عصر خودرو

مدیرعامل کارگزاری آفتاب درخشان خاورمیانه؛

توافق هسته ای، مانع کسب سود برای پول های بیکار می شود

عصر بازار: توافق هسته ای نوید بخش این است که دیگر از این پس پول بیکار نتواند بیش از این سود کسب کند و حقوقی های بزرگ که بازیگران اصلی بازار هستند به دنبال کسب سود ۳۰ درصدی بدون تقبل هیچ زحمتی نروند.

توافق هسته ای، مانع کسب سود برای پول های بیکار می شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، یکی از ریسکهای اصلی بازار در حال رفع شدن است و با توافق هسته ای علاوه بر ریسک سیستماتیک تحمیل شده بر بازار موضوع موسسات غیر مجاز بانکی و پرداخت سودهای بالا به حاشیه می رود و سایه این ریسک  نیز از سر بازار کم می شود.

    علی اصغرزاده صادق، مدیرعامل کارگزاری آفتاب درخشان خاورمیانه با بیان مطلب فوق گفت: سودهای بالای بانکها و موسسات غیر مجاز با گشایش سیاسی و ارتباط بازار پول ایران با شبکه بین المللی بانکهای دنیا از بین می رود و این امید وجود دارد که پول ارزان و با هزینه کمتر از 10 درصد وارد ممکلت شود.

    وی در ادامه افزود: با توافق هسته ای و آغاز گشایش های سیاسی و اقتصادی  هزینه طرح و توسعه شرکتها و فعالیت های تجاری در ایران با پول ارزانتر و هزینه تمام شده کمتر انجام می شود و همین امر باعث می شود P/E شرکت ها که در این مدت به شدت پایین آمده، بالا برود.

    این کارشناس بازار سرمایه خاطر نشان کرد: توافق هسته ای نوید بخش این است که دیگر از این پس پول بیکار نمی تواند بیش از این سود کسب کند و حقوقی های بزرگ که بازیگران اصلی بازار هستند به دنبال کسب سود 30 درصدی بدون ریسک نمی روند.

    وی با تحلیل برخورد حقیقی های بزرگ و حقوقی ها در یک سال و نیم گذشته گفت: طی این مدت هر خبر مثبتی می آمد این دسته از فعالان بازار سرمایه می گفتند پیش خور شده چون بدون زحمت در حال کسب سودهای خوب بودند اما با شرایط رفع تحریم سود بدون زحمت به خطر می افتد چون احتمال ورود پول ارزان وجود دارد و از طرفی بانک مرکزی به جد و سفت و سخت جلوی پرداخت سودهای بالا را گرفته است و عملاً حاشیه اطمینان این دسته از حقوقی ها و حقیقی های بزرگ از بین می رود.

    اصغرزاده صادق درباره ورود سرمایه گذاران خارجی تصریح کرد: هم اکنون صحبتهای مقدماتی سرمایه گذاران خارجی توسط فاندهای آنها در حال انجام است و همین امر نویدگر این بحث خواهد بود که بازار به واسطه حضور سرمایه های خارجی وارد یک رشد خیلی خوب و به طور مستمر خواهد شد.

    این تحلیلگر بازار خاطر نشان کرد: در شرایط فعلی اولویت سرمایه گذاری با صنایعی است که از تحریم ها لطمه دیدند چون این گروه از نمادها مثل بانکی ها، خودرویی ها و صنایع دارویی بیشتر رشد می کنند ولی بقیه صنایع هم که ارتباطی با بحث ارز نداشتند به دلیل افت دسته جمعی در بازار به شدت P/E کم کردند و ارزش خود را در این مدت از دست دادند بنابراین در زمان رشد هم نوا با کل بازار خیلی خوب رشد خواهند کرد.

    وی درباره اهمیت این توافق گفت: این توافق را می توان توافق قرن نامید. وزیر خارجه آمریکا سه هفته در وین در هتل کوبورگ حضور دارد تا نتیجه این مذاکرات مشخص شود. به علاوه کشورهای مهم غربی در کنار روسیه و چین پای گفتگو با ایران نشستند و خبرنگاران بزرگترین شبکه های خبری دنیا آنجا هستند که نتیجه را از نزدیک رصد کنند و این خبر بسیار بزرگی برای هر کشوری است.

    اصغرزاده صادق گفت: ایران به عنوان یک قدرت منطقه ای در حال شناخته شدن است که همین امر میزان اعتبار ایران در جهان را نشان می دهد و با هر قدم، اعتبار سیاسی و اقتصادی ایران بالا می رود و بالتبع ایران به شکل جدی وارد بازی های سیاسی – اقتصادی منطقه می شود.

    مدیرعامل کارگزاری آفتاب درخشان خاورمیانه با بیان اینکه ایران فرصتی استثنایی برای سرمایه گذاران خارجی است، خاطر نشان کرد: سرمایه گذاران خارجی در تکاپو هستند که بلافاصله بعد از توافق وارد سرمایه گذاری در ایران شوند چون با توافق هسته ای موضوع سرمایه گذاری خارجی و مهاجرت سرمایه های خارجی از کشورهای منطقه به ایران شدت پیدا می کند و رقابت جدی بین کشورها و شرکت های خارجی در این خصوص صورت می گیرد چون ایران یک جزیره امن در منطقه است و بدون هیچ مشکلی در مسیر پیشرفت حرکت خواهد کرد.

    اصغر زاده در پایان به سهامداران خرد توصیه کرد: با وجود دورنمای مثبتی که از رشد بازار سرمایه می رود اما سهامداران خرد و به خصوص سهامداران تازه وارد حتی المقدور از خرید مستقیم پرهیز کنند و از طریق صندوق های سرمایه گذاری وارد بازار شوند تا به دور از هیجانات معمول در بازار و به واسطه تحلیلگران خبره علاوه بر کسب سود مانع برهم خوردن نظم بازار شوند.

    برچسب ها