عصر خودرو

دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق در نشستی اقتصاد ۹۷ را بررسی کرد؛

هفت صنعت که خلق ثروت می کند

عصر بازار- روز گذشته در نشستی اقتصادی با حضور دبیر کل اتاق بازرگانی ایران و عراق، چشم انداز تجارت بین المللی ایران در سال ۹۷ بررسی شد .

هفت صنعت که خلق ثروت می کند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا ، سید حمید حسینی با تاکید بر اینکه در ایران مجموعه قوانین و ساختارها به گونه ای است که اقتصاد را غیر قابل پیش بینی می کند، گفت: البته در دولت های نهم و دهم شرایط پیش بینی ناپذیری اقتصاد خیلی زیاد بود اما در سال های اخیر دولت روحانی تلاش کرد تا در اقتصاد ثبات ایجاد کند.

    وی با اشاره به اینکه در 4 الی 5 سال گذشته شاخص های اقتصادی به ثبات نسبی رسیدند، گفت: اما در سال جاری سه موضوع همچنان در اقتصاد شفافیت کامل ندارد.

    وی سیاست های ارزی دولت، خروج ترامپ از برجام و انتخابات عراق را ابهامات تصمیم گیری برای سرمایه گذاران در سال جاری دانست.

    رییس سابق کمیسیون اصل 44 و محیط کسب و کار اتاق بازرگانی ایران در ادامه به مسیر خلق سرمایه در 5 الی 6 سال گذشته اشاره کرد و گفت: در سال های گذشته 5 تا 6 فعالیت اقتصادی عامل تولید سرمایه بود.

    وی املاک را در آن سالها یکی از مسیرهای تولید سرمایه دانست و افزود: شرکت های بزرگ فنی و مهندسی که سرمایه اصلی آنها نیروی انسانی بود و پروژه های بزرگ دولتی را اجرا می کردند از دیگر گروه هایی بودند که خلق سرمایه داشتند. اغلب بانک های خصوصی توسط مدیران این شرکت ها به دلیل خلق ثروت قابل توجه ، تاسیس شد.

    حسینی بانکداری را از گروه هایی دانست که همیشه خلق ثروت می کنند و ادامه داد: نمایندگی شرکت های خارجی نیز از دیگر گروه های اقتصادی برای تولید ثروت بود.

    وی در ادامه به بحث قاچاق اشاره کرد و گفت: در آن سالها قاچاق منبع بزرگ درآمدی به شمار می رفت که در این سالها خوشبختانه کنترل شده است.

    حسینی آخرین گروه اقتصادی را صنایع وابسته به انرژی دانست که به گفته او همیشه سودآور هستند و تصریح کرد: در سالهای اخیر همه این گروه ها تا حدودی متوقف شدند. املاک که حدود 5 الی 6 سال است در رکود به سر می برد. صنعت بانکداری نیز با زیان مواجه است. خوشبختانه قاچاق هم با سیاست های دولتی مهار شده است.

    وی صنایع انرژی بر را همچنان پر سود دانست و گفت: در این گروه صنایعی که وابسته به نرخ خوراک گاز هستند از شرایط خوبی برخوردارند.

    حسینی با اشاره به اینکه در سالهای اخیر سرمایه ها به سمت صنایع جدیدی در حرکت هستند، گفت: در حال حاضر بخش قابل توجهی از سرمایه ها به سمت صنعت رستوران داری رفته است. صنعت خدمات نیز از دیگر گروه هایی است که در این سالها خلق ثروت می کند. همچنین فروشگاه های زنجیره ای و شرکت های دانش بنیان از دیگر گروه ها برای تولید ثروت هستند. علاوه بر این  صنعت IT ، خدمات درمانی و صنعت ساخت صنعتی از گروه های جدیدی هستند که نه تنها در ایران بلکه در کل دنیا در گروه صنایع پرسود قرار دارند.

    دبیر کل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره احتمال بازگشت تحریم های آمریکا و تاثیر آن بر اقتصاد کشور گفت: تجربه سالهای 87 تا 90 نشان داده است که تحریم ها صادرات بخش خصوصی را در آن سالها متاثر نکردند. در اوج سالهای تحریم صادرات کشور متاثر نشد، به همین دلیل نگران نیستیم که با بازگشت تحریم ها صادرات با مشکل مواجه شود.

    حسینی با اشاره به اینکه سیگنال های اروپا نشان می دهد خرید نفت از ایران را ادامه خواهند داد، افزود: با تداوم خرید نفت اروپا و حفظ سوییفت که به  احتمال خیلی زیاد رخ می دهد، نگرانی وجود ندارد.

    وی با اشاره به اینکه تحریم های پیش از برجام متوجه بخش دولتی بود ، گفت: به همین دلیل بخش خصوصی آسیب جدی از این تحریم ها ندید و از سویی دیگر پس از برجام هم بخش قابل توجهی از ثمرات این توافق متوجه صنعت نفت، گاز و پتروشیمی و توسعه میادین پارس جنوبی بود که در اختیار دولت است.

    حسینی با اشاره به روند افزایش قیمت نفت گفت: سیر صعودی قیمت نفت در دنیا ممکن است باعث شود تا آمریکا درباره تحریم ها تجدید نظرکند .

    وی تاکید کرد: با توجه به افزایش قیمت جهانی نفت حتی اگر حجم صادرات کشور به دلیل تحریم ها کم شود از محل این رشد قیمت، تا حدود زیادی جبران خواهد شد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو