عصر خودرو

مجری طرح دانه‌های روغنی:

خرید تضمینی ۱۰۰ هزارتن کلزا

عصر بازار- مجری طرح دانه‌های روغنی گفت: تابه امروز ۱۰۰ هزارتن کلزا با ارزش بیش از ۲۹۰ میلیارد تومان از کشاورزان خریداری شد.

خرید تضمینی ۱۰۰ هزارتن کلزا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا مهاجر مجری طرح دانه های روغنی کشور درباه آخرین وضعیت برداشت کلزا، اظهار کرد: تابه امروز 100 هزار تن کلزا با ارزش بیش از 290 میلیارد تومان از کشاورزان خریداری شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل 50 درصد افزایش داشته است.

    به گفته وی، تا کنون 80 میلیارد تومان مطالبات کلزاکاران به حسابشان واریز شده و مابقی نیز در حال پرداخت است.

    مهاجر از افزایش 80 تا 100 درصدی تولید کلزا نسبت به سال زراعی گذشته خبر داد و  گفت: در سال زراعی 96-97 پیش بینی می شود که تولید کلزا به بیش از 300 هزار تن برسد.

    مشاور وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشت سایر دانه‌های روغنی آغاز نشده است، افزود: امکان پیش‌بینی دقیق تولید وجود ندارد و تنها اگر مشکل کم آبی به ما اجازه دهد از مجموع 300 هزار هکتار سطح زیرکشت در نظر گرفته شده برای دانه‌های روغنی، 120 هزار هکتار آن به سویا، آفتابگردان و کنجد اختصاص خواهد یافت چرا که هم اکنون 180 هزار هکتار آن به کشت کلزا اختصاص یافته است.

    مجری طرح دانه‌های روغنی در پاسخ به این سوال که برخی کشاورزان نسبت به افزایش 3 درصدی نرخ خرید تضمینی کلزا معترض هستند، بیان کرد: در سال زراعی 96-97، نرخ هیچ یک از محصولات زراعی گندم، جو، ذرت، سویا و آفتابگردان به سبب تنگنای مالی دولت افزایشی نداشت و  با وجود اهمیت کشت کلزا، دولت تنها نرخ این محصول را افزایش داد.

    به گفته وی در سال زراعی جاری سایر برنامه‌های حمایتی دولت همچون پرداخت یارانه به کارنده‌ها، توزیع بذر و آموزش و ترویج کشاورزان همانند سال‌های قبل ادامه خواهد داشت.

    مهاجر در پایان سخنان خود درباره آخرین وضعیت واردات روغن تصریح کرد: با توجه به افزایش تولید دانه‌های روغنی، 16 درصد نیاز کشور از منابع داخلی تأمین می‌شود و با وجود این 450 میلیون دلار صرفه جویی ارزی خواهیم داشت.

    برچسب ها