عصر خودرو

تبعات خروج آمریکا از برجام بر اقتصاد جنوب آسیا

عصر بازار- تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا مبنی بر خروج از توافق هسته ای تبعات قابل توجه و زیان آوری برای منطقه جنوب آسیا به دنبال دارد.

تبعات خروج آمریکا از برجام بر اقتصاد جنوب آسیا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا مبنی بر خروج از توافق هسته ای علاوه بر ریسک هایی که متوجه اتحاد ناتو، ثبات خاورمیانه و رژیم عدم گسترش هسته ای می سازد، تبعات قابل توجه و زیان آوری نیز برای منطقه جنوب آسیا به دنبال دارد.

    هند:

    هند در دوراهی دشواری قرار گرفته است. دهلی نو از یک سو باید تلاش کن روابط اقتصادی مهم خود با تهران را حفظ کند و از سوی دیگر روابط در حال گسترش خود با واشنگتن را به خطر نیاندازد. هند قصد دارد تا سال 2022 میلادی استفاده خود از گاز طبیعی را دوبرابر کند و این سیاست ایران را به عنوان یک تامین کننده مهم گاز برای هند مطرح می سازد، به خصوص از این جهت که به دلیل مشکلات امنیتی در افغانستان و عدم امکان ترانزیت از طریق پاکستان، هند به منطقه گازخیز آسیای میانه دسترسی ندارد.

    تحریم های جدید آمریکا علیه ایران توانایی دهلی نو برای همکاری تجاری با تهران را در شرایطی با دشواری مواجه می کند که هند هیچگاه تا این اندازه علاقمند به همکاری با تهران نبوده است. دهلی نو اخیرا قراردادی با تهران برای توسعه یک کوریدور حمل و نقل کالا منعقده کرده که با عبور از بندر چابهار در جنوب ایران به افغانستان امتداد می یابد.

    دولت نارندرا مودی باید رقص دیپلماتیک ظریفی را در دستور کار قرار دهد تا بتواند روابط خود را به صورت همزمان با تهران و واشنگتن حفظ کند.

    پاکستان:

    چالش های پیش آمده برای هند در ارتباط با تحریم های آمریکا علیه ایران در مجموع به نفع پاکستان است. به علاوه، تحریم های جدید آن اندازه که برای دهلی نو مشکل ساز است برای اسلام آباد مشکل چندانی ایجاد نمی کند. به علاوه، اگر هند از ایران خارج شود، تهران ممکن است اقدام به تعمیق روابط اقتصادی خود با پاکستان کند، همانطور که طرفین پیشتر نیز از تمایل به تعمیق روابط تجاری سخن گفته اند. تهران حتی ممکن است امکان مشارکت در کوریدور اقتصادی چین-پاکستان را که یک پروژه مواصلاتی مورد مخالفت هند است را بیازماید.

    به علاوه، خروج آمریکا از برجام، که یک تصمیم مورد حمایت ریاض محسوب می شود، احتمالا موجب تشدید رقابت های منطقه ای بین ریاض و تهران خواهد شد و پاکستان ممکن است در میانه این رقابت منطقه ای گیر بیافتد.

    ممکن است سعودی ها به پاکستان برای عدم گسترش روابط با تهران فشار بیاورند و از سوی دیگر ایرانی ها برای فشار به پاکستان از اهرم فشار قراردادهای برق خود استفاده کنند.

    افغانستان:

    تصمیم دونالد ترامپ به خروج از برجام و وضع مجدد تحریم ها علیه ایران ممکن است پروژه ای را که هدف آن کمک به بازسازی اقتصاد افغانستان است از مسیر خود خارج نماید. پروژه توسعه بندر چابهار توسط هند در ایران، بخشی از یک کوریدور جدید حمل و نقلی برای دسترسی به خاک افغانستان است که می تواند زمینه را برای میلیون ها دلار تجارت کالا و قطع وابستگی افغانستان به پاکستان هموار نماید.

    ساختن اقتصاد افغانستان همچنین موجب کاهش وابستگی کابل به کمک های خارجی می شود و در کاهش تجارت مواد مخدر که یکی از منابع اصلی درآمد طالبان به شمار می رود موثر خواهد بود.

    اما تصمیم ترامپ به وضع تحریم های جدید علیه ایران و مجازات موسسات مالی ای که با تهران همکاری دارند، بر آینده پروژه بندر چابهار سایه افکنده زیرا بانک ها، به دلیل نگرانی از مجازات های سنگین دولت آمریکا از تامین مالی این پروژه سر باز می زنند.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو