عصر خودرو

رئیس سازمان برنامه و بودجه :

پرداخت ۶ میلیارد دلار ارز به ازای ثبت سفارش ۱۳ میلیارد دلاری

عصر بازار- رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه، تا اردیبهشت ماه سال جاری واردات تنها کاهش ۱.۷ درصدی داشته، گفت: از ۱۳ میلیارد و ۲۹۸ میلیون دلار تخصیصی طی ۲ ماه ابتدایی سال بالغ بر ۶ میلیارد و ۴۰۴ میلیون دلار، برای واردات کالا ارز پرداخت شده است.

پرداخت ۶ میلیارد دلار ارز به ازای ثبت سفارش ۱۳ میلیارد دلاری
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم ، محمدباقر نوبخت با اشاره به میزان تخصیص ارز در دو ماهه اول سال 97 اظهار داشت: از اول فروردین امسال تا 29 اردیبهشت تعداد اقلامی که از سوی وزارت صنعت‌، معدن و تجارت ثبت سفارش شدند که شامل کالاهای واسطه‌ای، سرمایه‌ای، مصرفی و سایر هستند، 100 هزار و 198 قلم کالا به ارزش 14 میلیارد و 334 میلیون دلار بوده است.

    برابری تقریبی میزان کالای ثبت سفارش شده و ارز تخصیص داده شده

    رئیس سازمان برنامه و بودجه به میزان ارز تخصیص داده‌شده به این رقم از ثبت‌سفارش‌ها پرداخت و عنوان کرد: بر اساس گزارش و آمار ارائه‌شده از 13 میلیارد و 298 میلیون دلار تخصیصی بالغ بر 6 میلیارد و 404 میلیون دلار، برای واردات کالا ارز پرداخت شده است.

    جزییات پرداخت ارز به کالاهای وارداتی تاپایان اردیبهشت

    نوبخت به میزان واردات و صادرات در دو ماهه اول سال پرداخت و افزود: از ابتدای فروردین تا پایان اردیبهشت‌ماه سال جاری بیش از 6 میلیارد دلار کالا به کشور وارد شده و نیز سهم صادرات 7 میلیارد و 490 میلیون دلار بوده است، بنابراین تراز تجاری کشور 1.5 میلیارد دلار مثبت است.

    رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به مقایسه میزان واردات و صادرات به نسبت دوماهه اول سال 96 پرداخت و عنوان کرد: در مدت مشابه سال 96، 6 میلیارد و 105 میلیون دلار سهم واردات بوده که 1.7 درصد در سال جاری کاهش دارد. همچنین به لحاظ ارزش دلاری، 3 درصد تقلیل یافته است. در دو ماهه سال 96 بالغ بر 5 میلیارد و 84 میلیون دلار صادرات داشتیم که امسال به 7 میلیارد و 4 میلیون دلار افزایش یافته است.

    سخنگوی دولت در مورد تخصیص اعتبار به طرح‌های عمرانی در دو ماهه امسال بیان داشت: همه ساله تخصیص اعتبار به طرح‌های عمرانی با تأخیر روبه‌رو است و معمولاً نیمه دوم سال این کار انجام می‌شود، امسال یک گام به جلو هستیم و در حال حاضر طرح‌ها اولویت‌بندی شده و بر این اساس به آنها اعتبار تخصیص یافته است.

    وی تصریح کرد: در این مدت 13 میلیارد و 639 میلیون تومان به طرح‌های عمرانی ملی از کل 17 هزار و 600 میلیارد تومان طرح‌های موجود که 77 درصد آنها را پوشش می‌دهد، اعتبار به صورت اوراق و نقدی تخصیص دادیم.

    نوبخت یکی از مشکلات را مربوط به اوراق دانست و گفت: این اوراق برای پیمانکاران جذابیت دارد، ضمن اینکه در بورس هم می‌توانیم آن را بفروشیم. نرخ اوراق برای طرح‌های عمرانی 19 درصد است.

    رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور یادآور شد: 9600 میلیارد تومان به طرح‌های استانی و نیز برای طرح‌های توازن 10 درصد یعنی 1200 میلیارد  تومان اعتبار تخصیص دادیم که در مجموع 28 میلیارد و 180 میلیون تومان یعنی 47 درصد از کل اعتبار را تخصیص دادیم.

    وی ابراز امیدواریم کرد، ظرف هفته‌های آینده پرداخت اعتبار از طرف خزانه شروع شود.

    *رشد 99 درصدی درآمد ارزی نفت

    سخنگوی دولت در مورد درآمدهای دوماهه امسال نیز خاطرنشان کرد: درآمدهای مالیاتی در بودجه سال 97 در فروردین‌ماه 37 درصد و درآمدهای ارزی نفت 99 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته 96 رشد دارد.

    برچسب ها