آپ‌های فعال در حوزه فین‌تک و سرمایه‌گذاران در این رویداد بزرگ و تلاشی که فرابورس در جهت تسهیل تامین مالی استارت‌آپ‌ها می‌کند به طور قطع زمینه را برای ارتقای بازارهای مالی کشور متناسب با نوآوری‌هایی که در این عرصه در سطح جهانی رخ می‌دهد مهیا کرده و با تداوم این جریان باید منتظر ظهور و رشد استارت‌آپ‌هایی همچون اسنپ‌ها، دیجی کالاها و ... در فضای کشور باشیم.

    افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها و مشـمولان معافیت مالیاتی+ متن ابلاغیه

    مدیرنظارت بر بازار اولیه سازمان بورس دستور العمل نحوه ارزیابی دارایی ها به منظور افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی را به کلیه ناشران ثبت شده نزد سازمان ابلاغ کرد. در این ابلاغیه،مقرر شد کلیه شرکت های سهامی عام ثبت شده نزد سازمان بورس جهت بهره مندی از معافیت مالیاتی ناشی از افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها،علاوه بر رعایت آیین نامه اجرایی اصلاحی قاون مالیات های مستقیم،جهت ارزیابی دارایی ها،4 مورد را رعایت کنند.

    تامین مالی 800 میلیارد تومانی بخش خصوصی در بازار سرمایه

    معاون ناشران و اعضای شرکت بورس روز یکشنبه در نشست خبری انتشار 8 هزار میلیارد ریال اوراق اجاره مبتنی بر سهام شرکت مخابرات گفت: علاوه بر اینکه با انتشار این اوراق بزرگترین تامین مالی بخش خصوصی بازار سرمایه انجام می شود، این اوراق ابزار جدیدی است که برای اولین بار وارد بازار سرمایه شده است. روح الله حسینی مقدم مهمترین ویژگی این اوراق را عدم نیاز به ضمانت بانکی اعلام کرد و افزود: در انتشار اوراق اجاره مبتنی بر سهام ، ناشر از توانایی خودش برای تضمین استفاده می کند و سهام را به عنوان وثیقه قرار می دهد. به این ترتیب به سیستم بانکی نیز وابسته نیست.

    تاثیرات مثبت ناشی از یک رویداد منفی/ افزایش عایدی شرکت های ارز محور در بازار سرمایه

    رییس هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه گذاری آرمان آتی در گفت و گویی تحلیلی با "سنا"، به بررسی موضوعاتی همچون اثرات روانی، اثرات اقتصادی بلند مدت، تلاطمات بازار ارز و سکه و طلا، تاثیرات مثبت ناشی از یک رویداد منفی، اثر مستقیم بر بازار سرمایه و بالا رفتن ارزش جایگزینی شرکت ها پرداخته است. به گفته علی اسلامی بیدگلی، اگر یک ریسک سیستماتیک جدید به عنوان عواقب پساخروج امریکا از برجام، بحران جدید سیاسی ایجاد نکند، اثرات روانی آنچه که تا کنون در عرصه سیاست بین الملل در مورد برجام اتفاق افتاده، پیش خور شده و کمی بعید است از این پس با فرض ثبات سایر متغیرها، بازار به این موضوع عکس العمل بیش‌تری نشان دهد.

    شفافیت بورس کالا منافع گروهی خاص را به خطر انداخته است

    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: یکی از امتیاز های ما در بازار کالای کشور، وجود بورس کالاست که نخستین مزیت و امتیاز این بازار، شفافیت بالای آن است. سید ناصر موسوی لارگانی خاطرنشان کرد: حمایت از تولیدکننده و کالای ایرانی از مسیر شفاف و قانونی بورس کالا در جریان است و اینکه عده ای به دنبال رانت و منافع خود در اوضاع فعلی اقتصاد هستند، با اقدامات مسوولان و مجلس راه به جایی نخواهند برد.

    اعتمادسازی، مهمترین پیش نیاز در تأمین مالی جمعی

    مدیرعامل گروه راهبران اقتصادی آرمان، اعتمادسازی را مهمترین پیش نیاز در تأمین مالی جمعی دانست و گفت: کمک به فرایند بازاریابی و توسعه بازار و بهره گیری از نظرات افراد مختلف در ایجاد و توسعه محصولات یا خدمات از جمله مزیت های این نوع تامین مالی است. سعید مستشار در پاسخ به این سوال که چرا هدف تأمین مالی جمعی، بیشتر استارت اپ ها و طرح های کوچک است، گفت:اگرچه شاید در ظاهر این گونه به نظر برسد که تأمین مالی جمعی به عنوان یک مفهوم عام، منافاتی با تأمین مالی طرح های کلان نیز ندارد، اما اگر در اهداف، کارکردها و مزایای این نوع تأمین مالی تأمل کنیم، متوجه خواهیم شد که تحقق اغلب این کارکردها در طرح های کوچک و استارت آپ ها نمود پیدا می کند.

