عصر خودرو

دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران :

ورود سنگ آهن به بورس کالا خواسته تولیدکنندگان است

عصر بازار- دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران گفت: یافتن روش های اجرایی برای قیمت گذاری منصفانه سنگ آهن بویژه بهره گیری از ساز و کار بورس کالا از اولویت های این انجمن در سال جاری است.

ورود سنگ آهن به بورس کالا خواسته تولیدکنندگان است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، سعید عسکر زاده  اظهار داشت: هرگونه هدف گذاری و طراحی راهبرد برای صنایع فولاد کشور بدون ملاحظه شرایط عمومی معدن کاری سنگ آهن ایران، غیر واقعی و شکننده خواهد بود.
    وی با بیان اینکه سیاست های کشور بر محیط کسب و کار بنگاه های معدنی تولیدکننده و صادرکنندگان سنگ آهن اثر مستقیم دارد، تصریح کرد: تصمیم های اقتصادی، حقوقی و معدنی اتخاذ شده توسط نهادهای سیاستگذار حکومتی، میزان بهره وری و سودآوری بنگاه های معدنی کشور را تحت تاثیر قرار می دهد.
    این مقام صنفی خاطرنشان کرد: توسعه همفکری و همکاری نهادینه میان دولت و بخش خصوصی و اصلاح فرآیند سیاستگذاری عمومی در بخش معدن کشور از مهمترین راه های پیشگیری از اتخاذ تصمیماتی است که چنانچه بدون ملاحظه شرایط عمومی کسب و کار سنگ آهن، اتخاذ شود، منجر به افزایش هزینه های غیر ضروری محیطی، بر بنگاه های فعال خواهد شد.
    وی ادامه داد: تشکیل دبیرخانه مشترک دولت و مجلس و توجه ویژه وزیر صنعت، معدن و تجارت به نظرخواهی از تشکل های بخش خصوصی، فرصتی بی نظیر از هماهنگی همه ارکان موثر در بخش معدن و صنایع معدنی ایجاد کرده است.
    عسکر زاده تاکید کرد: بر این اساس، تمرکز سیاستگذار بر ایجاد تحرک در تقاضای موثر در بازارهای پایین دست معادن، مانند مسکن و فولاد یا بازارهای خارجی، سیاستگذاری مبتنی بر مشاوره با همه ذینفعان و بهبود محیط کسب و کار معدنی کشور، از مهمترین اولویت های یک سال آینده فعالان بخش خواهد بود و در مقابل انجمن سنگ آهن ایران نیز همه توان و همت خود را برای ایجاد هماهنگی درون بخشی اعضا و ذینفعان و متمرکز کردن بخش خصوصی بر سیاست های کلی توسعه به کار خواهد بست.
    وی با یادآوری اینکه کسب و کار سنگ آهن ایران تحت تاثیر روندهای بازار جهانی سنگ آهن نیز قرار دارد، گفت: بنگاه های فعال در این کسب و کار به منظور تداوم تولید و حفظ ظرفیت های موجود، نیازمند بکارگیری انواع روش های تنوع بازار، مدیریت هزینه و افزایش میزان هماهنگی برای حضور در بازارهای خارجی هستند.
    دبیرکل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران اظهار داشت: شکل دهی به انواع همکاری های بین بنگاهی از جمله تشکیل کنسرسیوم های فروش، ابزاری برای افزایش قدرت چانه زنی در مقابل خریداران خارجی و مدیریت رقابت مخرب بنگاه های ایرانی در بازارهای بین المللی است.

    ** تامین کنسانتره و گندله
    عسکر زاده با اشاره به اینکه همه سنگ آهن دانه بندی شده مورد نیاز صنایع داخلی توسط معدن کاران سنگ آهن کشور تامین می شود، تاکید کرد: مهمترین مساله ای که از سوی دولت نیز مکرر اعلام شده، تامین کنسانتره و گندله مورد نیاز فولادسازان کشور است.
    وی تصریح کرد: سیاستگذاری لازم برای تکمیل زنجیره سنگ آهن و توسعه ظرفیت های فرآوری، نیازمند هدف گذاری های واقعی در حوزه تولید فولاد کشور، بویژه با توجه به فناوری های به کار رفته در آن است.
    این مقام صنفی ادامه داد: تامین سنگ آهن مورد نیاز صنایع فولاد کشور بویژه در افق 1404، صرف نظر از سناریوهای مختلفی که وجود دارد، نیازمند صرف میلیاردها دلار سرمایه گذاری و بکارگیری ظرفیت های تخصصی موجود در معدن کاری سنگ آهن ایران است.
    دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران گفت: اعمال سیاست های تشویقی بویژه در حوزه اکتشاف و تامین مالی از مهمترین پیشنهادهای این انجمن به دولت است؛ انجمن سنگ آهن با اعلام آغاز نهضت فرآوری بخصوص در معادن کوچک و متوسط، خواهان توجه ویژه دولت و مجلس به روش های تامین منابع مالی مورد نیاز در کنار برنامه ریزی لازم برای تامین زیرساخت ها است.
    میزان ذخایر کنونی سنگ آهن ایران سه میلیارد تن و حجم استخراج سالیانه معادن کشور حدود 400 میلیون تن برآورد می شود که بیش از 60 درصد آنها مصالح ساختمانی است.
    پارسال بیش از 984 میلیون و 200 هزار دلار سنگ آهن صادر شد.

    برچسب ها