عصر خودرو

مواجهه فعالان سخت‌افزار با چالش‌های بازار

تاثیر نوسان نرخ ارز بر بازار آی‌تی

عصر بازار- نوسان نرخ ارز بار دیگر کسبه فعال در حوزه آی‌تی را ناگزیر از تصمیماتی کرده که با احتیاط بیشتری اتخاذ می‌شود.

تاثیر نوسان نرخ ارز بر بازار آی‌تی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، در شرایطی که بازار خرید و فروش کالا در حوزه آی‌تی تحت تاثیر مستقیم قیمت دلار است فعالان صنف اعلام می‌کنند که در حال بررسی وضعیت و چانه‌زنی در معاملات هستند تا نرخ ارز دوباره به ثبات برسد.

    بابک صالحی یکی از فعالان صنف آی‌تی درباره تصمیماتی که در چنین شرایطی اتخاذ می‌شود می‌گوید: «درحالی‌که ما پیش‌فاکتورهای خرید را ارائه کرده‌ایم حالا با تغییر نرخ ارز مواجه شده‌ایم و در این وضعیت ناگزیریم اقدام به چانه‌زنی کنیم چراکه از قیمتی که در روزهای آینده قرار است با آن خرید و فروش انجام شود، خبر نداریم. در چند ماه اخیر انجام معاملات در این بازار با این فرض که نرخ دلار روی سه هزار تومان ثابت خواهد ماند، انجام شده است چراکه کار در حوزه آی‌تی بستگی به نرخ ارز دارد و این نوسان روی قیمت‌های مورد معامله نیز تاثیرگذار است.»

    به گفته او در حال حاضر فعالان ناگزیرند جنس‌های خرید و فروش شده را معامله کنند: «در صورتی که نرخ دلار تغییر داشته باشد روی فروش جنس و به همان نسبت روی فروش آن در بازار تاثیر می‌گذارد مثلا جنسی که با مبنای 3200 دلار خریداری شده حالا باید با 3600 خریداری کنیم و به همان نسبت گران‌تر در بازار بفروشیم.»

    او ادامه می‌دهد: «در صورت خرید نکردن جنس مورد نظر ناگزیر هستیم که ضرر و زیان آن را پرداخت کنیم. به‌طور مثال من دستگاهی با قیمت 7 میلیون و 500 هزار تومان سفارش داده و پیش فاکتور کرده بودم حالا باید به قیمت 8 میلیون و 300 هزار تومان خریداری کنم و در صورتی که تعداد درخواست این دستگاه نیز بالا باشد باید خود متقبل ضرر و زیان باشم و اگر نتوانم از بار تعهداتم خارج شوم اعتبار گذشته را در میان کسبه و افرادی که با آنها در حال معامله هستم از دست می‌دهم.»

    به گفته او در حال حاضر بسیاری از کسبه در صنف سخت‌افزار این روزها روی حرف و صحبت و تعهدات‌شان به هم اطمینان می‌کنند درحالی‌که تغییر چنین وضعیتی باعث می‌شود اعتبار افراد در انجام معاملات زیر سوال برود.

    صالحی معتقد است که در آن سوی بازار افرادی که در حال فروختن جنس هستند هم از این نوسان ضرر می‌کنند: «در همین اوضاع متغیر آنها نیز با سود و زیان زیادی مواجهند. اما بیشترین لطمه به فعالان این صنف وارد می‌شود چراکه در این میان کسبه که با پرداخت هزینه‌هایی چون حقوق پرسنل مواجهند بیشترین ضرر را تجربه می‌کنند و با تغییر قیمت دلار نمی‌توان از حقوق پرسنل صرف‌نظر کرد. بهترین راهکار ثابت نگه داشتن نرخ ارز است که فعالان صنف و واردکنندگان با وضعیت ثابت شده‌ای مواجه باشند.»

    او می‌گوید: «در حال حاضر فعالان این صنف سعی می‌کنند که دست به عصا با مشکلات‌شان همراهی کنند و قراردادهای فعلی را به سرانجام برسانند و از قبول تعهدات بیشتر صرف‌نظر می‌کنند.»

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها