عصر خودرو

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت :

اروپا مصمم به ممانعت از اعمال تحریم‌های فرامرزی آمریکاست

عصر بازار- معاون امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت گفت: اراده سیاسی ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا در حفاظت از برجام به ایران اعلام شده و این کشورها خواستار ممانعت از اعمال تحریم‌های فرامرزی آمریکا علیه شرکت‌های اروپایی هستند.

اروپا مصمم به ممانعت از اعمال تحریم‌های فرامرزی آمریکاست
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ،«امیرحسین زمانی نیا» با بیان اینکه اعضای اتحادیه اروپا می‎‎خواهند روابط تجاری با ایران بر مبنای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) آسیب نبیند، افزود: این روابط بعد از برجام تا حدودی به شرایط عادی برگشته و تنها اندکی مشکلات بانکی باقی مانده است.
    معاون وزیر نفت در امور بین الملل و بازرگانی با تاکید بر اینکه اولویت ایران، فروش نفت و دریافت عواید نفتی از طریق بانکی بدون ایجاد مانع است، ادامه داد: موضوع کشتیرانی، نفتکش‌ها و بیمه نیز برای ایران بسیار مهم است.
    زمانی نیا با اشاره به اینکه پس از برجام برخی بانک‌های متوسط همکاری با ایران را در دستور کار خود قرار دادند، گفت: ساز و کار اتحادیه اروپا همکاری مستقیم چند بانک مرکزی اروپا با بانک مرکزی ایران بوده تا از این طریق بتوان عواید حاصل از فروش نفت، میعانات، فرآورده‌ها و محصولات پتروشیمی به ایران انتقال داد.
    وی با بیان اینکه شرکت‌ های اروپایی که کسب و کار آنها بیشتر در حوزه آمریکا بوده ترجیح می دهند با این کشور کار کنند، افزود: شرکت‎های متوسط اروپایی که کسب و کار کمتری در آمریکا دارند، زیر پوشش و حمایت سیاسی اتحادیه اروپا قرار می‎گیرند و می‎توانند با ایران کار کنند.
    معاون وزیر نفت گفت: راه و روش اجرای این ساز وکارها اکنون در حال مذاکره بوده و شرکت ملی نفت ایران نیز به عنوان پشتیبان مذاکرات همراه وزارت امور خارجه است تا مسائل جزئی در مسائل مربوط به نفتکش‌ها، کشتیرانی، فروش نفت و محصولات پتروشیمی برطرف شود.
    دونالد ترامپ در 18 اردیبهشت با تکرار اتهام هایی علیه ایران، آمریکا را از برجام خارج کرد و تحریم های یکجانبه تعلیق شده کشورش را علیه ایران بازگرداند. این تصمیم با مخالفت بسیاری از کشورها از جمله طرف های برجام مواجه شده است و اروپایی ها تلاش تازه ای را برای خنثی کردن تاثیر تحریم های آمریکا بر شرکت های اروپایی آغاز کرده اند.
    مقام های سه کشور فرانسه، انگلیس و آلمان در جلسه های متعدد بر حفظ برجام و حفاظت از شرکت های خود در برابر تحریم های آمریکا تاکید و سران اتحادیه اروپا نیز در 26 اردیبهشت در صوفیه بلغارستان اعلام کردند که به حمایت از فعالیت شرکت های تجاری خود با ایران ادامه می دهند.
    کمیسیون اروپا نیز 28 اردیبهشت ماه در بیانیه ای مطبوعاتی اعلام کرد، روند تجدید قانون انسداد را آغاز کرده تا شرکت های اروپایی فعال در ایران را از تحریم های آمریکا محافظت کند.
    بر اساس این بیانیه، اتحادیه اروپا می خواهد این تمهیدات را پیش از 15 مردادماه امسال و پیش از آغاز دور نخست اعمال مجدد تحریم های آمریکا اجرا کند.

    برچسب ها