    تشکیل کمیته پاسداری از حقوق سرمایه گذاران، ضرورت اصل 44

    مدیرعامل تامین سرمایه تمدن با ارزیابی اقدامات انجام شده به منظور اجرایی شدن قانون اصل 44؛ به برخی موانع و مشکلات به منظور تحقق اهداف اصل 44 اشاره کرد و گفت: برخی مقاومت ها برای از دست ندادن امتیازات مدیریتی شرکتها و همچنین عدم پاسداری کامل از حقوق مردم حرکت در این مسیر را کند کرد. محمودرضا خواجه نصیری، همزمان با سالروز ابلاغ سیاست های کلی اصل 44 از سوی مقام معظم رهبری به ارزیابی اقدامات انجام شده در این زمینه پرداخت و گفت: بی شک اقدامات انجام شده به منظور واگذاری شرکتها در راستای اجرای اصل 44، تغییری اساسی در نوع نگرش به شرکت داری و اقتصاد کشور بود که می توانست آغاز راهی برای بهبود ساختارهای اقتصادی و همچنین بهبود ساختار شرکتها در فضای اقتصادی کشور باشد.

    تامین مالی جمعی، شتابگر تامین مالی استارت آپ ها

    مدیر عامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه در خصوص دستورالعمل جدید شورای عالی بورس در زمینه تامین مالی جمعی بیان کرد: Crowd funding یا تامین مالی جمعی طی 10 سال گذشته توانست در بازارهای مهم اقتصادی جایگاه خود را پیدا کند. دلیل این موضوع نیز سهولت برای تامین مالی شرکت های نو پا و استارت آپ ها است. مهدی طحانی افزود: با توجه به اینکه اقتصاد کشور طی سال های اخیر به سمت رونق هرچه بیشتر شرکت های نوپا و استارت آپ ها حرکت می کند، چنین بستری برای تامین مالی علاوه بر افزایش تولید داخلی می تواند در بحث اشتغال زایی نیز اثرگذاری جدی داشته باشد.

    بازار سهام و خروج امریکا از برجام

    به گفته مدیرعامل تامین سرمایه نوین، خروج امریکا از برجام، از دید برخی کارشناسان حقوقی لزوماً به معنای اعاده فوری و حتمی تمامی تحریم ها علیه ایران نبوده و این موضوع به واکنش ایران، مرجع اتخاذ تصمیم تحریم و مهمتر از همه بند 37 برجام و قید عطف به ماسبق نشدن اعاده تحریم ها به قراردادهای منعقده در فاصله امضای برجام تا اعاده تحریم ها، برمی گردد. ولی نادی قمی با بیان اینکه در چند سال اخیر افزایش قیمت های جهانی مواد خام، افزایش قیمت ارز و کاهش تورم (و به تبع آن کاهش نرخ سود سپرده های بانکی) از جمله عوامل رونق بازار سهام بوده است، اظهار داشت: البته بی ثبات شدن نقدینگی نیز خود را در قالب نوسان بازارهای مختلف منجمله بازار سهام نشان داده است.

    اوراق 1000 میلیاردی، برای تولید کننده PS

    مدیر عامل تامین سرمایه تمدن از انتشار 1000 میلیاردریال اوراق سلف موازی استاندارد پلی استایرن انبساطی نسوز شرکت توسعه صنایع پتروشیمی پلی استایرن انتخاب، در بورس کالای ایران خبر داد. محمود رضا خواجه نصیری درباره این اوراق گفت: در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، حمایت از کالای ایرانی و به منظور تامین مالی شرکت توسعه صنایع پتروشیمی پلی استایرن انتخاب، سلف موازی استاندارد پلی استایرن در بورس کالای ایران عرضه شد.


    کارنامه دوماهه صنایع بورسی

    بررسی جدول ریسک و بازدهی صنایع نشان می دهد که صنعت استخراج ذغال سنگ با بازدهی 11.5 درصدی ، استخراج سایر معادن با بازدهی 11.3 درصدی، انبوه سازی املاک و مستغلات با بازدهی 8.9 درصدی، کاشی و سرامیک با بازدهی 8.5 درصدی و قند و شکر با بازدهی 8.4 در آخرین هفته کاری اردیبهشت بیشترین بازدهی را داشتند. از 39 صنعت حاضر در بورس تهران در هفته منتهی به 26 اردیبهشت ماه، 32 صنعت با بازدهی مثبت همراه شدند و 4 صنعت روند منفی داشتند. در این میان سه صنعت نیز بدون تغییر بودند. گروه محصولات چوبی با افت قیمتی 3.4 درصدی بیشترین ریزش را در 7 روز گذشته داشت.

    برچسب ها